سرعت کُند پیش‌روی فیبرنوری در قائم‌شهر

گزارش – زهرا اشکیود: در دنیای امروز بدون ارتباطات الکترونیک اجرای بسیاری از فعالیت‌ها مختل خواهد شد. از آنجایی که با پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن وسایل ارتباطی می‌توان سرعت ارتباطات را افزایش داد. در این راستا اداره مخابرات شهرستان قائم‌شهر با اجرای پروژه فیبر نوری از سال گذشته تلاش کرد تا سرعت و کیفیت […]

1

گزارش – زهرا اشکیود: در دنیای امروز بدون ارتباطات الکترونیک اجرای بسیاری از فعالیت‌ها مختل خواهد شد. از آنجایی که با پیشرفت تکنولوژی و به‌روز شدن وسایل ارتباطی می‌توان سرعت ارتباطات را افزایش داد. در این راستا اداره مخابرات شهرستان قائم‌شهر با اجرای پروژه فیبر نوری از سال گذشته تلاش کرد تا سرعت و کیفیت ارتباطات را افزایش دهد.

در گفت و گویی که با مدیر مخابرات شهرستان قائم‌شهر در سال گذشته در “حرف” منتشر شد، وی به تشریح مشکلات اجرای این پروژه پرداخت. جهت پیگیری این سوژه، در گفت و گو با شهردار قائم شهر آخرین وضعیت اجرای این پروژه را بررسی کردیم.

خسرو طهماسب‌پور مدیر مخابرات شهرستان قائم‌شهر به “حرف” گفته بود که اقدامات اولیه اجرا پروژه فیبر نوری در سال 96 انجام شده بود ولی مشکل اصلی حفاری در سطح شهر و عدم صدور مجوز از سوی شهرداری بود.

شهردار قائم‌شهر در گفت و گو با “حرف” با بیان اینکه براساس ابلاغ استانداری به کل شهرداری‌ها تمامی حفاری‌ها از ۱۵ اسفند ۹۶ الی ۲۰ فرودین ۹۷ ممنوع بود، اظهار کرد: جلسه حفاری در شورای شهر با حضور رئیس مخابرات و تمامی دستگاه‌ها در سال گذشته برگزار و این ابلاغیه به تمامی دستگاه‌ها اعلام شد اما در نخستین جلسه‌ای که هفته آینده برگزار می‌شود باید تمامی دستگاه‌ها برنامه‌های خود را در زمینه حفاری ارائه دهند که از جمله آن مخابرات، آب و فاضلاب شهری و اداره برق است.بهمن معین‌پور تصریح کرد: باید دستگاه‌هایی که امسال نیاز به حفاری دارند تمامی طرح‌های خود را اعلام کنند تا به طور مثال شهرداری ممکن است نقطه‌ای را آسفالت کند اما یک دستگاه اجرایی برای پیش‌برد فعالیت خود دوباره همان نقطه را حفاری نکند، بنابراین باید در زمینه ارائه مجوز حفاری تمامی دستگاه‌ها همکاری کنند.شهردار قائم‌شهر گفت: شهرداری در ارائه مجوز به دستگاه‌ها همکاری می‌کند و نامه‌ای به تمامی دستگاه‌ها ارسال کرد تا برنامه حفاری خود را در سال ۹۷ به شهرداری اعلام کنند تا اختلالی در حفاری‌ها و نازیبا شدن شهر اتفاق نیفتد.

* فیبر نوری، نیاز قائم شهر

اقدامات اولیه پروژه فیبر نوری شهرستان قائم‌شهر در سال 96 آغاز شد و با انجام حفاری های مورد نیاز تمامی کابل‌های مسی در میدان جانبازان جمع‌آوری شده و با تبدیل به کابل نوری و به ساپ سویچ با مرکز بابل ارتباط برقرار خواهد کرد.

مدیرمخابرات قائم شهر به “حرف” گفته بود که با اجرای طرح FTTH سرعت  اینترنت افزایش می‌یابد، در نهایت جمع آوری کابل‎های مسی و راه اندازی فیبر نوری حدود دو الی چهار ساله زمان نیاز دارد. در ولی عصر، مرکز انقلاب، مرکز طالقانی و مرکز امام این طرح اجرا می‎شود اما در مرکز طالقانی پیمانکار آن مشخص شده و در حال اجرای این طرح هستند.در فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر فیبر آن و دستگاه او.ال.تی آن نصب شده و در نمایشگاه بین المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر نیز این فیبر نوری تقریبا راه نصب شده است.از مهمترین مزایای اجرای طرح FTTH یا فیبر نوری آن است که مردم دیتای پرسرعتی را در اماکن تجاری ادارات و سایر بخش‌ها خواهند داشت و می‌توانند تا سرعت  50 مگابیت بر ثانیه را دریافت کنند و همچنین صدا و تصویر با کیفیت مناسب بدون خش خش و کوران که در سیم مسی ایجاد می‌شد در فیبر نوری این نواقص رفع می‌شود و بر بستر فیبر مردم می‌توانند از برنامه تلویزیون به شکل آنلاین استفاده کنند و همچنین در اجرای جلسات کنفرانس بدون قطع شدن تصویر از آن استفاده شود.