مرغ‌های گوشتی مازندران عاری از آلودگی انگلی

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پی نشر خبری با عنوان “هشدار درباره آلودگی انگلی گوشت مرغ گفت: مرغ‌های گوشتی استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی طیور موجود در بازار، از مزرعه تا مراکز عرضه زیر نظارت بهداشتی دامپزشکان بوده و در صورت مشاهده علائم بیماری در کشتارگاه حذف و از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شوند. به گزارش […]

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پی نشر خبری با عنوان “هشدار درباره آلودگی انگلی گوشت مرغ گفت: مرغ‌های گوشتی استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی طیور موجود در بازار، از مزرعه تا مراکز عرضه زیر نظارت بهداشتی دامپزشکان بوده و در صورت مشاهده علائم بیماری در کشتارگاه حذف و از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شوند.


به گزارش حرف آنلاین، دکتر محمد حسن گلپایگانی در خصوص آلودگی انگلی گوشت مرغ افزود: توکسوپلاسما گوندیی یک انگل داخل سلولی است که دارای گسترش جهانی است و می‌تواند همه حیوانات خونگرم را آلوده کند. میزبان نهایی این انگل گربه سانان و گربه‌های خانگی هستند که بیماری ناشی از آلودگی به این انگل، توکسوپلاسموز نامیده می‌شود.
او گفت: با توجه به پرورش مرغ‌های گوشتی در سالن‌های پرورشی ایزوله که دارای سیستم قرنطینه‌ای می‌باشند و نیز الزام رعایت ضوابط امنیت زیستی در هنگام صدور پروانه بهداشتی از سوی نظام دامپزشکی، امکان ورود گربه‌ها خصوصا گربه‌های آلوده به این انگل نادر است.
دکتر گلپایگانی ادامه داد: در صورت مصرف مرغ‌های بسته بندی، دارای برچسب و استحصال شده در کشتارگاه‌های صنعتی طیور، به دلیل عدم ارتباط مستقیم این مرغ‌ها با گربه ها، احتمال آلودگی به این انگل بشدت پایین و کم خطر خواهد بود.
مدیر کل دامپزشکی مازندران با اشاره به فرهنگ مردم ایران که خام خواری ندارند، گفت: پختن کامل فراورده‌های دامی من‌جمله شیر و گوشت در درجه حرارت بالای ۶۰ درجه سانتیگراد موجب از بین رفتن انگل‌های احتمالی موجود در گوشت می‌شوند از سویی فرآیند انجماد و نمک زدن هم در نابودی کیست‌های انگل موثر است.او ادامه داد: توصیه می‌کنیم هنگام پختن گوشت حرارت لازم را به گوشت داده تا در صورت وجود احتمالی این انگل، سلامت مصرف کنندگان تامین شود.
گلپایگانی از شهروندان مازندرانی خواست تا در جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک، از مصرف مرغ‌های بومی و محلی که توسط برخی از روستاییان عزیز در بازار‌های محلی و سنتی به صورت دستفروشی عرضه میشود جدا پرهیز کنند و مرغ‌های مصرفی خود را از مراکز عرضه تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی که دارای برچسب مشخصات هستند تهیه کنند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران شستن کامل دست‌ها بعد از تماس با گربه سانان، رعایت بهداشت فردی، شستن کامل و ضد *عفونی سبزی‌ها و میوه‌ها، محصور کردن محل‌های کشت و پرورش سبزی میوه جات برای عدم ورود گربه‌ها و دفع مدفوع در آن، عدم مصرف گوشت‌های کبابی خام و نیم پز و عدم استفاده از مرغ‌هایی که بدون مشخصات در بازار به صورت غیر مجاز عرضه می‌شوند را از جمله مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری توکسوپلاسموز عنوان کرد و تاکید داشت، به هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی توجه ویژه کنند.