ساعت زمین؛تلنگری برای همه

یک کارشناس حوزه آلودگی نوری ضمن اشاره به اهمیت روز جهانی ساعت زمین برای آگاهی‌بخشی درباره وضعیت گرمایش جهانی و آسیب‌های ناشی از مصرف‌گرایی بشر به محیط زیست، از نحوه اجرای این مناسبت در ایران و خاموش نشدن کامل نورپردازی المان‌های شهری و نحوه اطلاع‌رسانی در زمینه علت این خاموشی‌ها به مردم انتقاد کرد. حامد […]

یک کارشناس حوزه آلودگی نوری ضمن اشاره به اهمیت روز جهانی ساعت زمین برای آگاهی‌بخشی درباره وضعیت گرمایش جهانی و آسیب‌های ناشی از مصرف‌گرایی بشر به محیط زیست، از نحوه اجرای این مناسبت در ایران و خاموش نشدن کامل نورپردازی المان‌های شهری و نحوه اطلاع‌رسانی در زمینه علت این خاموشی‌ها به مردم انتقاد کرد.

حامد میرزاخلیل ضمن بیان اینکه روز جهانی ساعت زمین اقدامی نمادین است که از سال ۲۰۰۷ در استرالیا به‌خاطر جلب افکار عمومی نسبت به مصرف انرژی و تاثیر آن بر محیط زیست و گرمایش زمین صورت گرفته است، اظهار کرد: در این روز با خاموش کردن نورپردازی المان‌ها و نمادهای شهرهای بزرگ مانند خانه اپرای سیدنی یا برج ایفل به مدت یک ساعت سعی شده تا این ‌پرسش در ذهن مردم شکل بگیرد که علت این خاموشی چیست و برای یافتن ‌پاسخ در اخبار جست وجو کنند و نسبت به بحران‌هایی که متوجه کره زمین است آگاه شوند.

وی ادامه داد: صندوق جهانی طبیعت به‌منظور آگاهی بخشی نسبت به بحران تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی اقدام نمادین ساعت زمین را طراحی و اجرا کرده است و اکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا در این روز نورپردازی المان‌های شهری به مدت یک ساعت خاموش می‌شود و برنامه‌هایی از سوی رادیو و تلویزیون در این زمینه پخش می‌شود.

این کارشناس حوزه آلودگی نوری با اشاره به اینکه ساعت زمین در ایران مصادف با ایام نوروز(۷ فروردین) است، اظهارکرد: در این ایام مردم به حد کافی از ساعت زمین اطلاع ‌پیدا و مسئولان نیز به حد کافی از این اقدام نمادین حمایت نمی‌کنند حتی اگر نورپردازی المان‌های شهرهای بزرگ خاموش شود اطلاع‌رسانی مناسبی درباره آن انجام نمی‌شود تا مردم نسبت به علت این خاموشی‌ها آگاه شوند علاوه‌بر این از آنجایی که خاموشی در ایران موضوع عجیبی نیست، ممکن است علت این خاموشی برای مردم سوال برانگیز نباشد و در بسیاری از مواقع امکان دارد آن را به مشکلات فنی نسبت دهند.

ساعت زمین؛ فرصت یک ساعته برای آگاهی بخشی نسبت به وضعیت بحرانی کره زمین

وی ادامه داد: ساعت زمین یک فرصت یک ساعته در طول سال است تا این تلنگر در ذهن افراد خورده شود که خانه ما یعنی؛ کره زمین در حال از بین رفتن است و اگر روش زندگی خود را تغییر ندهیم و این روند مصرف‌گرایی را ادامه دهیم آینده‌ای برای فزندانمان روی کره زمین نخواهد ماند. با این حال متاسفانه از این فرصت یک ساعته در ایران به‌خوبی استفاده نمی‌شود، حتی اگر هم نورپردازی المان‌های شهری به‌طور کامل خاموش شود اما درباره علت این خاموشی به خوبی اطلاع‌رسانی نشود این اقدام بی‌فایده خواد بود.

میرزاخلیل در ‌پایان گفت: در ایران گروه‌های محیط زیستی بودند که در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان این روز را برگزار کرده‌اند. از طرفی دیگر به‌علت اینکه نماد این روز خاموش کردن نورپردازی المان‌های شهری است و در علم ستاره‌شناسی و برای رصدگران نیز نور شهرها از رویت ستاره‌ها حتی تا شعاع ۳۰۰ کیلومتر اطراف شهرها جلوگیری می‌کند، این مناسبت در ایران بسیار مورد استقبال و اهتمام منجمان واقع شده است و آنان حمایت شدیدی از این روز می‌کنند.