حرف گزارش می‌دهد

حمل و نقل دریایی ظرفیت ناکامِ مازندران

در کنار تمام امتیازات و ظرفیت‌هایی که مازندران دارد، باید اذعان کرد وجود سه بندر بزرگ و فعال از جمله بزرگ‌ترین بندر نسل سوم کشور در امیرآباد، نوشهر و فرودنکنار هنوز نتوانسته سهم این استان از حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی را به نسبت دیگر مناطق ارتقا بخشد.

در کنار تمام امتیازات و ظرفیت‌هایی که مازندران دارد، باید اذعان کرد وجود سه بندر بزرگ و فعال از جمله بزرگ‌ترین بندر نسل سوم کشور در امیرآباد، نوشهر و فرودنکنار هنوز نتوانسته سهم این استان از حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی را به نسبت دیگر مناطق ارتقا بخشد. براساس گزارش‌ها، سالانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن کالا در بنادر مازندران تخلیه و بارگیری می‌شود اما ظرفیت بنادر استان بیش از این میزان بوده و باید ریشه عدم اقبال تجار و سرمایه‌گذاران برای بهره‌گیری از حمل و نقل دریایی را در خشکی و فراساحل جست‌وجو کرد.

پایین بودن حجم کالاهای صادراتی مازندران از یک سو و ناآشنایی به مزایای حمل و نقل دریایی از سوی دیگر، عواملی است که سبب شده تجار و بازرگانان رغبتی برای بهره‌گیری از جابه‌جایی دریایی برای صادرات و روانه شدن به بازارهای آن سوی مرزها نداشته‌باشند. به همین دلیل هم اکنون بیشتر بار ترانزیت کالا روی دوش جاده‌های مازندران است.

مازندران با برخورداری از مرز مشترک آبی با کشورهای حوزه CIS و همچنین سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر، ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه و شکوفایی اقتصاد دریامحور دارد و دولت چهاردهم هم برنامه راهبردی و توسعه ای استان را با محوریت اقتصاد دریاپایه باهدف ایجاد اشتغال پایدار تهیه و تدوین خواهد کرد.

بیشترین فعالیت در عرصه های و سواحل آبی کشورمان در محدوده‌های شهری و روستایی مربوط به تأسیسات بندری و نظامی است که این فعالیت ها فقط پنج درصد سواحل را به خود اختصاص داده و ۹۵ درصد ظرفیت ساحلی کشورمان، بدون استفاده باقی مانده است، در حالیکه این مناطق با برخورداری از اهمیت راهبردی در مقیاس جهانی و منطقه‌ای، به‌ عنوان یکی از مهمترین نواحی ارزشمند سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود و می‌تواند با توسعه مناسب، نقش اقتصادی و سیاسی بالایی در سطوح منطقه‌ای و جهانی ایفا کند.

گستره های آبی در واقع به عنوان یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتهای رشد اقتصادی ایران محسوب می شود به همین جهت کشورمان همواره به عنوان قدرت تاثیرگذار در جهان مطرح بوده است و اکنون این نقش می تواند با برنامه ریزی و طرحهای نوظهور و روزآمد تقویت شود.

توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریامحور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می شود.

 

توسعه کشتیرانی به نفع صادرات کشاورزی

 

استاندار مازندران با بیان این که موانع رونق حمل و نقل دریایی باید برطرف شود، گفت: توسعه صنعت کشتیرانی در دریای خزر زمینه رونق صادرات محصولات کشاورزی را فراهم می کند.

مهدی یونسی رستمی روز چهارشنبه در دیدار با مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در ساری اظهار کرد: توسعه صنعت کشتی‌سازی موجب ایجاد اشتغال پایدار در این خطه از شمال کشور خواهد شد.

وی گفت: صنعت کشتی سازی یک صنعت پیشران برای ایجاد اشتغال پایدار با مهندسینی توانمند است و مازندران باید به درستی از این ظرفیت بهره مند شد.

یونسی ادامه داد: توسعه کشتیرانی می تواند موجب اعتلای صادرات محصولات کشاورزی و باغی مازندران به خصوص مرکبات و کیوی را افزایش دهد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این مطلب که تقویت دفتر کشتیرانی در این استان یکی از مطالبه های جدی ما محسوب می شود، اظهار کرد: برای دست یابی به توسعه پایدار باید اقتصاد دریا محور را با دقت اجرا کنیم.

یونسی رستمی افزود: اگر خواهان رونق تجارت دریایی هستیم در جهت رونق حمل و نقل دریایی از صادرکنندگان حمایت بیشتری انجام می شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: بنادر مازندران دارای ظرفیت های ممتازی هستند و همه تلاش ها بر آن است تا با توسعه زیرساخت ها رونق تجارت در این بنادر به سرعت انجام شود.

افتتاح شرکت کشتیرانی خزر در مازندران و به آب اندازی کشتی بزرگ کانتینربر «کشتی سازی صدرا» افتخار بزرگی دیگر در عرصه تبلور ایمان، خرد و توانایی ایرانی است که سرافرازی مازندران را به رخ می کشد که در سال گذشته رخ داد اما هنوز مازندران تا رسیدن به سهم مناسب از کشتی رانی در خزر فاصله بسیار دارد.

کامبیز جهان بانی- مدیر عامل شرکت کشتی رانی دریای خزر در آن مراسم گفته بود:  ظرفیت دریایی سهم ۸۰ درصدی در تبادلات بین المللی دارد و استفاده از ظرفیت دریایی مهم است و ایران در شمال و جنوب با سواحل ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری ظرفیت ممتاز ماست و کشور ما همواره سعی کرد در راهبردهای خود از ظرفیت دریایی استفاده کند.
وی افزود: سیاست کلی در حوزه سیاست دریامحور توسط رهبری ابلاغ شد و نقطه عطف و چرخش در استفاده از ظرفیت دریایی برای اقتصاد کشور و اقتدار دریایی در منطقه که اجرای آن کارگشاست.
جهانبانی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دریایی در مازندران برای رشد صادرات و توسعه استان مهم بود، خاطرنشان کرد: با قوت در این بخش وارد و اولین کانتینر صادرات مرکبات و کیوی به روسبه و داغستان با ۶۵ ساعت صادر شد و موجب پویایی شد.

این مسئول گفت: این‌مژده برای صادرات است و مسیر دریایی مدت زمان مناسبی است که می تواند منجر به گشایش خوب برای اقتصاد استان و تولیدکنندگان و باغداران باشد.

وی افزود: در صورت نیاز مشتریان و بزرگ شدن بازار کشتی های بیشتری برای حمل و صادرات مرکبات و گلخانه ای به هر کشوری که بازارهای بلشد خط ویژه و منظم بگذاریم که ۴ فروند کشتی اختصاص یافت.

مدیر عامل شرکت کشتی رانی دریای خزر یادآور شد: مازندران سه بندر فعال نوشهر و فریدونکنار و امیرآباد دارد و ۷۵ درصد بنادر در مازندران و امیرآباد است و ۶ میلیون تن در سال در بنادر ایرانی کالا صادرات می شود که ۸۰ درصد اختبار مازندران است.