مدیر عامل رادسفر:

صنعت گردشگری مازندران نیازمند شناخت، برنامه و آموزش است+فیلم

مدیرعامل شرکت گردشگری رادسفر گفت: صنعت گردشگری مازندران برای رشد و تعالی نیازمند شناخت، برنامه و آموزش از سوی مدیران دولتی است.

 سجاد شالیکار در همایش روز جهانی گردشگری که در هتل میزبان بابلسر برگزار شد، گفت: در صنعت گردشگری مازندران ابتدا باید فرهنگ بومی را حفظ کنیم که توسط برخی گردشگران در حال تخریب است.

وی که به عنوان یکی از 10 شرکت برتر تورهای ورودی به کشور فعالیت دارد، افزود: معتقدم که مازندران دچار فقر سبز است و اما این معضل از طریق رشد صنعت گردشگری مازندران قابل حل است، نیاز به برنامه‌هایی است تا گردشگری را رونق ببخشیم، گرچه در حوزه گردشگری در این چند دهه برنامه و سیاستگذاری مشخصی نداشتیم.

مدیر عامل شرکت گردشگری رادسفر، گردشگری را فقط مختص یک اداره ندانست و یادآور شد: استانداران مختلفی آمدند و رفتند اما چرا نتوانستیم اقدامی انجام دهیم زیرا برنامه عملی نداشتیم. وی افزود: تلاش کردیم از مسیرهای جدید در استان برای حضور گردشگران خارجی تعریف کنیم اما حتی دو خانه استاندارد بومگردی یافت نشد‌.

شالیکار اضافه کرد: شنیده ام که یکی از ضوابط خانه‌های بومگردی آن است که توالت فرنگی و تخت نداشته باشد که برای گردشگر خارجی امکان پذیر نیست‌،در واقع دستورالعمل های این چنینی را باید برای اصلاح و تغییر داد. وی تصریح کرد: برای خلق تجربه به دنبال دامداری سنتی بودیم که باید جامعه محلی همراهی کنند، گرچه چیزی به عنوان گردشگری دامداری سنتی نداریم چون حتی در مسیر توسعه گردشگری هم وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت گردشگری رادسفر ادامه داد: مازندران از جنگل های بکر هیرکانی برخودار است اما متاسفانه یک مسیر پیمایش جنگلی استاندارد در استان مازندران برای حضور گردشگران خارجی وجود ندارد تا بتوانیم از این گردشگران بهره‌برداری کنیم که این موضوع نیازمند شناخت، معرفی و آموزش در استان است.

این فعال گردشگری بین الملل گفت: مازندران به اندازه نیاز ظرفیت برای رشد صنعت گردشگری دارد اما برنامه لازم و تخصصی در این حوزه وجود ندارد. بخش خصوصی پای کار است و حتی بدون کمک مسئولان دولتی به کار خود ادامه می دهد اما این آمادگی در میان فعالان گردشگری استان مازندران مهیا است که در صورت وجود یک برنامه و سیاست مشخص و شفاف، با دولت همراهی کافی داشته باشد.