دست برتر در مذاکرات وین به نفع ایران است

حرف آنلاین: یک فعال سیاسی با بیش از ۱۵ سال سابقه مطالعه در زمینه سیاست خارجی با اشاره به جزییاتی از مذاکرات وین اظهار کرد: با توجه به روند مذاکره تاکنون شواهد نشان میدهد که دست برتر به نفع ایران است، البته باید بدانیم که در نظام بین‌الملل هیچ توافقی دائم نیست و تا زمانی […]

حرف آنلاین: یک فعال سیاسی با بیش از ۱۵ سال سابقه مطالعه در زمینه سیاست خارجی با اشاره به جزییاتی از مذاکرات وین اظهار کرد: با توجه به روند مذاکره تاکنون شواهد نشان میدهد که دست برتر به نفع ایران است، البته باید بدانیم که در نظام بین‌الملل هیچ توافقی دائم نیست و تا زمانی که طرفین مفاد را لغو نکنند برقرار است.


کوروش گرجی در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران با اشاره به اینکه در این دوره از مذاکرات رفتارهای کشورهای غربی نسبت به دور قبل مذاکرات تفاوتی نداشت، افزود: ساختار سیاسی و قانونی آمریکا نشان می‌دهد که این توافق‌ها تا پایان دوره این رئیس‌جمهور برقرار است و رئیس جمهور بعدی با قدرت زیادی که دارد می‌تواند آن را ملغی کند.
عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت کشور یادآور شد: باید بدانیم که ما ایرانی‌ها در هر نوع توافقی هزینه دادیم، در بحث غنی کردن اورانیوم از نظر زمانی و ریالی باید هزینه بدهیم تا به جایش بخشی از حق خودمان را بگیریم، پس برای ما بهترین حالت این است که بدون اینکه هیچ چیزی را بدهیم بتوانیم حق خودمان را بگیریم تا بتوانیم خودمان را در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاوم کنیم و بتوانیم در نظام بین‌الملل فعالیت اقتصادی داشته باشیم.
عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات وین به نفع کدام طرف جریان دارد؟ گفت: یکی از بهترین راه‌هایی که متوجه شویم مذاکرات وین به نفع کدام طرف جریان دارد این است که باید به رفتار تیم‌های مذاکره‌کننده نگاه کنیم. اینکه تیم مذاکره‌کننده ما اعلام می‌کند که ما می‌خواهیم برای مشورت به پایتخت برگردیم و مذاکره را تعطیل کنید یا اینکه می‌گوید که در صورتی که به ما امتیازاتی بدهند حاضریم توافق کنیم، و اینکه تیم مذاکره آمریکایی دو مذاکره‌کننده تندرو را اخراج می‌کند و آن‌ها با ناراحتی کنار گذاشته می‌شوند نشان دهنده این است که دست برتر به نفع ایران است.این فعال سیاسی افزود: با توجه به اینکه در مذاکرات وین ما می‌بینیم که ایرانی‌ها از مذاکره مستقیم اجتناب می‌کنند در حالی که آمریکایی ها به شدت به‌دنبال مذاکره مستقیم هستند و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران سخنانش را با کلمه اگر و برای حفظ منافع کشورم آغاز می‌کند و اینکه آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند براساس تفکر ایرانی‌ها با نماینده روسیه صحبت کنند، مشخص است که در حال حاضر تیم مذاکره آمریکایی تحت فشار از طرف تیم ایران است.
*توافق هسته‌ای هدف نهایی آمریکا نیستوی یادآور شد: نکته بعدی این است که توافق هسته‌ای هدف نهایی آمریکا نیست، چرا که تمام هفت راه برای رسیدن به سلاح هسته‌ای به روی ایران بسته شده و آن‌ها اعلام کردند که ایران در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد، پس این مذاکره مقدمه‌ای کنند برای سایر مسائلی است که برایشان مهم است.گرجی تاکید کرد: با توجه به فتوای رهبری و رفتار مردم، تیم آمریکا می‌خواهد با یک استراتژی مدیریت شده از کانال مذاکرات هسته‌ای در باغ سبز به ایران نشان بدهد و مزه مراودات بین‌المللی را به ایران بچشاند بعد به کمک ابزار رسانه‌ای که در اختیار دارد یا همان یار دوازدهم سعی کرده که مردم جامعه حس کنند توافق باید به هر قیمت صورت بگیرد. سپس در خصوص سایر مسائل مذاکره کند تا جایی که بقا و حیات ایران را به خطر انداخته و در نهایت به سمت تجزیه ایران پیش بروند.عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت کشور خاطرنشان کرد: زمانی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود بیشترین ملاقاتش با یک مقام خارجی را با وزیر امور خارجه ایران داشت، ولی از این همه مذاکره ایرانی‌ها هیچ سود و منفعتی نبردند، پس میتوانم اضافه کنم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند چیزی عایدی ایران شود.عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران در پاسخ به این سوال که مواضع سیاسی ایران را در این دوره از مذاکرات چطور پیش‌بینی می‌کنید، عنوان کرد: بنده بسیار موافق با این هستم که وزیر خارجه ایران شخصا حضور ندارد این یعنی مذاکرات اهمیتی ندارد. همچنین اینکه تورم داخل ایران کاهش پیدا می‌کند و اعلام می‌کنیم که این یعنی ما محتاج مذاکره نیستیم. اینکه ایران بلافاصله با کشورهای همسایه، قطب اقتصادی دنیا و اعضای دائم شورای امنیت تجارت انجام می‌دهد نشان از هوشمندی تیم مذاکره‌کننده دارد. اینکه آقای باقری کنی در مذاکرات با زبان فارسی صحبت می‌کند نشانه خوبی است یعنی کاری نمی‌کند که تیم آمریکایی بتواند خط فکری ما را بخوانند، در نهایت مجهول بودن تصمیمات ایران به نفع ما است. وقتی آشکار بازی نکنیم سرگردمی آمریکایی‌ها به نفع ایران خواهد بود.
*طولانی شدن مذاکرات تاثیری بر تصمیمات ایران نداردوی اضافه کرد: به احتمال زیاد ایرانی‌ها نمی‌گذارند بعد از سال نو مذاکره به این شکل ادامه پیدا کند و تمامش می‌کنند چرا که به شدت به این حساس هستند که زندگی ایرانی‌ها به برجام گره بخورد. گرجی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طولانی شدن روند مذاکرات، باعث این می شود که ایران از برخی مواضع خود کوتاه بیاید؟ گفت: به هیچ وجه طولانی شدن روند مذاکره باعث نمی‌شود که هیچ مذاکره‌کننده عاقلی از مواضع خودش کوتاه بیاید.برای نمونه در یک معامله بنگاه املاک فروشنده اگر بخواهد فوری ملکش را بفروشد خریدار هرچقدر هم تشنه باشد توی سر مال میزند، ولی تیم فعلی مذاکره ابرانی به هر قیمتی فروشنده نیست بنابراین طولانی شدن روند مذاکرات را به ضرر خودش می‌بیند اما در این به ضرر بودن به سمت توافق نخواهد رفت. ایران در برجام میماند بدون اینکه به تعهدات خود عمل کند آمریکا خارج و کشورهای دیگر هم که هیچ عملی انجام نمی‌دهند.این فعال سیاسی اضافه کرد: تنها کسانی که می‌توانند در مقابل امریکا عمل کنند چین و روسیه هستند. چین در اولین اقدام خرید نفت از ایران را افزایش داد برخی‌ها اینطور وانمود می‌کنند که بایدن کوتاه آمد تا چین بتوانند نفت بخرد در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست.وی با بیان اینکه ایران نمی‌گذارد مذاکره طولانی شود، اظهار کرد: پیش‌بینی میکنم برخلاف مذاکره قبلی این تیم بدون توافق به ایران برمی‌گردد به این دلیل که یار دوازدهم آمریکا در ایران یا همان رسانه‌های فارسی زبان به مردم القا می‌کنند که اگر با دست خالی برگردند یعنی روابط با بین‌الملل را بلد نیستند یا ضعیف هستند و می‌خواهند کاری کنند که ایران حتما توافق کند. من موافق این هستم که ایران باید مذاکره کند ولی توافق لزومی ندارد، چرا که در برجام در مقابل چیزهایی که هزینه کردیم نه حقمان را گرفتیم نه همان‌ها را.گرجی همچنین اذعان داشت: در مذاکرات اینطور اعلام شد که اگر تضمین‌ها داده شود مواد هسته‌ای ایران به روسیه می‌رود و اگر امریکا خارج شد، این مواد به ایران برمی‌گردد، من توصیه می‌کنم بابت همین مسئله یک تضمین بین‌المللی خوب بگیریم، چون اگر در آینده سیاست‌های روسیه و آمریکا با هم نزدیک شود امریکا از برجام خارج و مواد برنمی‌گردد. شاید ایرانی‌ها نتوانند بیان کنند، اگر چه این تیم مذاکره‌کننده قوی هستند پیشنهاد بدهند تا مواد جایی در درون ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجهز به دوربین پلمب و تا زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج نشدند مهر و موم شود، این کار به شدت به نفع ایران خواهد بود و باعث می‌شود تلاش‌های عربستان و رژیم صهیونستی علیه ایران خنثی شود.