خط‌کش استاندار بر آمار اشتغال

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: جلسه کارگروه اشتغال در حالی در چند ساعت مانده به شب یلدا در استانداری برگزار شد که استاندار مازندران توانست به مدیران دستگاه‌های حاضر در جلسه بفهماند تمامی آمارهای ارائه شده در حوزه اشتغال استان غیر واقعی است! در ابتدای جلسه مدیران برخی دستگاه ها در حال ارائه آمار و ارقام اشتغال […]

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: جلسه کارگروه اشتغال در حالی در چند ساعت مانده به شب یلدا در استانداری برگزار شد که استاندار مازندران توانست به مدیران دستگاه‌های حاضر در جلسه بفهماند تمامی آمارهای ارائه شده در حوزه اشتغال استان غیر واقعی است!

در ابتدای جلسه مدیران برخی دستگاه ها در حال ارائه آمار و ارقام اشتغال های ایجاد شده بودند که استاندار مدام سخنان آن ها را قطع می کرد و توضیح بیشتری می خواست. ابتدا، اعضای جلسه احساس کردند که استاندار در حال تمسخر سخنان مدیران است و بدون مطالعه در جلسه حاضر شده به گونه ای که مدام می گفت کلماتی که در ارائه عملکرد خودتان می دهید نامفهوم است!

نکته جالب تر اینکه اسلامی رو به خیریان پور معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری کرد و گفت: چرا مدیران دستگاه های اجرایی زیادی را برای این جلسه فراخوان کردید؟ اینها کلی کار دارند چرا وقتشان را گرفتید؟

اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در پاسخ به این سخن اسلامی گفت: جناب استاندار افراد حاضر در جلسه مدعوینی هستند که برای گزارش عملکرد خود در حوزه اشتغال حضور پیدا کردند. اسلامی پس از این سخن، خندید و گفت: نگران نباشید قصد خراب کردن جلسه شما را ندارم. او پس از آنکه مانیتور شروع به نمایش عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه اشتغال کرد از مدیرکل یا نماینده آن دستگاه می خواست که توضیح دهد.

*اخراج 8 هزار نفر بیمه شده

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران دراین جلسه با بیان اینکه امسال بیش از 8 هزار نفر از شاغلان تحت پوشش تامین اجتماعی از محل کار خود اخراج شده و اکنون حقوق بیکاری دریافت می کند، اظهار کرد: امسال بیش از 11 هزار نفر از تامین اجتماعی حقوق بیکاری می گیرند که سال گذشته این تعداد 10 هزار نفر بوده است! محمودی در ادامه بیان کرد: تامین اجتماعی امسال 90 میلیارد تومان به افراد اخراج شده حقوق بیکاری پرداخت کرده است. ارائه چنین آماری توسط مدیر کل تامین اجتماعی باعث شد سکوتی معنی دار در جلسه حاکم شود! پس از آن اسلامی به طعنه گفت: متوجه شدید چرا هنوز بیکاری در استان وجود دارد؟

* آمار الکی ندهید!

استاندار مازندران با بیان اینکه وقتی مادری برای اشتغال فرزندش به من التماس می کند خجالت زده می شوم، اظهار کرد: همه ی ما در برابر خدا و مردم مسئول هستیم، هیچ کوتاهی در زمینه اشتغال مردم پذیرفتنی نیست آمارهای الکی به من ندهید!

اسلامی افزایش مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد و بیکاران را ننگ دانست و اظهار کرد: اینکه هر روز بر تعداد مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی افزوده شود ارزشی ندارد ما باید مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را به سمت اشتغال و کسب درآمدهای پایدار سوق دهیم.

وی شاخص آمار ایجاد اشتغال را تامین اجتماعی دانست و اظهار کرد: اشتغال باید دائمی باشد، اشتغال مقطعی کارهای مقطعی و  فصلی که اشتغال به حساب نمی آیند و هر آماری که در این زمینه توسط مدیران دستگاه های دولتی ارائه شود پذیرفتنی نیست. کار دائم یعنی بیمه شده تامین اجتماعی اگر چنین چیزی برای ارائه ندارید هر اسمی که در فهرست اشغال زایی خود ثبت کرده اید، حذف کنید!

اسلامی  اظهار کرد: پرداخت 90 میلیون تومان حقوق بیکاری یعنی ریزش اشتغال 11 هزار نفری در استان که مایه تاسف و خجالت است. آمار نشان می دهد که 25 هزار اشتغال جدید ایجاد شده که به نظر واقعی نیست چرا که در برابر 11 هزار نفر بیکار شده تامین اجتماعی قرار داریم که این به غیر از تعداد دیگر بیکاران جامعه است!

وی ریزش 11 هزار نفری شاغلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی را نگران کننده دانست و اظهار کرد: چنین ریزشی از شاغلان نشان می دهد که آمارهای ارائه شده در حوزه اشتغال با واقعیت فاصله زیاد دارد.

* استاندار و قیاس ارزش آمارهای مدیران

این نوع نگاه استاندار و برخورد درست و منطقی وی با مدیران نشان می دهد که اسلامی در نشست های مردمی که هر هفته در استانداری برگزار می کند متوجه دغدغه اصلی مردم و ناکارآمدی مدیران در ایجاد اشتغال استان شده است چرا که بارها بیان کرده استانی که دریا، جنگل و کشاورزی دارد چرا باید جزو استان های اول در بیکاری باشد؟

می توان نتیجه گرفت اسلامی برگزاری چنین جلساتی را ظاهری و غیر کاربردی می داند چرا که نحوه رفتار او در این جلسه نشان داد که هیچ ارزشی برای آمارهای ارائه شده قائل نبود و اثبات کرد آمارهای کنونی با واقعیت جامعه فاصله زیادی دارد.

آمارسازی از دغدغه های اصلی فعالان و ناظران وضعیت اقتصادی مازندران است؛ آنچه مشخص است مدیران دستگاه های اشتغال زا در مازندران و مسئولانی که مدام از آمارهای سامانه رصد در زمینه ثبت آمار اشتغال در استان سخن می گویند از وضعیت بد اخراج ها و بیکار شدن کارگران آماری ندارند و یا دوست ندارند بیان شوند.

در این جلسه آمارهای اشتغال استان خط زده شد و سخنان رک و صریح استاندار اصفهانی مازندران نشان داد که تمام آمارها، تلاش ها و مسائل مطرح شده در حوزه اشتغال استان تعارف، تفاهم و یک دستی مدیران استانی برای آمارسازی درباره وضعیت اقتصادی استان بوده است.

باید دید اسلامی با کدامین تدبیر به این جریان مسموم و ریشه دار خط بطلان می کشد و با کدامین کلید قفل های بسته اقتصاد مازندران را بازگشایی می کند.