مانع زدایی از تولید راهی برای استمرار خودکفایی

گروهصنعت ، تجارت و کشاورزیاقتصادیتاریخ انتشار۰۷ فروردين ۱۴۰۰۱۱:۳۰کد خبر۷۷۰۷۱۵۳دانلود PDFنظر دادن رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم تراز تجاری منفی سایر بخش‌های اقتصادی، تراز تجاری بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مثبت بوده است. محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر عزم و […]

گروهصنعت ، تجارت و کشاورزیاقتصادیتاریخ انتشار۰۷ فروردين ۱۴۰۰۱۱:۳۰کد خبر۷۷۰۷۱۵۳دانلود PDFنظر دادن

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: علی رغم تراز تجاری منفی سایر بخش‌های اقتصادی، تراز تجاری بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مثبت بوده است.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اگر عزم و اراده جدی برای تحقق شعار سال وجود داشته باشد، بخش کشاورزی به یک بخش اقتصادی تبدیل می‌شود و از حالت سنتی بیرون می‌آید.


او با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور بوده است، افزود: علی رغم تراز تجاری منفی سایر بخش‌های اقتصادی، تراز تجاری بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر مثبت بوده است که با حمایت جدی از تولید و رفع موانع پیش رو، به سهولت شعار سال تحقق می‌یابد.

ملک زاده با اشاره به اینکه مشکلی در تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد، بیان کرد: اگر دلالان پس از تولید در بحث بازار ساماندهی یا حذف شوند، شعار سال تحقق می یابد چرا که این مافیا مانع تولید و خودکفایی هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: بنابر آمار تولید محصولات کشاورزی طی سال‌های بعد از انقلاب از ۳۵ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده، در حالی که هیچ حمایتی از بهره برداران این بخش صورت نگرفته است.

به گفته او، هم اکنون برخی افراد به دنبال آن هستند که تولید داخل را مختل و وابستگی به واردات را بیشتر کنند تا بتوانند سودهایی را از این طریق نصیب خود کنند که برای تحقق شعار سال و رفع مانع زدایی باید از سر راه برداشته شوند.

ملک زاده در پایان با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم‌ پس از تولید تصریح کرد:  عمده مشکلات به پس از تولید مربوط می‌شود، از این رو باید زیرساخت های لازم در صنایع تبدیلی و تکمیلی، انبار، ذخیره سازی و به ویژه برند و بسته بندی ایجاد شود تا به بحث عرضه و صادرات محصولات کمک شود.