فقیرشدن خاک‌های مازندران

خاک مازندران هر سال فقیرتر و عاری از منابع آلی می‌شود. به گزارش حرف آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از مشکلات اصلی استان را فرسایش خاک در اراضی شیبدار اعلام کرد و گفت: ضعیف شدن پوشش گیاهی در ارتفاعات مازندران سبب شده است هر بار بارندگی سبب بروز […]

خاک مازندران هر سال فقیرتر و عاری از منابع آلی می‌شود.

به گزارش حرف آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از مشکلات اصلی استان را فرسایش خاک در اراضی شیبدار اعلام کرد و گفت: ضعیف شدن پوشش گیاهی در ارتفاعات مازندران سبب شده است هر بار بارندگی سبب بروز سیلاب و شستشوی خاک شود.

او با بیان اینکه خاک مازندران به دلیل تخریب پوشش گیاهی هر سال در حال فقیرتر شدن است، افزود: خاک مهمترین عنصر در بخش کشاورزی است، اما به دلیل دیده نشدن دائم در معرض تخریب و از بین رفتن است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک را احداث باغ در اراضی شیبدار اعلام کرد و گفت: جهاد کشاورزی به افرادی که تمایل داشته باشند در زمین‌های شیبدار خود باغ میوه احداث کنند نهال رایگان می‌دهد.

ایزدی گفت:احداث باغ در اراضی شیبدار علاوه بر رونق در محصولات باغی به ترمیم بافت خاک نیز کمک می‌کند.

او سیب، گلابی، گردو و فندق را از جمله میوه‌های مناسب برای کشت در اراضی شیبدار و ارتفاعات استان اعلام کرد و افزود: احداث باغ در این اراضی نیاز به مجوز خاصی ندارد و فقط باید از منابع طبیعی استعلام گرفته شود که زمین جزو منابع ملی نباشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: متقاضیان پس از دریافت استعلام از ادارات منابع طبیعی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند و می‌توانند به راحتی مجوز احداث باغ را دریافت کنند.

ایزدی گفت: متقاضیان علاوه بر دریافت نهال رایگان اگر از مراکز دارای مجوز جهاد کشاورزی نهال تهیه کنند از خدمات مشاوره‌ای مراکز خدمات جهاد کشاورزی نیز بهره مند می‌شوند.

او افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی اکنون زمان مناسبی برای عملیات در زمین و چاله کنی فراهم شده است.