متکدیان ساری به کارتخوان مجهز شدند!

گروه اجتماعی_ اگر چه جولان کرونا و مشکلات اقتصادی ایام پایان سال کمی از تب و تاب انداخته و شهر دیگر رونق سال‌های گذشته را ندارد، اما هنوز دم عیدی هنگام عبور از خیابان‌های شهر چشم‌هایمان به دنبال تغییری می‌گردند که نوید نوروز را بدهد. اما لحظاتی توقف پشت چراغ قرمز کافیست تا با صحنه‌ای […]

گروه اجتماعی_ اگر چه جولان کرونا و مشکلات اقتصادی ایام پایان سال کمی از تب و تاب انداخته و شهر دیگر رونق سال‌های گذشته را ندارد، اما هنوز دم عیدی هنگام عبور از خیابان‌های شهر چشم‌هایمان به دنبال تغییری می‌گردند که نوید نوروز را بدهد. اما لحظاتی توقف پشت چراغ قرمز کافیست تا با صحنه‌ای تکراری مواجه شویم، خانومی با یک بچه به پشتش یا مردی با یک کودک در کنارش، در حال تکدی‌گری هستند و یا کودکی چند ساله که قدش نمیرسد به شیشه خودرو ضربه می‌زند و درخواست کمک کند.

اگر بخواهیم در مورد ساری مرکز استان مازندران در این باره صحبت کنیم باید بگوییم که روزانه میزبان متکدیان فراوانی است که اهل این شهر و استان نیستند اما به راحتی تکدی‌گری می‌کنند.

اگر درباره این معضل اجتماعی با اورژانس اجتماعی(۱۲۳) تماس بگیرید، شما را به تلفن ۱۳۷ شهرداری حواله می‌دهد و اینجاست که دیگر کاری از یک شهروند ساخته نیست.

*بهزیستی نظارت دارد!

رئیس بهزیستی شهرستان ساری در گفت‌وگو با حرف مازندران درباره این معضل می‌گوید که در بحث جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان نقش بهزیستی نظارت است، در این خصوص تقریبا هر دو ماه یکبار جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری برگزار و مباحث مهم در این باره را بررسی می‌کنیم.

سید مرتضی موسوی با اشاره به اینکه بحث تکدی‌گری با استفاده از ظرفیت کودکان به‌نوعی کودک آزاری محسوب می‌شود، بیان کرد که بهزیستی تنها متولی ساماندهی کودکان کار و معلول است، چنانچه این بچه‌ها معلول باشند یا بدون سرپرست، مداخله ما طی مکاتباتی از سوی شهرداری صورت خواهد گرفت.

به اذعان وی پس از شهرداری دادگستری متولی برخورد با متکدیان است چرا که در استان مازندران باتوجه به وجود شمار زیادی از افراد این‌چنینی که عموما مهاجر هم هستند شعبه دادگاه جداگانه و خصوصی جهت بررسی پرونده آنان و در گام اول بازداشت متکدیان فعال شده است.

  • یک ون شهرداری کافی نیست
    موسوی همچنین یادآور شد که به‌نظر می‌رسد با افزایش تعداد متکدیان در سطح شهر نیازمند تحول هستیم از این رو ذکر چند نکته ضروری است، اول اینکه شهرداری ساری تنها یک ون اختصاصی برای بازداشت این افراد درنظر گرفته که کافی نیست، دوم اینکه شهرداری باید در هر چهار راه یک نیرو داشته باشد، نصب تابلو در مسیر چهارراه‌ها نیز ضرورت دارد، همچنین متکدیان باید به یک موسسه تحویل داده شوند نه اینکه در مرکز متعلق به شهرداری در سمسکنده نگهداری شوند، مورد بعدی اینکه جای خالی گرمخانه بانوان هم احساس می‌شود.

*لزوم ورود فرمانداری

رئیس بهزیستی ساری همچنین خواستار حمایت فرماندار ساری شد و تاکید کرد که قطعا حضور مسئولان فرمانداری در یک جلسه مشترک با شهرداری و دادگستری و اتخاذ سیاست جدید و مناسب جهت پیشگیری از افزایش این متکدیان گامی مهم در جهت پاکسازی آن‌ها از این شهر است.

این مسئول در پایان شکسته شدن قبح تکدی گری را چالش مهم در این بخش عنوان کرد و گفت که وضعیت به‌گونه ای است که گویی با مافیای تکدی‌گری طرف هستیم، الان خانومی که معلوم نیست فرزند چه کسی را با خود برای تکدی‌گری می‌برد مجهز به دستگاه کارتخوان بوده و گاها به اصرار از مردم پول می‌گیرد، وضع به صورتی است که باید تیم مدیریت شبانه مدیریت آسیب‌دیدگان اجتماعی شهری تشکیل بدهیم.

*شهرداری همچنان مشغول جمع‌آوری متکدیان

مسئول جمع‌آوری متکدیان در شهرداری ساری نیر در گفت‌وگو با حرف‌مازندران با اشاره به مشکلات جمع‌آوری متکدیان، تاکید کرد که وظیفه شهرداری جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و سپس معرفی آن‌ها به ارگان‌های حمایتی است، اما علت اینکه در حال حاضر شاهد انبوه متکدیان در سطح شهر هستیم این است که سازمان‌های متولی برای تحت پوشش قرار دادن این افراد احتیاجات مالی آنان را تامین نکرده و آن‌ها دوباره دست به تکدی گری می‌زنند.

امین باقرپور با بیان اینکه گشت‌های ما در سطح شهر ۱۲ ساعت مشغول فعالیت هستند و بعد از آن گشت موتوری تا ساعت دو نیمه شب فعال است، عنوان کرد که متکدیان خودشان را از معرض دید گشت‌ها پنهان می‌کنند.

*ساعتها معطلی برای تحویل کودکان به بهزیستی

وی در خصوص وظیفه شهرداری در برخورد با کودکان همراه متکدیان گفت که اگر ثابت شد که کودک فرزند خانواده نیست به نیروی انتظامی و دادگستری معرفی و چنانچه تنها باشد به بهزیستی معرفی خواهد شد که با معتلی بسیار همراه است.

باقرپور با اشاره به اینکه وظیفه دادگستری تبعیت از قانون کشوری برخورد با متکدیان پس از بازداشت است، می گوید که اصولا افراد پس از بازداشت به مبالغ پایینی جریمه می‌شوند که اصلا بازدارنده نیست و ضرورت دارد یک تجدیدنظری در این قوانین صورت بگیرد، در مجموع دادگستری همکاری خوبی کرد و قاضی کشیک همواره در دسترس است.

به اذعان مسئول جمع‌آوری متکدیان، شهرداری ساری کار خودش را درست انجام می‌دهد در کنارش نیاز است که گشت ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی کمک کند چرا که در ابتدا قرار بود شهرداری نقش کمک کننده را داشته باشد، اما گاها پس از جمع آوری باید ساعت‌ها معطل رسیدن خودروهای امدادی بهزیستی بماند، جای خالی همکاری اینجا به نظر میرسد، بهزیستی نیروهای حرفه‌ای و امکانات لازم را در اختیار دارد ولی می‌گوید درگیر رسیدگی به گزارشات مردمی در سایر حوزه‌ها است.

به گزارش حرف مازندران، با مطالبی که بیان شد اینطور به‌نظر می‌رسد که جمع آوری این افراد از سطح شهر نیاز به هم‌افزایی شهرداری، دادگستری، فرمانداری و بهزیستی دارد و پیگیری و گزارشات مردمی باید در کارگروهی متشکل از این چهار نهاد بررسی شود، امید آنکه این بحث مهم مورد توجه مسئولان مربوط قرار بگیرد.