فعالیت دکه‌های شهر ساری ساماندهی می‌شود

حرف آنلاین: اعضای شورای اسلامی شهر ساری در جلسه عصر امروز سه‌شنبه خود ضمن انتقاد از وضعیت فیزیکی و فعالیت دکه‌های این شهر ، کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضای شورای شهر و همچنین کارشناسان شهرداری را برای بررسی چگونگی واگذاری و نظارت بر فعالیت آنها تشکیل داد.

سی امین جلسه شورای اسلامی شهر ساری بعدازظهر امروز سه شنبه با حضور اعضای این شورا برگزار شد که تعدادی از معاو نان و مدیران شهرداری ساری نیز در این جلسه حضور داشتند و پیرامون برخی از موضوعات شهری به بحث و تبادل نظر پرداختند. مهم ترین این موضوعات بررسی چگونگی تمدید اجاره دکه ها به چه افراد ، به چه شکل و با چه نوع فعالیتی بود.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری در این نشست گفت:دکه‌هایی که در ساری فعالیت می کنند دو دسته هستند و زیر نظر دو مجموعه سازمان میوه و تره بار و سازمان سیما و منظر شهرداری قرار دارند.

علیرضا حمیدی تعداد دکه های زیر نظر سازمان میوه و تره بار را ۳۴ واحد اعلام کرد و افزود که ۸۷ دکه هم در سطح شهر زیر مجموعه سازمان سیما و منظر هستند ضمن این که ۳۵ دکه هم در پارک های شهر ساری فعالیت دارند.

وی با اظهار این که دکه های موجود در سطح شهر ساری برای ارائه خدمات به مردم در بخش های مختلف فعالیت دارند ، گفت که طی یک ماه آینده قرارداد اجاره این دکه ها با شهرداری به اتمام می رسد و مستاجران برای تمدید قرارداد به شهرداری مراجعه خواهند کرد.

حمیدی سابقه فعالیت و اجاره دکه های ساری را مربوط به اواخر دهه ۸۰ عنوان کرد و افزود : از آن زمان تاکنون این دکه ها با اجاره ای اندک به افراد متقاضی سپرده می شد و هر سال نیز اجاره ها تمدید می شد و همین تکرار طولانی تمدید اجاره ها سبب ایجاد توقع در افراد شد و انتظار دارند دکه ها با اجاره اندک در اختیارشان قرار گیرد.

وی توضیح داد : در حالی که هم اکنون مثلا برای یک دکه مستاجر در ماه ۲۰ میلیون ریال اجاره پرداخت می کند ، یک برند معتبر با توجه به موقعیت مکانی دکه حاضر است باتش ۲۰۰ میلیون ریال اجاره بپردازد.

معاون شهردار ساری با تاکید بر اینکه شهرداری از این ظرفیت مکان های تحت اختیار خود حداقل درآمدزایی را دارد ، عنوان کرد : در حال حاضر از تمامی دکه های سطح شهر فقط ۲۰۰ میلیون تومان اجاره عادید شهرداری می شود ، در حالی که برخی از مستاجران پس از اجاره کردن دکه آن را با قیمت بسیار بالاتر به افراد دیگر اجاره می دهند.

وی گفت : از ابتدا که دکه ها ساماندهی شد قرار بود به افراد کم درآمد و محروم مانند مددجویان زیرپوشش بهزیستی ، کمیته امداد ، معلول و یا خانواده های شاهد و ایثارگر اجاره داده شود تا کمکی برایشان باشد ، اما روند تکراری تمدید اجاره باعث شد تا اجاره دکه ها به نام افراد محروم و به کام دیگران شود.

حمیدی یکی از مشکلات کنونی دکه های شهر  ساری را آسیب زدن به منظر شهری و بصری عنوان کرد و افزود : جانمایی نامناسب بعضی دکه ها سبب اغتشاش بصری در محیط شهری ، ایجاد ترافیک در بعضی خیابان ها و شلوغی معابر شده است که باید در این باره هم ساماندهی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد : برای نوع کاربری این دکه ها نیز تعریف خاصی صورت نگرفته است و فعالیت هر کدام بر اساس نظر و سلیقه فردی مستاجر است ، در حالی که می توان با برنامه ریزی درست و ارزیابی نیاز هر منطقه از شهر ،کاربری خاص برای دکه تعریف کرد تا نیاز شهروندان را رفع کند.

معاون شهردار ساری رها شدگی در انجام فعالیت ها را هم از دیگر مشکلات دکه های سطح این شهر برشمرد و توضیح داد : دیده شده در بعضی از این دکه ها با توجه به نوع فعالیتی که دارند کارهای خلاف نیز صورت می گیرد که این موضوع نیز لزوم پایش و رصد فعالیت آنها را نشان دوچندان می کند.

بی‌راهه دکه‌ها

شهرام ایرجی ، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ساری هم در این نشست با اظهار این که فعالیت دکه ها در ساری به بیراهه رفته است ، گفت : در حالی که ها فلسفه ایجاد این دکه ها دسترسی مطلوب و راحت تر مردم به خدمات مورد نیاز از قبیل تهیه مواد غذایی و میوه در محیط های شهری بوده است ، اما در عمل ما چنین کارکردی را نمی بینیم.

وی افزود : مثلا دکه ای در یک پارک محله در حالی که که باید محلی برای عرضه کالاهای مورد نیاز شهروندان ساکن در اطراف پارک باشد ، سال های سال است که تعطیل است و یا برخی از دکه داران به جای فعالیت اصلی دکه داری در چارچوب تعیین شده به کارهایی مشغولند که خلاف محسوب می شود و شایسته نیست.

این عضو شورای شهر ساری تاکید کرد : در واگذاری این دکه ها نباید تنها به خاطر این که مستاجر چندین سال آن را در اختیار دارد ، بقیه مسایل را نادیده گرفت چون هرگونه خلاف کارکرد به معنای نادیده گرفتن حق و حقوق بقیه شهروندان است.

وی با اظهار این که ساری هم اکنون پایتخت گردشگری اکو است و رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ نیز شروع شده است ، بر ضرورت ساماندهی هر چه زودتر دکه ها تاکید کرد و گفت : باید دکه ها نوسازی و بازسازی شود و شکل و شمایل مطلوب به خود بگیرد تا بتواند در شان شهر ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو خدمات به شهروندان و گردشگران ارائه دهد.

بازتعریف کارکرد دکه‌ها

رئییس شورای اسلامی شهر ساری نیز با تایید مشکل فرسودگی ، تکرار تمدید اجاره به افراد خاص و سواستفاده از این اماکن بر ضرورت ساماندهی هر چه سریع تر آنها تاکید کرد و گفت : انتظار است کمیته ویژه ای که تشکیل شده تمامی مسایل و مشکلات دکه ها را احصاء و نسبت به رفع آنها و بهینه سازی کارکردشان با نگاه به درآمدزایی برای شهرداری اقدام کند.

پرویز شعبانی افزود : کمیته همچنین می بایست با ارزیابی محل استقرار دکه ها در هر منطقه ، نوع کاربری برایشان تعریف کند که منطبق با نیاز شهروندان منطقه باشد.
بر اساس تصمیم و مصوبه اعضای شورای اسلامی شهر ساری کمیته ساماندهی دکه های شهر با حضور سه عضو شورای شهر و نیز ۲ نفر از کارشناسان شهرداری تشکیل شد تا براساس طرح جامع دکه ها که می بایست ظرف مدت دو هفته آینده تهیه شود ، ضمن رصد فعالیت دکه ها موجود و آسیب و ضعف هایی که دارند راهکارهای رفع آن اعلام شود و نیز چگونگی واگذاری این دکه ها به افراد براساس چه آیتم ها نیز از سوی اعضای این کمیته اعلام شود تا پس از بررسی در شورا به مرحله اجرا گذاشته شود.

در جلسه امروز شورای اسلامی شهر ساری همچنین در خصوص تعیین تکلیف مشاور طرح گردشگری پارک شهید زارع مبنی بر اصلاح طرح تهیه شده نیز اعضای شورای ساری با ادامه اصلاح طرح توسط مشاور سابق موافقت کرد و قرار است این اصلاح طرح با رقم ۱۳۰ میلیون تومان انجام شود.

طرح گردشگری پارک شهید زارع  از سال ۱۳۹۶توسط مشاور آغاز شد و بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری ساری این طرح به دلیل پاره ای ایارادات از سوی منابع طبیعی به اصلاح نیاز داشت که با مصوبه امروز شورای شهر و موافقت با اصلاح مطالعات طرح از سوی مشاور می بایست این طرح اصلاحی تا پایان خرداد تهیه  و به منابع طبیعی اراجاع شود./ایرنا