مساله زباله قائم شهر را حل نکنیم ناموفقیم

  ایمان پویامهر عضو شورای اسلامی شهر قائم شهر است که در این گفت‌وگو به سوال های ما درباره زباله قائم شهر، وضعیت نساجی ها و پل روگذرمیدان جانبازان، طرح پایش تصویری، برنامه‌های فرهنگی و دیگر موارد پاسخ داد. او در مقدمه این گفتگو بیان داشت که اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم، موضع‌گیری‌هایم درباره […]

2

 

ایمان پویامهر عضو شورای اسلامی شهر قائم شهر است که در این گفت‌وگو به سوال های ما درباره زباله قائم شهر، وضعیت نساجی ها و پل روگذرمیدان جانبازان، طرح پایش تصویری، برنامه‌های فرهنگی و دیگر موارد پاسخ داد.

او در مقدمه این گفتگو بیان داشت که اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم، موضع‌گیری‌هایم درباره مسائل شهری، مشخص است و کسی را در این حق، شریک نمی‌دانم.

این عضو جوان شورای شهر قائم شهر که پیش تر معاون فرماندار این شهرستان نیز بود، می گوید:  به اندازه توانم به مردم وعده دادم و پای وعده‌هایم ایستاده‌ام و هزینه آن را می‌پردازم. شاید برخی تصمیم‌ها برای همه خوشایند نباید اما تا چه وقت باید کج‌دار و مریز حرکت کنیم که همه بخواهند راضی باشند؟!

*عده‌ای شورا را پلی می‌دانند برای دستیابی به کرسی‌های مجلس، شما هم چنین نگاهی به شورا دارید؟

قبل از اینکه عضو شورا شوم مدتی معاون فرماندار و رئیس اداره سیاسی فرمانداری بودم و چند دوره به عنوان دبیر ستاد انتخابات شهرستان قائم شهر فعالیت کردم. همیشه علاقه‌مند بودم درباره هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها اطلاعاتی داشته باشم و به این موضوع پی ببرم که هزینه‌های سرسام‌آور انتخاباتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود درست است یا درباره آن غلو می‌کنند، حضورم در انتخابات شورا، این مسئله را برای من روشن کرد. من دوماه و نیم برای انتخابات شورا فعالیت کردم که 70 میلیون تومان هزینه شد. 40 میلیون تومان از این هزینه را خودم پرداختم و 30 میلیون تومان هم توسط دوستان و خانواده هزینه شد. اگر زمان طولانی‌تری برای فعالیت‌ها انتخاباتی لحاظ می‌کردم تا 400 میلیون تومان باید در قائم شهر هزینه می‌پرداختم. ورود برای انتخابات مجلس، نیازمند هزینه‌کرد بیشتری است. من یک کارمند ساده هستم و در ترک‌محله قائم شهر زندگی می‌کنم و توان هزینه‌کرد برای انتخابات مجلس ندارم، ضمن اینکه توان اجرایی، علمی و مدیریتی برای ورود به مجلس  بسیار مهم است و خودم را در جایگاه نمایندگی مجلس، نمی‌بینم. مجلس جای ماجراجویی نیست. پنج شهرستان جزو این حوزه انتخابیه است و کاندیدای انتخابات مجلس باید به نیازهای مردم این منطقه و سایر موضوعات اشراف داشته باشد. ورود به مجلس نیازمند آشنایی با کار تشکیلاتی و حزبی قوی است.شورا جایگاه کوچکی نیست و مردم در انتخاب اعضای شورا باید دقت بیشتری داشته باشند، مدیریت شهری می‌طلبد که افراد قوی وارد شورا شوند.

*چرا جلسات شورا علنی برگزار نمی‌شود؟

من یک نفر از 9 عضو شورا هستم که با برگزاری جلسات علنی موافقم. در شورای گذشته، مصوبات به اطلاع مردم نمی‌رسید اما اکنون همه مصوبات شورا را از طریق سایت شورا به اطلاع مردم می‌رسانیم. جلسات شورا به شکل علنی بود اما تصمیم بر این شد یکی از جلسات در طول هفته علنی و دیگری غیرعلنی باشد   که  که البته بنده رای مخالف دادم، چرا که چیزی برای پنهان کردن نداریم.

*چرا برای زباله قائم شهر چاره‌اندیشی نمی‌شود؟

معتقدم اگر شورای پنجم نتواند تا سال 1400 مشکل زباله را حل کند اعضای شورا و شهردار ناموفقی خواهیم بود. اکثریت اعضای شورا درباره حل موضوع زباله سخن گفته‌اند و جزو اولویت‌های شهر است. زباله‌ای که در نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت مردم، دپو می‌شود و با یک نسیم، بوی نامطبوع زباله، مردم شهر را آزار می‌دهد و استشمام این بود، بیماری‌زا است، زباله‌ای که در کنار رودخانه قرار دارد و کشاورزی، آبزیان و اکوسیستم منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.نمی‌توان برای سقفی که آب می‌دهد لوستر خرید، در حالی که با مشکل زباله و ترافیک مواجه هستیم اجرای کارهای واکسی و روبنایی معنا ندارد، سلامت مردم شهر مهم است. چاه‌های آبی که برای تهیه آب آشامیدنی مردم شهر حفر شده اغلب در کنار آرامستان‌ها است و دفن غیربهداشتی اموات، معضلاتی را برای سفره‌های آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌کند. به لجن‌کش‌ها اجازه دادیم روی بستر خام زباله، تخلیه شوند و این کار برای کسانی که در محل دپوی زباله، کار تفکیک را انجام می‌دهند خطراتی دارد.به دنبال ایجاد تصفیه‌خانه در زمین کشتارگاه سابق هستیم و روند حقوقی را طی می‌کند. چنانچه هوادهی و کلرزنی در تصفیه‌خانه انجام شود 40 درصد آلودگی را حل می‌کند.در مورد زباله‌ها عفونی هم هر زمان که کارخانه کمپوست راه‌اندازی شد این واحد هم راه‌اندازی می‌شود و سرمایه‌گذار هم داریم.

*با توجه معضلات مهم شهری ، آیا طرحی مثل پایش تصویری از اولویت‌های قائم شهر است؟

پایش تصویری بحث کاملا امنیتی و کنترل و نظارت ترافیک است. یکی از برنامه‌های ما در سال جدید، کنترل و نظارت ترافیک است و هزینه‌ای هم برای شهرداری ندارد، فضا، مانیتورینگ و پایه‌های دوربین بر عهده شهرداری قائم شهر است و هزینه دوربین‌ها را استانداری تقبل کرده است. برای سال 97 مبلغی را به این کار اختصاص دادیم و دیدگاه من نسبت به پایش تصویری، مثبت است.

از مشکلات پایش تصویری که به شکل سنتی انجام می‌شد این بود که از دوربین‌های ادارات و بانک‌ها استفاده می‌شد و گاهی کیفیت کافی نداشتند و یا نقاطی را پوشش نمی‌دادند. نوع و تیپ دوربین‌های جدید پایش تصویری، متفاوت است و در کاهش سرقت و سایر جرائم، نقش موثری دارد. در مرحله بعدی، ادارات و بانک‌ها هم به این دوربین‌ها مجهز می‌شوند.

*درباره بودجه 9 میلیارد تومانی که به روگذر میدان جانبازان اختصاص یافته توضیح دهید. این پروژه بیشتر برای بابلی ها مفید است. مسافران را از شهر خارج می کند و یک طرفه هم هست. تصور بر آن است که این پروژه کارایی چندانی برای شهروندان قائم شهری ندارد. پیش تر هم شما اعلام کردید از این پروژه نفرت دارید!

برای نظارت بر دستگاه‌هایی در توان مالی شهرداری‌ها، شورا خیلی کوچک است، مردم 10 درصد اعضای متخصص را هم وارد شورا نمی‌کنند و در این زمینه باید تصمیم جدی‌تری بگیرند. ظرفیت بودجه، نیروی انسانی و توان نظارتی شورا بر شهرداری نه تنها در قائم شهر بلکه در همه شهرها، بسیار پایین است.پروژه پل روگذر میدان جانبازان، تنها پروژه‌ای است که در سال مالی 95-96 پول نقد دریافت کرد درحالی که پیمانکاران آسفالت، قیر، پیاده‌رو، فضای سبز و … طلبکار هستند.این پل یک پروژه کاملا اشتباه است و به سرنوشت پل جویبار تبدیل می‌شود که ورودی شهر را کور کرده و اکنون نخبگان معتقدند این پل باید تخریب شود.در قائم شهر نه منطقه ییلاقی داریم نه دریا و نه شهری گردشگر‌پذیر هستیم. کالبد و اقتصاد شهری در احداث پل میدان جانبازان، دیده نشد و برای کاربری‌های دور میدان، تدبیری نکردند.

*زمانی که در کمیته انطباق بودید چرا با این طرح مخالفت نکردید؟

دبیری کمیته انطباق بر عهده ما بود و رای با سایر اعضا. نظرات کارشناسی را ارائه می‌دادیم اما رای با دیگران بود و یکی ازدلایل خروج من از آن مجموعه، همین مسئله بود. موضوع را گردن دیگران نیندازیم، شورا برای نظارت بر شهرداری، فعالیت می‌کند. اگر این 9 میلیارد تومان هزینه پل را به شهر تزریق می‌کردیم چهره قائم شهر تغییر می‌کرد. با این پول می‌توانستیم بزرگ‌ترین مسیر پیاده‌روی را شروع به کار کنیم.

*چرا پیگیری قانونی انجام نمی‌شود؟

برخی از اعضای شورا در این زمینه همراهی نمی‌کنند و این از مشکلات ما است. مرسوم شده هر کسی بر سر کار می‌آید مسئول قبلی را مقصر جلوه بدهد. بر اساس گزارش بازرسی، شورای قبلی 950 میلیون تومان اضافه برداشت دارد، اما صدای کسی درنمی‌آید، این مسائل مگر به فرماندار و معاون فرماندار ربط داشت، این همه تریبون و نهاد داریم چرا کسی حرفی نمی‌زند؟

زمان انتخابات، جریان حق و باطل راه انداخته و شهر را دو دسته کرده بودند. اکنون چرا به دنبال حق و باطل نیستند؟

بودجه‌ای را به ما تحویل دادند که مصوبه کمیته انطباق نداشت، بدون بررسی اموال، شورا را تحویل گرفتیم. شورای قبلی 300 میلیون تومان بدهی مالیاتی تکلیفی دارد.

سال آینده سامانه جامع املاک کشور با نام اختصاری سماک را راه‌اندازی می‌کنیم که هدف از اجرای آن، قانونمند کردن شهرداری‌ها ست، این طرح در شورا 3 مخالف دارد، اما اجرایی می‌کنیم.منبع:مازندنومه