ماجرای پلنگ سرگردان در قائم‌شهر؛ از قفس تا مرگ!

حرف آنلاین: تلف شدن یک قلاده پلنگ جوان حدودا پنج ساله پس از رها شدن در سطح قائم شهر، در هنگام زنده‌گیری با حواشی فراوانی همراه بود، مهمتر از همه اینکه همه مسئولان استانی و شهرستان تقریبا می دانند پلنگ از کجا آمده بود اما تا لحاظ نگارش این این گزارش، می گویند ماجرا در دست بررسی است.

شنیده های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که این پلنگ در خانه ویلایی و بزرگ یک فعال اقتصادی در حوزه طیور نگهداری می‌شده اما دلیل رهاشدن آن مشخص نیست. البته این امکان وجود دارد به اشتباه فرد مراقب این حیوان یا حیوانات دیگر! پلنگ وحشی موفق به فرار شده است.

مسئول اداره حفاظت از محیط زیست قائم شهر در اظهارنظری گفته که این پلنگ با این سن حدودا باید 45 کیلو باشد اما 56 کیلو بوده و اضافه وزن داشته است. همین نکته می تواند دلیل مهمی برای نگهداری حیوان در قفس بوده باشد. افکار عمومی در انتظار اقدام حقوقی مناسب از سوی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران و پیگیری فوری از سوی دادگستری است چون شنیده شده این فرد حیوانات دیگری را نیز نگهداری می کند.

رضا باقری پلیس قائم‌شهری که درجریان تعقیب و گریز این پلنگ مصدوم شده نیز در مصاحبه ای از نگهداری پلنگ در منزل شخصی انتقاد کرده و گفته برای حفظ جان مردم اقدام کردیم اما اگر پلنگ جان فرد یا کودکی را می گرفت، چه کسی پاسخگو بود؟

*و اما جزییات ماجرا؛

بامداد یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه، در حوالی خیابان کارگر و ساری قائمشهر در حالی که مردم از ترافیک شدید آن هم ساعت ۷ صبح متعجب شده بودند، انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حضور یک قلاده پلنگ بر سر در بانک صادرات نظرها را به خود جلب کرده و موجب ایجاد رعب و وحشت در شهر شد.

کلیپ نشان‌دهنده فرار این پلنگ که جثه‌ای تقریبا بزرگ داشت بود، که بعد از حضور روی ساختمان بانک صادرات از پله ها به پایین دویده و به سرعت فرار کرد، در همان لحظات ابتدایی ماموران نیروی انتظامی و آتش‌نشانی روبروی بانک آماده زنده‌گیری بودند ولی موفق نشدند.

لحظاتی بعد خبری مبنی بر زخمی شدن یک مامور نیروی انتظامی به گوش رسید، شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از شلیک تیر هوایی از جانب مامور نیروی انتظامی پلنگ به سمتش حمله‌ور شده و با چنگال خود او را زخمی و سپس فرار کرد، این مامور نیز سریعا به بیمارستان منتقل شد و البته خوشبختانه حال مأمور مساعد است.

در ادامه تلاش نیروهای امدادی و انتظامی همچنان ادامه داشت تا اینکه پلنگ روانه یک باغ بزرگ شد، در نهایت روابط عمومی محیط‌زیست مازندران اعلام کرد که پلنگ سرگردان با استفاده از تفنگ بیهوشی در یکی از باغ‌های اطراف راه‌آهن قائم‌شهر زمین‌گیر و برای انجام آزمایش‌ها در حال انتقال به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری است.

رئیس اداره محیط زیست قائمشهر با اظهار اینکه متأسفانه با طلوع آفتاب و روز استرس زیادی به حیوان وارد و سبب شده به باغی در منطقه مسکونی وارد شود، خاطرنشان کرد که با کمک نیروی انتظامی، آتش نشانی و پرسنل یگان حفاظت طرح مهار پلنگ اجرا شد.

به گفته مصطفی عرب همچنین آغاز ساعت کار و تردد برای حضور در مدارس مشکلات را بیشتر کرد اما تلاش کردیم به فردی آسیب وارد نشود.

* اظهارات آتش‌نشانی

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قائم‌شهر نیز اظهار داشت: با هماهنگی‌های لازم، پلنگ سرگردان زنده‌گیری و به محیط زیست انتقال داده شد . مهدی کیانوش با بیان اینکه توانستیم پلنگ را در یکی از باغ‌ها منتهی به خیابان آزادی ۹۸ کنترل کنیم ادامه داد که عوامل محیط‌زیست نیز با سلاح پلنگ را بیهوش کرده و برای انجام کار درمانی به محیط زیست منتقل کردند.

* فرجام تلخ پلنگ نگون بخت

و اما در نهایت مشاور رسانه‌ای یگان حفاظت سازمان محیط زیست اعلام کرد که با وجود اینکه پلنگ توسط مأمورین یگان حفاظت سازمان محیط زیست زنده‌گیری شده بود اما به واسطه آسیب‌هایی که قبل از زنده‌گیری برای جلوگیری از آسیب زدن پلنگ به مردم به این جانور وارد شده بود، پلنگ تلف شد.

به نظر می‌رسد که قبل از عملیات زنده‌گیری و بیهوش کردن پلنگ، برای جلوگیری از درگیری پلنگ با مردم، این حیوان با سلاح دیگری زخمی شده بود. همچنین، شنیده‌ها حاکی از آن است که این پلنگ دو مامور نیروی انتطامی را زخمی کرده بود و از طرفی پس از اینکه با شلیک مستقیم گلوله مورد هدف قرار گرفت، با استفاده از تفنگ بیهوشی زمین‌گیر شد‌‌.