مدیریت جامع آبخیزداری با مشارکت آبخیزنشینان

اجتماعی_ اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران در در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران با بیان اینکه آبخیزداری یعنی پزشکی در طبیعت، اظهار کرد: کلیه فعالیت‌هایی که جهت ترمیم زخم‌های طبیعت با هدف توسعه بستر طبیعت صورت می‌گیرد بر عهده این اداره است. وی افزود: خوشبختانه در دهه اخیر بحث […]

اجتماعی_ اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران در در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران با بیان اینکه آبخیزداری یعنی پزشکی در طبیعت، اظهار کرد: کلیه فعالیت‌هایی که جهت ترمیم زخم‌های طبیعت با هدف توسعه بستر طبیعت صورت می‌گیرد بر عهده این اداره است.

وی افزود: خوشبختانه در دهه اخیر بحث آبخیزداری در کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته از طرفی مباحث آبی با اعتبارات نسبتا کم میتواند کارآمدی خوبی داشته باشد.

مختارپور با اشاره به اهم فعالیت‌هایی که در ۱۴۰۰ انجام شد، عنوان کرد: احداث سد برای کنترل سیلاب‌های شهری، افتتاح پروژه بند سرشاخه‌گیر با هدف مدیریت سیل و کنترل جریان‌های واریزه‌ای و تثبیت بستر و جلوگیری از فرسایش رودخانه‌ای و تغییر سفره‌های زیر زمینی و غیره از جمله اقدامات این اداره در سال جاری بوده است‌

معاون فنی و آبخیزداری اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران یادآور شد: در دهه اخیر در شهرهای مختلف وجود سدها مانع از بروز خسارات جانی و مالی شده است از این رو فعالیت‌های ما در حوزه بیولوژیک و بیومکانیک به‌خصوص در ارتباط با تثبیت زمین لغزش بسیار موثر است، همچنین بحث افزایش پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت آب‌بندان‌ها مدنظر است.

این مسئول همچنین از اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی این اداره در ۱۴۰۰ خبر داد و تاکید کرد: بخشی از این اعتبارات صرف محرومیت‌زدایی می‌شود، احداث سد گلوگاه در ۱۶ بهمن ماه، اتمام پروژه سجادرود بابل، پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه کلیجانرستاق شاری از جمله اقدامات این اداره در دهه فجر جاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل سرد کار بر روی آبراه‌ها در ارتفاعات سخت است به همین دلیل از سرعت اجرای پروژه‌ها کاسته می‌شود، برای سال ۱۴۰۱ امیدواریم با جذب اعتبارات بیشتری شاهد اجرای پروژه‌ها با حجم بالاتری باشیم.

مختارپور در پایان اذعان داشت: اولویت فعالیت در آبخیزداری کار کردن در بالادست و ارتفاعات است، امیدواریم بتوانیم شرایط حوزه آبی را بهبود ببخشیم، در این راستا بحث مدیریت جامع را با حضور و مشارکت آبخیزنشینان در دستور کار قرار دادیم.