داور بین المللی ۴۵ هزار تومان دستمزد می‌گیرد!

داوران بین المللی وزنه برداری ایران برای هر قضاوت کمتر از ۵۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کنند! شاید در یک سال اخیر با توجه به اتفاقاتی که برای بهداد سلیمی در المپیک ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی ۲۰۱۷ رخ داده، علاقه مندان به وزنه برداری بیش از قبل با حوزه داوری در این رشته آشنا […]

داوران بین المللی وزنه برداری ایران برای هر قضاوت کمتر از ۵۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کنند!

شاید در یک سال اخیر با توجه به اتفاقاتی که برای بهداد سلیمی در المپیک ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی ۲۰۱۷ رخ داده، علاقه مندان به وزنه برداری بیش از قبل با حوزه داوری در این رشته آشنا شده باشند. با اینکه بعد از اتفاقات اخیر انتقاداتی مطرح بود که چرا سطح داوران ایرانی بالا نیست تا بتوانیم در مسابقات بین المللی در این حوزه نماینده داشته باشیم و نفوذ کنیم، شاید کسی از اتفاقات پشت پرده برای این قشر از وزنه برداری باخبر نیست.

در طول سال مسابقات زیادی در داخل کشور از جمله رقابت های لیگ برتر، قهرمانی کشور و جام بین المللی فجر از سوی فدراسیون وزنه برداری برگزار می شود. داوران علاوه بر این در رقابت های استانی هم قضاوت می کنند.

شاید باور نکردنی نباشد اگر بدانید هر داور بین المللی درجه یک ایران برای هر ست قضاوت خود ۴۵ هزار تومان دریافت می کند. این مبلغ برای داوران درجه ۲ به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می رسد. از سوی دیگر داوران ملی که درجه بین المللی ندارند، برای هر قضاوت خود ۳۰ هزار تومان دستمزد می گیرند.

به گزارش  “ورزش سه”،علی سیردانی، دبیر کمیته داوران فدراسیون وزنه برداری با تایید این دستمزدها اظهار داشت: «ما برای پرداخت دستمزد داوران در مضیقه هستیم. بودجه فدراسیون آنقدر نیست که بتوانیم دستمزدهای بالا به داوران پرداخت کنیم. البته از زمانی که ما آمدیم، دستمزد داوران ۲ برابر شده است. پیش از این حقوق آنها برای هر ست قضاوت ۲ تا ۲۵ هزار تومان بود که حالا به ۴۵ هزار تومان رسیده است.»

وی همچنین می افزاید: «البته خودمان هم می دانیم که این مبالغ ناچیز است. علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون زحمات زیادی می کشد؛ اما بازهم فکر می کنم رشته وزنه برداری مظلوم واقع شده است. امیدوارم بتوانیم برای سال ۹۷ این مبلغ را افزایش دهیم.»

این اتفاقات جایی عجیب تر می شود که بدانیم هزینه ایاب و ذهاب داوران به شهرهای مختلف و حتی در برخی موارد اسکان آنها در رقابت هایی که در شهرستان ها برگزار می شود، پای خودشان است. در واقع یک داور وقتی به مسابقات قهرمانی کشور مثلا در اهواز دعوت می شود، باید خودش هزینه رفت و آمدش را بپردازد. در آخر هم برای هر ست قضاوت نهایتا ۴۵ هزار تومان دریافت می کند!

بدتر از همه اینکه حتی همین دستمزدهای ناچیز هم طبق اطلاعی که پیدا کردیم در ۲ سال اخیر پرداخت نشده و داوران از فدراسیون مبالغ زیادی طلبکار هستند.

وحید رشیدی، یکی از داوران ملی وزنه برداری ایران در این خصوص می گوید: «رسیدگی هایی صورت گرفته؛ اما به هیچ عنوان کافی نیست. من می دانم برخی از داوران وقتی از مسابقات به خانه برمی گردند،‌ به همسر و خانواده شان می گویند ۵۰۰ هزار تومان دستمزد گرفتیم! اگر این را نگویند که بار بعدی خانواده شان اصلا اجازه نمی دهند که به مسابقات بروند و قضاوت کنند.»