ابراز نگرانی مسولان آب منطقه ای استان؛

فرونشست‌ زمین عاقبت کشت دوم در مازندران

ساری-خبرنگار حرف / مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با ابزار نگرانی از فرونشست زمین در مازندران گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی که در کشت دوم صورت می گیرد، موجب فرونشست زمین می شود.

ساری-خبرنگار حرف / مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با ابزار نگرانی از فرونشست زمین ها در مازندران گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی که در کشت دوم صورت می گیرد، موجب فرونشست زمین می شود.

به گزارش حرف، حیدر داوودیان در نشست خبری با اشاره به اینکه یکسال آبی سخت را پشت سر گذاشتیم و در این مسیر آسیب هایی به کشاورزان وارد شده است، تصریح کرد:  حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در سال گذشته آسیب دیدند اما در مجموع مدیریت خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، کشاورزی مازندران وضعیت خوبی را به لحاظ بارندگی ها سپری کرده است، بیان کرد: بارش های صورت گرفته فراتر از میانگین بوده اما در آورد رودخانه ها با کاهش مواجه هستیم که بخشی به دلیل تغییر اقلیم و بخشی هم به دلیل توسعه غیر مجاز است.

داوودیان با تاکید بر اینکه آورده کم رودخانه ها در مازندران نگرانی هایی را ایجاد می کند، ادامه داد: این میزان آورده مدیریت آب های سطحی را دچار مشکل می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه آورده آب های سطحی حدود ۴ میلیارد مترمکعب است اما مصرف کل استان حدود ۳.۷ میلیارد مترمکعب ثبت شده است، گفت: مهار آب های سطحی با ایجاد مخازن صور می‌گیرد و کاهش آورده رودخانه ها این موضوع را دچار مشکل می کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها در مقوله سفره های آب های زیرزمینی کمک کنند، بیان کرد: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی به کشت دوم به شدت آسیب می رساند و کشت دوم یعنی برداشت اضافه از آب های زیرزمینی است و این امر موجب فرونشست زمین می شود. از این روست که معتقدیم سفره زیرزمینی قابل برگشت نیست و حساسیت ویژه ای می‌طلبد.

این مسئول با رودخانه ها موضوع مهم دیگر شرکت آب منطقه ای هستند از وجود  ۷هزار کیلومتر رودخانه در مازندران خبرداد و گفت: در حوزه رودخانه ها حریم برای اشخاص است اما اجازه ساخت و ساز ندارند. بستر رودخانه غیر قابل هیچ اقدامی است زیرا امکان برگشت رودخانه به بستر وجود دارد. در این زمینه در استان تاکید بر آزادسازی بستر  رودخانه ها داریم  این به این دلیل است که بتوانیم از آسیب ها جلوگیری کنیم.

داوودیان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتقال آب اظهار کرد: حاکمیت مدیریت یکپارچه آب را دارد، همسایگان استان مجوزهایی را در خصوص تخصیص آب برای انتقال از سرشاخه گرفته اند. نظرات  و مخاطرات را بصورت مکتوب اعلام کرده ایم. نیاز است که همه مدیریت استان اتفاقات خوبی بیفتد. انتقال ها هم معمولا در حوزه های مشترک صورت می گیرد. در حال حاضر فقط از چشمه روزیه انتقال آب به سمنان در حال انجام است ولی امیدوارم انتقال آب دیگری اجرایی نشود.