مدیریت ترافیکی در جلسه هم‌اندیشی سه استانی

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: محورهای مواصلاتی مازندران در هراز، کندوان و سوادکوه بیش از نیم قرن قدمت دارند و برایشان سرعت بالا تعریف نشده از این رو تنظیم سرعت مطمئنه در این محورها ضرورت دارد. حرف آنلاین: رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای […]

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: محورهای مواصلاتی مازندران در هراز، کندوان و سوادکوه بیش از نیم قرن قدمت دارند و برایشان سرعت بالا تعریف نشده از این رو تنظیم سرعت مطمئنه در این محورها ضرورت دارد.

حرف آنلاین: رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در جلسه بررسی موضوع مدیریت حمل و نقل و ترافیک محورهای مواصلاتی تهران، البرز و مازندران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ که در استانداری مازندران برگزار شد به قدیمی بودن جاده‌ها و راه‌های مواصلی متصل به مازندران اشاره کرد و گفت: همه این جاده‌ها متعلق به جدود ۶۰ سال پیش هستند و چند بانده نشدند.

وی با بیان اینکه ما در محورها و راه‌های شمال کشور مشکلات زیرساختی زیادی داریم، تاکید کرد: برای کنترل ترافیک و تصادفات، بررسی ترددهای روزانه با استفاده از دوربین‌های پلاک‌خوان بسیار موثر بود که اگر از گذشته وجود داشت شاهد کاهص تلفات جاده‌ای بودیم.

این مسئول تاکید کرد: محورهای هراز، کندوان و سوادکوه سه محور کوهستانی هستند که ۵۰ سال پیش ساخته شده در مشخصات هندسی ما سرعت بالا وجود ندارد کاهش سرعت و رساندن سرعت به ۸۰ کیلومتر و ساعتی کردن تردد باید مدنظر باشد.

  • لزوم رفع موانع و خداحافظی با ترافیک ۱۰ ساله محورهای مواصلاتی مازندران

استاندار مازندران نیز در این جلسه تاکید کرد: توقع مردم از ما که متولیان برقراری نطم هستیم کاملا مشخص است ولی باوجود تمام مجاهدانه سال‌ها است که مسئله راه‌ها شاهد مسائل ترافیکی هستیم.

وی افزود: مردم با آغاز سفر تصمیم می‌گیرند که در یک سفر دو روزه به آرامش برسند اما با کمترین امکانات! چرا باید ۱۰ ساعت در ترافیک باشند؟ امان از حضور یک دستگاه مسئول در بین مردم! و چقدر جلو‌های بد اجتماعی دارد.

حسینی پور ادامه داد: سوال اینجاست که آیا هیچ راه علمی تجربی برای مدیریت این مسئله وجود ندارد؟ مسافران از کل کشور به مازندران می‌آیند و مدیریت در مبدا مهم‌تر از مقصد است، کشورهای پیشرفته از سال‌های قبل ترافیک را توسط نرم‌افزار مدیریت می‌کنند‌.

*لزوم اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌هایی با زیرساخت‌های محدود

رضا علیخانی کوشکک معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران امروز اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مازندران جزو استان‌های پرتردد و پرترافیک است، تشکیل کارگروه مدیریت ترافیک نوروز ۱۴۰۱ با توجه به افزایش ترددها در ایام تعطیل ضرورت دارد‌.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌های زیرساختی و جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان مازندران، افزود: به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای در این استان چاره‌ای به‌جز اعمال محدودیت مدیریت زمان، مدیریت سفر و غیره نداریم.

علیخانی ضمن ارائه شرح وظایف پلیس راه و راهور، از مسئولان راهداری و حمل و نقل جادهای حاضر در جلسه خواست که با توجه به تجربیات تلخ گذشته، مراقب هرگونه هرگونه نابسامانی و اختلال در حرکت خودروها با باشند تا شاهد حوادث کمتری باشیم.

*پل عابر پیاده در مازندران تنها ۵ درصد کارایی دارد

در ادامه، نصرالله بیگلری از استان مازندران پرترافیک و پرتردد و پایتخت تعطیلات ایران یاد و بیان کرد: پل سفید یا همان سوادکوه جنوبی در داخل شهر واقع شده در این نقطه شاهد ترافیک زیادی هستیم نیاز است که پروژه پل سفید تسریع شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران افزود: در محور کندوان مرزن آباد نیاز است که پروژه آزادراه تهران، شمال تسریع شود، مردم در محور هراز تونل چلاو چندین ساعت پشت تونل در ترافیک هستند، جاده بالادستی افتتاح شد ولی نقص‌هایی دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به برفی بودن و کوهستانی بودن محور کندوان عنوان کرد: ما در نوروز ۱۴۰۱ ترافیک سنگینی را خواهیم داشت، متاسفانه کاری در بحث رینگ‌های کمربندی در غرب انجام نشد.

این مسئول اعلام کرد: حدود ۶۰ درصد از فوت شدگان ما در مازندران مربوط به عابر پیاده است، ما ۲۹۷ پل عابر پیاده داریم که تنها ۵ درصد از مردم از آن استفاده می‌کنند به نوعی ما به آن پل تبلیغات می‌گوییم، حدود ۶۰ درصد از فوت‌شدگان ما بالای ۶۰ سال هستند.

وی با بیان اینکه در مازندران ۳۲ درصد کاهش فوت شدگان موتورسیکلت را داشتیم، خاطرنشان کرد: برای کاهش میزان تصادفات در این بخش هزار و ۴۰۰ کلاه ایمنی را بین موتورسواران تقسیم کردیم.

*ثبت ۸ هزار و ۴۴۰ مورد تصادف در پنج سال گذشته

سرهنگ جهان تاب رئیس پلیس راه مازندران نیز با اشاره به گزارشی از میزان تصادفات در پنج سال گذشته، اعلام کرد: از سال ۱۳۹۶ تا ۸ هزار و ۴۴۰ فقره تصادف در
استان مازندران ثبت شد که ۲۲ درصد عابرین پیاده، ۵ درصد موتورسیکلت و ۷۳ درصدشان از سرنشینان هستند.

وی افزود: ما در مازندران ۱۰۷ نقطه حادثه‌خیز داریم که تنها مشکل ۲۲ مورد آن رفع شده و ۸۵ مورد دست نخورده باقی مانده است، ما در مازندران جاده ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتری داریم در کل ۱۳ درصد از ترددهای کشور متعلق به مازندران است، سالانه حضور حدود ۳۰ میلیون مسافر در مازندران ثبت شده است.

جهان تاب عنوان کرد: محورهای هدف کندوان هراز، سوادکوه، کیاسر، سه محور با پاتخت در ارتباط هستند و در پایان هفته و تعطیلات از بالاترین میزان تردد برخوردار هستند، جاده بالای تونل هراز باوجود احداث شدن هنوز دارای ۱۷ مورد ایراد فنی است، در محور هراز در شمال به جنوب هیچ تعریضی صورت نگرفته و جاده قدیمی است در این جا معضلات خاصی داریم.

این مسئول ادامه داد: در محور هراز ۱۷ مورد دوربین نصب شده که با پیشرفت ۱۵ درصدی همراه بوده، در محور سوادکوه شاهد نصب ۲۱ دوربین با پیشرفت صفر درصدی، در محور کندوان شاهد پیشرفت ۱۲ درصدی و در محور کیاسر شاهد پیشرفت ۵۰ درصدی و در محور کناره از رامسر تا بهشهر شاهد پیشرفت ۹۵ درصدی هوشمندسازی هستیم.