سنگ‌اندازی جلوی پای حق‌التدریسان!

به دنبال رد گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی از سوی قاطبه نمایندگان در صحن علنی مجلس، مقامات وزارتخانه آموزش و پرورش در آخرین نشست خود نسبت به تصویب این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته‌‌اند؛ با استخدام حق‌التدریسان بدون آزمون، کیفیت آموزشی به شدت تحت الشعاع قرار می‌گیرد.اما […]

به دنبال رد گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی از سوی قاطبه نمایندگان در صحن علنی مجلس، مقامات وزارتخانه آموزش و پرورش در آخرین نشست خود نسبت به تصویب این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته‌‌اند؛ با استخدام حق‌التدریسان بدون آزمون، کیفیت آموزشی به شدت تحت الشعاع قرار می‌گیرد.اما نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظرات متفاوتی در این رابطه دارند؛ برخی معتقدند نمی‌توان بیش از این جلوی پای حق‌التدریسانی که سال‌ها بدون دریافت حق و حقوق اولیه خود تدریس کرده‌اند، سنگ‌اندازی کرد و دلیل تلاش مجلس را برای استخدام حق‌التدریس‌ها و جذب نیرو برای آموزش و پرورش این می‌دانند؛ که این وزارتخانه در 4 سال گذشته کرکره دانشگاه فرهنگیان را پایین کشیده لذا چاره‌ای جز استخدام از طرق دیگر باقی نمانده است.البته برخی دیگر نیز می‌گویند؛ این طرح به دلیل ناپختگی در صورت تصویب نهایی مشکلاتی را ایجاد  خواهد کرد لذا اظهارنظر درباره مفید یا مضر بودن این طرح برای سیستم آموزشی آموزش و پرورش را به پس از بررسی ان در کمیسیون موکول کردند.این درحالی  است که بررسی این مهم در کمیسیون آموزش با حضور مسئولان آموزش و پرورش، نمایندگان سازمان امور استخدامی کشور،  نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، معاون رئیس جمهور و طراحان بررسی شد و در نهایت با توجه به آمارهای متفاوت و اختلاف‌نظرهای موجود، قرار بر این شد؛ کارگروهی متشکل از مخالفان و موافقان تشکیل و پس از بررسی موضوع پیش‌نویسی را در اختیار کمیسیون آموزش قرار دهند تا کمیسیون براساس آن تصمیم‌گیری کنند.

*جلوگیری از استخدام حق‌التدریسان مشکلات را حل نمی کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نگرانی مقامات وزارت آموزش و پرورش درخصوص طرح تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی در مجلس و تقاضای اتخاذ تدابیری که این معلمان قبل از استخدام در یک آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای شرکت کنند، گفت: اگرچه قبل از هر مسئله‌ای باید به مسئله کیفیت در آموزش و پرورش توجه کرد و تصمیمات در راستای این مهم باشد اما نمی‌توان بیش از این جلوی پای حق‌التدریسانی که سال‌ها بدون دریافت حق و حقوق اولیه خود تدریس کرده‌اند، سنگ‌اندازی کرد. محمد باسط درازهی به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد داد بهتر است برای رفع نگرانی‌ها در رابطه با استخدام معلمان حق‌التدریسی پس از استخدام برای آن‌ها دوره‌های آموزشی بلند و کوتاه مدت بگذارند.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه سیستم و قوانین آموزش و پرورش به طور کلی نیاز به بازنگری دارند، اضافه کرد: مشکلات کیفی در آموزش و پرورش چنان متعدد و گسترده است که جلوگیری از استخدام حق‌التدریسان این مشکلات را حل نخواهد کرد، البته برخی از نمایندگان اظهارنظر درباره مفید یا مضر بودن این طرح را برای سیستم آموزشی آموزش و پرورش به پس از بررسی کارشناسی آن در کمیسیون موکول کردند.

*آموزش و پرورش لایحه بیاورد

همچنین میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مسئولان آموزش و پرورش به جای نگرانی از کاهش کیفیت آموزشی در پی استخدام معلمانی با تجربه چندین ساله کار، نگران بلاتکلیفی آن‌ها باشند که چندین سال بدون دریافت حداقل حق و حقوق خود در کلاس‌های درس زحمت کشیده و با حضور خود مشکل کمبود نیرو در این وزارتخانه حل کرده‌اند لذا نمی‌توان شرایط را برای آن‌ها سخت کرد.وی ادامه داد: اگرچه مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند؛ نیروهای حق‌التدریسی خود را به‌عنوان معلم قبول ندارد، اما تجربه چندین ساله کار آن‌ها بر معلم بودن‌شان مهر تایید می‌زند.وی با بیان اینکه باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید؛ اگر نیروهای حق‌التدریسی کیفیت آموزش را پایین می‌آورند چرا حدود 10 تا 15 سال به آن‌ها اجازه فعالیت داده‌اند، چراکه به‌یقین در این سال‌ها نیز تاثیر منفی بر کیفیت گذاشته‌اند اما با این وجود آموزش پرورش از آن‌ها استفاده کرده است.میرزاده توضیح داد: همچنانکه آموزش و پرورش برای نیروهای استخدامی از طریق آزمون، دوره‌های آموزشی می‌گذارد، حق‌التدریسان در طول سال‌های کار و فعالیت خود به نوعی این دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.

*جذب معلم به سادگی نیست

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دراین خصوص گفت: یکی از دلایل رد کلیات این طرح در کمیسیون آموزش مجلس، این نکته بود که طراحان در تهیه آن دقت لازم را به کار نبرده‌اند چراکه اولا بسیار گسترده است و اینکه معلمان نهضت‌های سوادآموزی که بعضا به صورت پاره وقت یک یا دو دانش‌آموز را در سال آموزش داده‌اند، نیروهای خرید خدمات پیش دبستانی و… را نیز شامل می‌شود؛ درواقع دامنه آن را بسیار گسترده کرده‌اند، لذا نگرانی مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص طبیعی است.

*دولت کرکره دانشگاه فرهنگیان را پایین کشید

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به رویکرد اخیر دولت و مجلس در تأمین و پرورش معلم، گفت: دلیل تلاش مجلس برای استخدام حق‌التدریس‌ها و جذب نیرو برای آموزش و پرورش، این است که این وزارتخانه در 4 سال گذشته کرکره دانشگاه فرهنگیان را پایین کشیده لذا چاره‌ای جز استخدام از طرق دیگر باقی نمانده است.وی با بیان اینکه طبق قانون دانشگاه فرهنگیان باید ابتدا با جذب سالانه 25 هزار نفر دانشجو آغاز به کار کرده و در ادامه به 30 هزار نفر در سال می‌رسید، تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان ظرفیت پذیرش 120 هزار دانشجو در 4 سال را دارد، اما از آنجا که دولت تدبیر و امید اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان ندارد جذب دانشجو در این دانشگاه را به پایین‌ترین حد خود رسانده است.وزیر سابق آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را کلید حل مشکل کمبود نیرو در آموزش و پرورش خواند و افزود: اگرچه گزارش‌هایی از سوی دولت در این رابطه که دانشگاه فرهنگیان امکان جذب 30 هزار دانشجو را در سال ندارد به مسئولان نظام داده شده است اما به‌عنوان یک متخصص می‌گویم؛ در زمان ورود اینجانب به این وزارتخانه، آموزش و پرورش سالانه حدود 230 هزار دانشجوی کاردانی در رشته‌های فنی پذیرش می‌کرد که این رشته‌ها به وزارت علوم واگذار و درواقع جا خالی شد و اکنون سوال این است ظرفیت خالی آن‌ها چه شده است؟! تا جایی که حتی امکان جذب تنها 30 هزار دانشجو را هم ندارد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با بیان اینکه در صورت کمبود فضا و استاد می‌توان از فضاها و اساتید دانشگاه‌های دیگر استفاده کرد، افزود: دولت مقصر ورود مجلس به ماجرای استخدامی در آموزش و پرورش است، زمانی که این وزارتخانه مدارس را اجاره می‌دهد و از طرق دیگر نیرو جذب می‌کند برای افراد جذب شده، ایجاد حق می‌شود و وکلای ملت نیز رسیدگی به حق و حقوق مردم را وظیفه خود می‌دانند.