ساری نیازمند شفافیت در مدیریت شهری

یک فعال سیاسی اجتماعی در ساری گفت: با رعایت حقوق شهروندی که همان دانستن مسائل شهر، شهرداری و شهروندی است و شفافیت در عملکرد،  اعتماد مردم جلب می‌شود. سید محمد مهدی عمادی در گفت‌وگو اختصاصی با حرف مازندران، در خصوص وقایع اخیر شورای شهر ساری، اظهار کرد: با احترام به تمامی اعضای شورا، در خصوص […]

یک فعال سیاسی اجتماعی در ساری گفت: با رعایت حقوق شهروندی که همان دانستن مسائل شهر، شهرداری و شهروندی است و شفافیت در عملکرد،  اعتماد مردم جلب می‌شود.

سید محمد مهدی عمادی در گفت‌وگو اختصاصی با حرف مازندران، در خصوص وقایع اخیر شورای شهر ساری، اظهار کرد: با احترام به تمامی اعضای شورا، در خصوص اتفاقات اخیر باید بگویم نحوه تصمیم گیری و رفتار مجموعه شورا  نشان از کم‌تجربگی داشت و انتظار می‌رفت که اعضای شورا با توجه به وضعیت شهر ساری و شهرداری رویکردی بهتر در تصمیم‌گیری خود داشتند.

وی با بیان اینکه مطرح شدن نامه رد صلاحیت دو تن از ازاعضای شورای شهر یک هفته قبل از تحلیف، یک دوقطبی را به اعضای شورا تحمیل کرد، افزود: این موضوع اثر احساسی بر تصمیمات شورا گذاشت و باعث ایجاد صف‌بندی در شورا شد تا جایی که دو گروه با هم دچار اختلافات ناموجه شدند.

عمادی تصریح کرد: این موضوع موجب شد تصمیماتی که جنبه نفع عمومی دارد سخت‌تر گرفته شود. وضعیت شهرداری ساری طی سال گذشته انقدر بی‌ثبات بوده که می‌بایست هر تغییری برای مردم و کارمندان شهرداری دلایلی قانع‌کنننده داشته باشد.

این فعال سیاسی اجتماعی ادامه داد: اعضای شورا، شهرداری را که کمتر از  سه ماه حکمش تایید شده بود را بعد از آن تغییرات سلبی که طی یک سال گذشته اتفاق افتاد و چهار شهردار که ذیل یک فشار امنیتی و قضایی به‌‌وجود آمده تغییر دادند و این اتفاق اولین آسیب خود را از لحاظ حیثیتی و روانی بر روی پرسنل  شهرداری نشان داد.

وی تاکید کرد: قطعا هیچ کسی راضی به این بی‌ثباتی نبوده و گروه دومی که از این بی ثباتی آسیب دیدند، مجموعه پیمانکاران به‌خاطر وضعیت نامشخص مطالباتشان بوده است. گروه سوم و مهم‌تر از همه در این میان مردم آسیب دیدند و در این یک سال و نیم گذشته اتفاق خاصی را در شهر شاهد نبودند . در این اوضاع اعضای شورا به‌جای اینکه خودشان را در جایگاه اقناع عمومی قرار بدهند، آمدند و تصمیم به تغییر شهردار گرفتند.

عمادی یادآور شد: شاید عدم تایید سرپرست انتخاب شده فرصت مجددی به اعضای شورا بود که در خصوص تصمیم اشتباه خود تجدید نظر نمایند، البته این احتمال هم وجود دارد که به‌خاطر وضعیت شهر و شهرداری ساری نیز فشارهایی از بیرون برای انتخاب سرپرستی طالبی وجود داشت.

این جوان فعال گفت: به هر حال این فرصت به اعضای شورا داده شد. در آینده مشخص می‌شود آیا برای ابقای مجدد شهردار به نفع خود تصمیم گرفتند یا مردم؟ اما اینکه راه حل چیست، باید گفت راه حل جلب اعتماد مردم است. چنانچه شورا به وظیفه داتی خودش یعنی به نظارت برگردد و به بررسی اسناد بالادستی که وجود دارد و از طرف وزارت کشور در حوزه‌های مختلف شهرسازی، سرمایه‌گذاری و سازمان ادارای ابلاغ شد، توجه کرده و اولویت‌ها را خوب شناسایی کنند‌، می توان به آینده شهر امیدوار بود .

وی در ادامه با اشاره به رویداد بین المللی 2022 در مرکز استان تاکید کرد: با توجه به این رویداد آیا می‌توانیم خوب برنامه‌ریزی کنیم؟ مسائل شهر ساری چیز پیچیده‌ای نیست و همه آن را می‌دانند. اینکه پرسنلش زیاد است، درآمد پایدار آنچنانی ندارد، پروژه نیمه تمام زیاد دارد، کدام مدیر می‌توانست بیاید این مجموعه را جمع کند و سروسامان بدهد به ذهن چه کسی می‌رسد؟ چنین مدیری آیا قبلا شناسایی شده بود یا برایش فضاسازی صورت گرفته بود؟ چه کسی می‌توانست بیاید که شهردار فعلی نمی‌توانست این کار را انجام دهد؟

عمادی خاطرنشان کرد : این سوالات برای همه به‌وجود می‌آید. نمی‌توانیم بگوییم من از این آقا خوشم نمی‌آید. حالا یک فایل صوتی دو سه روز قبل از انتخاب شهردار پخش شد که خودش جای بحث دارد. چرا با اینکه سه ماه پیش ضبط شد امروز پخش شد؟ معلوم است که نفع یک گروه سومی هم در این است که این شهردار روی کار نباشد. آیا این گروه سوم به نفع پرسنل و مردم نظر می‌دهد یا یک جناح رقیب است؟ این مسائل قابل بررسی بوده و باید به آن اهمیت داده ‌شود. البته امیدوارم اعضای شورا در زمین گروه سوم بازی نکرده باشند و نکنند چون این مجموعه شهرداری و شورا هستند که باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و نه شخص دیگری!

این فعال سیاسی با بیان راهکاری برای برگرداندن اعتماد مردم، تصریح کرد: اگر شهرداری و شورای شهر برای مردم ارزش و کرامت قائل باشند و با رعایت حقوق شهروندی که همان دانستن مسائل شهر، شهرداری و شهروندی است، با شفافیت واقعی عمل کنند اعتماد مردم جلب می‌شود و زمانی که اعتماد مردم جلب شود، بحث مشارکت فعال اجتماعی اتفاق می افتد ، که یکی از وظایف شورا هم همان افزایش مشارکت مردم در امر مدیریت شهری است‌. اینجا است که مردم بسیج می‌شوند و موانع حل می‌شود.

عمادی در مورد شاخص‌های شهرداری، گفت: شاخصه شهردار توانمند می‌تواند متفاوت باشد. در شهر ساری باید به ویژگی و جغرافیا و جناح‌بندی خاص ، پرسنل، ساختار ادارای شهرداری، پروژ‌ه‌های نیمه تمام و این مسائل اشرافیت و توجه کامل داشت.  به نظر من مدیران محلی فقط می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کنند و برای حل جمیع مسائل نیاز به مدیرانی با تجربه کشوری و شاید در حد وزارت نیاز داریم تا همه مسائل شهرداری ساری را حل کند‌.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه چنین مدیری  نیاز به یک بسیج همگانی و نیروی قوی دارد و مطمئنا اعضای شورا سراغ خیلی‌ها رفتند و آن‌ها هم با توجه به وضعیت شهر ساری نپذیرفتند که واقعا کار راحتی نیست. پرداخت ۴۰ میلیارد تومان هزینه های جاری و پرسنلی  ۶۰ درصد بودجه شهرداری را شامل می شود، شاید هم بیشتر! که یکی از ضعف‌های بزرگ شهردرای در خصوص برنامه‌ریزی و بودجه‌نویسی است. طبق قانون باید حداقل ۴۰ درصد بودجه عمرانی باشد  و در حالت فعلی اگر تمامی درآمد بودجه محقق شود ما به حداقل‌ها دست یافتیم و در این صورت نمی‌توانیم شاهد اتفاق چشم‌گیری باشیم ضمن اینکه بدهی‌های زیادی نیز گریبان‌گیر شهرداری ساری است.

عمادی افزود: به هر حال ما به مدیر توانمندی نیاز داریم که تجربه مدیریت اقتصادی هم داشته باشد شهرداری را از مجموعه صرفا خدماتی به اقتصادی خدماتی و درآمدزا تبدیل کند. استفاده از ظرفیت‌های ساری از ساحل تا جنگل ضرورت دارد ولی تاکنون هیچ کدام در مسیر تحقق درامد پایدار استفاده نشد، که با توجه به شرایطی که شهرداری دارد کار سختی است.