رکود همچنان در صنایع کوچک وجود دارد

گفت و گو – حسین زحمتکش: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه رکود در صنایع بالادستی همچون خوردو، نفت و فولاد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: صنایع کوچک هنوز تحرک و بازار لازم را ندارند و در رکود هستند. سید مجتبی رضوی توجه دولت به صادرات را تحریک طرف تقاضا […]

گفت و گو – حسین زحمتکش: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه رکود در صنایع بالادستی همچون خوردو، نفت و فولاد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: صنایع کوچک هنوز تحرک و بازار لازم را ندارند و در رکود هستند.

سید مجتبی رضوی توجه دولت به صادرات را تحریک طرف تقاضا دانست و اظهار کرد: شاید صادرات به عنوان بازار جدید بتواند بازار خفته قدیم را فعال کند اما در این زمینه هم فعالیت درستی نداریم چون با خام فروشی به ارزش افزوده کم بسنده کرده ایم.

وی افزود: چین در صادرات مواد اولیه و خام به دیگر کشورها مدتی است سختگیری می کند چرا که ارزش افزوده کمی دارد.

رضوی با بیان اینکه دنیا به سمت فروش کالا با ارزش افزوده زیاد رفته است، اظهار کرد: چون خام فروشی کار راحتی است ایران به این سمت گرایش بیشتری داشته است، امروز شاهد خام فروشی سنگ آهن، زغال سنگ، نفت و محصولات پتروشیمی هستیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران زیرساخت های ایران را بدون آمادگی برای صادرات دانست و اظهار کرد: این دلیل باعث نمی شود که بایستیم بلکه باید به سمت آماده سازی بسترهای صادرات کشور پیش برویم چرا که تنها راه بقای هر کشوری توسعه صادرات آن است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: اگر مدیریت در تولید اصلاح شود یقینا به سمت تولید کالای استاندارد می رویم، ایران از لحاظ انرژی وانواع کانی شرایط استثنایی در دنیا دارد.

رضوی پیشرفت کشورهای مانند ژاپن را مدیریت درست دانست و اظهار کرد: این کشور بدون داشتن منابع معدنی و طبیعی توانسته به عنوان یکی از قدرت های برتر اقتصادی دنیا شناخته شود.

وی افزود: اقتصاد یعنی مدیریت بهینه منابع که متاسفانه ایران به بدترین شکل ممکن از منابع خود استفاده می کند.