رودخانه گت چشمه دره شما را به روستای الارز بهشهر می‌برد

حرف آنلاین: روستای الارز بهشهر ، از توابع بخش هزارجریب شهرستان بهشهر در استان مازندران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر (۳۰خانوار) ثبت شد.

روستای الارز بهشهر بی‌نهایت زیبا و دلنشین است.  قبرستان الارز دومین قبرستان قدیمی بعد از گورستان سفیدچاه می‎باشد که نشان از قدمت تاریخی روستا دارد و علاوه بر آن دارای جنگل‌های بسیار زیبا و انبوه و فراوانی است.

قبرستان الارز دومین قبرستان قدیمی بعد از گورستان سفیدچاه می‎باشد که نشان از قدمت تاریخی روستا دارد و روستاهای مجاور الارز علی رغم مسافت طولانی، اموات خود را در این قبرستان به خاک می‌سپارند. از آثار باستانی و قبرستان‌های قدیمی استنباط می‌شود که این روستا قبلا در مکان فعلی نبوده و چندین بار تغییر مکان داده است.

شمار کثیری از مومنین و مومنات بنام در این مزار آرام گرفتند. از بزرگان محلی که در این گورستان تاریخی به خاک سپرده شدند همچون حاج سید اسماعیل حسینی، حاج سید عباس حسینی، آقا حسن حسینی، کربلایی میرمحمود موسوی، سید کریم موسوی، سید خلیل موسوی، کربلایی قربانعلی تیموری، حاج عباسعلی تیموری (پدر شهید)، کربلایی محمد حسن تیموری، حاج میرزا حسین نیکزاد، کربلایی میرزا اسماعیل حیرتی، آقا حبیب حسینی، میر عباس موسوی، سید جعفر موسوی می‎باشند.

شهدای روستای الارز

اسامی شهدای روستای الارز بهشهر شامل شهید سید محمد موسوی، شهید سید جوادحسینی، شهید سید معصوم حسینی، شهید عربعلی حیرتی، شهید رجبعلی حیرتی، شهید سلطان علی تیموری، شهید ناد علی تیموری، شهید سبز علی تیموری و شهید سید کاظم موسوی هستند.

چشمه روستا که نزدیکی جنگل قرار گرفته از آن به آب معدنی خالص تعبیر می‌شود. در هر ثانیه ۱۰۰۰ لیتر آب دهی دارد. این آب برای درمان بیماری‌های جلدی موثر است. اما در شرایط فعلی به دلیل استفاده نمودن آن به عنوان آب شرب روستا و فقدان استخر مناسب توصیه اهالی بر این است از آن فقط به عنوان آب شرب استفاده شود.

رودخانه گت چشمه دره در روستای الارز

این رودخانه که در مسیر روستای الارز و گت چشمه قرار دارد، بخشی از زمین‌های شالیزاری الارز دره و ببر خاسه را سیراب می‌کند. نهایتا از طریق شهرستان نکا به دریای خزر می‌ریزد هر ساله فصل تابستان جمعی از اهالی به ویژه جوانان مهاجر در حاشیه این رودخانه اوقات فراغت خود را سپری و از جاذبه‌های طبیعی آن بهره می‌برند. آنچه که بر جاذبه این رودخانه افزوده است به دلیل خاصیت ضد رماتیسمی  و گرم بودن آب آن است و نیز میوه‌های جنگلی حاشیه رودخانه آبشارها و استخرها و پارک جنگلی آن می‌باشد.

محصولات عمده این روستا گندم، جو، برنج، سیب زمینی، عدس، آفتاب گردان، سیب، گردو، آلبالو، گیلاس، آلو و ازگل است.

امام زاده عبدالله به سمت روستای الارز

بقعه امام زاده عبدالله موسوم به معصوم زاده که بعد از پشت سر گذاشتن روستای الارز به سمت روستای گت چشمه  مسیری را که در پیش می‌گیری شما را به سمت آستانه مبارکه امام زاده عبدالله راهنمایی می‌کند. نخستین چیزی که به چشم می‌خورد درخت‌های سر به فلک کشیده و منظم و یک دست است. بقعه امام‌زاده از لابلای درختان دیده می‌شد. این بقعه در یکی از زیباترین نقاط روستای الارز واقع قرار دارد.

حیات وحش روستا

این منطقه دارای حیواناتی نظیر گوزن (مرال)، شوکا، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش، خوک و همچنین دارای پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، بحری، سارگپه، بلبل، کرکس، هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشک‌ها است.