خسارت سیل به 150 واحد مسکونی در بخش مرکزی نوشهر

نوشهر – خبرنگار حرف: بخش مرکزی نوشهر دارای 22 هزار و 143 خانوار بومی شامل 68  هزار و 612 نفرجمعیت و  30 هزار و 351 خانوار غیربومی خوش نشین شامل 91 هزار و 76 نفرجمعیت می باشد. بخشدار مرکزی نوشهر با اشاره به سیل اخیر منطقه غرب مازندران گفت: بخش مرکزی نوشهر دارای 57 روستاست […]

2

نوشهر – خبرنگار حرف: بخش مرکزی نوشهر دارای 22 هزار و 143 خانوار بومی شامل 68  هزار و 612 نفرجمعیت و  30 هزار و 351 خانوار غیربومی خوش نشین شامل 91 هزار و 76 نفرجمعیت می باشد.

بخشدار مرکزی نوشهر با اشاره به سیل اخیر منطقه غرب مازندران گفت: بخش مرکزی نوشهر دارای 57 روستاست که از این تعداد 14 روستا از جمله مزگا، انارور، سنگ سرا، ملکار، دزدک، شوفسکاج، لتینگان و … دچار سیل و آبگرفتگی شدند.رستم سیاسرانی با اشاره به اینکه میزان بارندگی اخیر در شهرستان نوشهر بالغ بر 230 میلی متر بوده اظهارداشت: در این سیل 150 واحد مسکونی از بیست تا 60 درصد دچار خسارت شدند.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی در اولین فرصت جلسه ای با دهیاران گذاشتیم تا آمادگی کامل را برای بحران احتمالی داشته باشیم. در پی بارش شدید در ساعات اولیه همزمان با ستاد بحران شهرستان نوشهر، کمیته فرعی ستاد بحران در بخش مرکزی نیز جهت تسریع در روند امدادرسانی و رفع آبگرفتگی ها در این بخش تشکیل گردید.

بخشدار مرکزی نوشهر گفت: به اتفاق  فرماندار، روسای امور آب، منابع طبیعی، هلال احمر و … از همان ساعات اولیه در روستاهای سیل زده حضور یافتیم. امکانات اولیه توسط دهیاران و شوراها در اختیار سیل زده ها قرار گرفت، هلال احمر  هم در خصوص امدادرسانی و در اختیار قراردادن امکانات و کمک های اولیه همراهی و تلاش زیادی داشتند که جای تقدیر دارد.

سیاسرانی با بیان اینکه کارشناسان بنیاد مسکن نسبت به آمارگیری میزان خسارت ناشی از سیل در روستاهای آسیب دیده اقدام نمودند افزود: متاسفانه در این سیل به بسیاری از معابر روستایی، دیوار حفاظتی، پل ها و … خسارت وارد گردید.

بخشدار مرکزی نوشهر با بیان اینکه بلافاصله پس از سیل کلیه دهیاران و شوراها به همراه امور آب برای لایروبی مجدد رودخانه ها و انهار اقدام نمودند تصریح کرد: بدون شک اگر قبل از سیل، رودخانه ها، کانال ها و انهار لایروبی نمی شدند، چندین برابر به منزقه خسارت وارد می شد.  اگر از قبل لایروبی نمی شد شاید خسارت چندین برابر بود..

وی در ادامه اظهارداشت: در سیل اخیر 16 میلیارد و 120 میلیون تومان به بخش کشاورزی نیز در بخش مرکزی نوشهر خسارت وارد شد که در قالب دام و طیور، باغ و مرکبات، گل و گیاه، صنایع تبدیلی و … بوده است.

بخشدار مرکزی نوشهر با بیان اینکه متاسفانه  شاهد ریزش پل و جان باختن یکی از همشهریان عزیز در این حادثه بودیم اظهارداشت: معاونان وزیر، استاندار و معاونین ایشان از پل ماشلک و پل ملکار در حوزه بخش بازدید داشتند، دستورات لازم برای ترمیم این پل ها صادر و اقدامات اولیه در این خصوص انجام گرفت.

سیاسرانی با بیان اینکه کلیه روستاها به حالت اولیه و آرامش برگشتند تصریح کرد: تجاوز به اراضی، مسدود ساختن و ساخت و ساز در مسیر انهار از جمله دلایل خسارت سیلاب بوده که بیشتر این افراد خوش نشین هستند. با توجه به اینکه اخیرا به عنوان بخشدار مرکزی معرفی شدم، به کلیه دهیاران نامه زدم که موظف هستند قبل از گونه سخت و ساز گزارشی را به بخشداری ارائه دهند. در صورت عدم انجام کار، مسئولیت بر عهده دهیاران خواهد بود.