معضل سگ‌های ولگرد در مازندران؛

چرا شهرداری‌ها بازخواست نمی‌شوند!

جولان سگ‌های ولگرد در مازندران به یک معضل جدی در شهرها و روستاها تبدیل شده است.  بنابر اعلام پزشکیِ قانونی مازندران، سگ‌گرفتگی در این استان ۲۹ درصد افزایش یافته است و این امر نگرانی‌های زیادی را در میان مردم ایجاد کرده و نیاز به اقدامات فوری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و افزایش ایمنی عمومی احساس می‌شود.

حرف آنلاین: جولان سگ‌های ولگرد در مازندران به یک معضل جدی در شهرها و روستاها تبدیل شده است.  بنابر اعلام پزشکیِ قانونی مازندران، سگ‌گرفتگی در این استان ۲۹ درصد افزایش یافته است و این امر نگرانی‌های زیادی را در میان مردم ایجاد کرده و نیاز به اقدامات فوری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و افزایش ایمنی عمومی احساس می‌شود.

بر اساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری در شهرها و استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات سازمان دهیاری ها وظایف این ارگان در روستاها دانسته است.

طی پنج ماه امسال ۶۷ مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ در پزشکی قانونی مازندران ثبت شده است. این آمار نشان می دهد که مساله گازگرفتگی سگ های ولگرد نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز تشدید یافته است. مساله ای جان انسان ها و شهروندان را به شدت تهدید می کند.

وظیفه جمع آوری سگ های ولگرد در مازندران

وظایف قانونی این امر بر عهده شهرداری ها است اما نکته مهم اینجاست که شهرداری ها این سگ ها را جمع آوری و در روستاها رها می کنند و دهیاران نیز از رها شدن سگ های ولگرد در روستاها گلایه دارند.

این امر را اضافه شدن خطر به روستاها بر می شمارند و معتقدند سگ های ولگرد برای تولید و گردشگری یک تهدید به شمار می روند.

حالا که وظایف شهرداری ها و دهیاری ها در قبال این معضل اجتماعی مشخص است، ترک فعل صورت گرفته و عدم جمع آوری و نگه داری سگ های ولگرد توسط شهرداری ها نیاز به ورود مدعی العموم دارد. مساله ای که حیات شهروندان و بهداشت و سلامت جامعه را تهدید می کند نیاز به اقدامی اساسی دارد.