جلسه علنی شورای شهر ساری زیر سایه عارضه قلبی شهردار

عارضه قلبی شهردار ساری و احتمال دور ماندن موقت او از امور اجرایی و مدیریتی مرکز استان به محور اصلی هفدهمین جلسه علنی شورای ششم ساری تبدیل شد و حتی زمزمه‌های احتمال لزوم کناره‌گیری اجباری جواد طالبی از این مسئولیت به دلیل وضعیت جسمی را مطرح کرد. به گزارش حرف آنلاین به نقل از ایرنا، […]

عارضه قلبی شهردار ساری و احتمال دور ماندن موقت او از امور اجرایی و مدیریتی مرکز استان به محور اصلی هفدهمین جلسه علنی شورای ششم ساری تبدیل شد و حتی زمزمه‌های احتمال لزوم کناره‌گیری اجباری جواد طالبی از این مسئولیت به دلیل وضعیت جسمی را مطرح کرد.

به گزارش حرف آنلاین به نقل از ایرنا، اعضای شورای ششم شهر ساری در هفدهمین جلسه علنی خود عصر امروز –دوشنبه- در حالی گرد هم آمدند که عارضه قلبی پیش آمده برای شهردار ساری برنامه‌های از پیش تعیین شده برای بررسی در این جلسه را تحت‌الشعاع قرار داد و بخش عمده زمان جلسه نیز به برنامه‌ریزی‌های مرتبط با همین موضوع اختصاص یافت.

جواد طالبی شهردار ساری روز یکشنبه به دلیل عارضه قلبی در یک مرکز درمانی بستری شده و شنیده‌ها حاکی است که احتمالا برای ادامه روند درمان و بررسی‌های بیشتر توسط پزشکان قرار است به تهران منتقل شود. همین موضوع نیز سبب مطرح شدن زمزمه‌های احتمال اجباری بودن کناره‌گیری او از شهرداری ساری یا دست‌کم فاصله گرفتن موقت‌ او از این مسئولیت تا زمان بهبود حال جسمی‌اش شد.

اعضای شورای شهر ساری در این جلسه بر لزوم پیش‌بینی مقدمات مدیریتی برای بر زمین نماندن امور اداری شهرداری در صورت طولانی شدن فرآیند درمان و غیبت شهردار تأکید کردند. بدون پاسخ ماندن پرسش‌های سبحان بخشی نایب‌رئیس شورای اسلامی ساری که پیش‌تر به شهردار ساری ارائه کرده بود به دلیل شرایط پیش آمده برای شهردار و احتمال طولانی‌تر شدن روند ارائه پاسخ‌ها نیز این موضوع را برای اعضای شورای شهر برجسته‌تر کرد.

پیشگیری از اختلال در مدیریت شهری
نایب رئیس شورای اسلامی ساری در این نشست گفت: شهردار طبق قانون موظف است که در موعد در نظر گرفته شده به پرسش‌ها پاسخ دهد ، اما شرایط پیش آمده کنونی برای مهندس طالبی وضعیت را تغییر داد و ضمن آرزوی سلامتی برای ایشان، باید به فکر راهکاری باشیم تا در صورت ادامه‌دار شدن دوره درمان هم به مدیریت شهری آسیبی وارد نشود و هم پرسش‌ها بدون پاسخ نمانند.

سبحان بخشی افزود: مطرح کردن پرسش‌ از شهردار به معنای استیضاح نیست. هر چند که بدون پاسخ ماندن پرسش‌ها به هر دلیلی می‌تواند فرآیند استیضاح را نیز رقم بزند ، اما انتظار دارم که دوستان و اصحاب رسانه واژه استیضاح را به کار نبرند. چون طرح پرسش امری عادی است.

وی اظهار کرد: اگر امکان حضور شهردار در جلسه هفته آینده نیز فراهم نبود می‌توانند به پرسش‌های مطرح شده به صورت کتبی پاسخ دهند. به هر حال در فرآیند مدیریت شهری نباید به این دلیل اختلالی ایجاد شود.
با این حال تعدادی از اعضای شورای شهر ساری مهلت دادن به شهردار برای مشخص شدن وضعیت جسمی او را مطرح کردند.

سید حسین یوسفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر ساری در این نشست اظهار کرد: فرض را بر این بگیریم که شهردار یا هر مقام مسئول دیگری بخواهد یک ماه برای حج تمتع به مرخصی برود. آیا شهر بلاتکلیف می‌ماند؟ در نبود شهردار نیز با توجه به حضور معاونان امور اداری به روال گذشته پیش می‌رود ، اما به نظر می‌رسد برخی دوستان استیضاح را به صورت تدریجی و پلکانی آغاز کرده‌اند.

*تعیین زمان برای شهردار

عضو دیگر شورای شهر ساری نیز با تأکید بر این که نباید بابت طرح پرسش از شهردار از واژه استیضاح استفاده کرد ، گفت: پرسشی مطرح شد که باید پاسخ داده شود. حتی معتقدم بخشی از پرسش‌ها تا کنون پاسخ داده شده است. شهردار دیروز به مرکز درمانی منتقل شد و اگر پرسش‌ها بموقع به ایشان رسیده باشد احتمالا اکنون پاسخ‌های ایشان هم آماده است.

سید رحمان میرشجاعی افزود: فعلا نکته مهم این است که دوره غیبت اجباری شهردار چقدر است؟ حتی اگر فرضا قرار بر استیضاح باشد و روند درمان چند هفته طول بکشد باید شهر معطل بماند؟ معتقدم بهتر است که یک هفته فرصت بدهیم و بعد طبق مقررات قانونی عمل کنیم.

وی با اشاره به عارضه قلبی پیش آمده برای شهردار ساری خاطرنشان کرد: به نظرم آقای طالبی باید رویکردش را تغییر دهد و درگیر حاشیه‌ها نباشد. او حتی در این شرایط جسمی هم نگران حقوق کارکنان و چالش‌های مالی شهرداری بود. بهتر است که در مسیر مدیریت شهرداری از افراد نخبه و توانمند استفاده کند تا فشار فکری‌اش کمتر شود.

سید افشین راسخ دیگر عضو شورای ساری نیز بر لزوم تعیین تکلیف پست شهرداری ساری با توجه به مشکل پیش آمده برای شهردار تأکید کرد و گفت: امیدواریم که آقای طالبی زودتر با سلامتی کامل به محل کار برگردد ، اما همه می‌دانیم که فضای مدیریت در شهرداری پراسترس است. ایشان و مجموعه مدیریت شهری باید به این جمع‌بندی برسند که اگر فضا برای او مخاطره‌آمیز است تصمیم مناسب هر چه زودتر اتخاذ شود و اگر هم مشکلی برای سلامتی ایشان ایجاد نمی‌کند فرآیند مدیریت شهرداری ادامه یابد.

یکی از اعضای شورا نیز از واگذاری امور مدیریتی شهر به معاونان کنونی شهرداری ساری ابراز نگرانی کرد و گفت: قدردان زحمات آقای طالبی در شهرداری ساری هستم ، اما به عملکرد معاونان ایشان انتقاد دارم. اگر قرار باشد در روزهایی که شهردار در مسئولیت حضور ندارد کار به دست معاونان سپرده شود با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم.

*استعلام از مراجع ذیصلاح

مبهم بودن احتمال حضور شهردار در جلسه هفته آتی شورای شهر سبب شد که در نهایت اعضای شورا پس از گفت‌وگویی طولانی به این نتیجه برسند که برای در نظر گرفتن راهکار مناسب استعلام از کمیته انطباق و مراجع ذیصلاح را در دستور کار قرار دهند.
پرویز شعبانی رئیس شورای شهر ساری در این نشست با بیان این که در قانون برای چنین وضعیتی نکته خاصی بیان نشد، گفت: پیشنهاد می‌شود استعلام کنیم چه راهکاری در این موارد در پیش بگیریم.

وی افزود: نکته مهم در این زمینه که اعضای شورا باید مد نظر داشته باشند پررنگ‌تر شدن حضور در عرصه‌های مدیریت شهری و سازمان‌های تابعه شهرداری به عنوان ناظر بر عملکرد اجرایی مدیریت شهری است که لازم است جدی گرفته شود تا این حس ایجاد نشود که شهر رها شده است.

در بخشی از این نشست نیز موضوع معرفی جانشین برای دوره غیبت احتمالی شهردار ساری مطرح شد که شعبانی از ارائه نامه‌ای از سوی کیا علیزاده معاون توسعه منابع شهردار ساری به رئیس شورای شهر خبر داد که در آن خود را با نظر جواد طالبی تا زمان بازگشت شهردار به عنوان جانشین معرفی کرد ، اما این موضوع نیز مورد تایید تعدادی از اعضای شورای شهر قرار نگرفت و خواستار معرفی رسمی جانشین به صورت کتبی از سوی شهردار و بررسی در شورای شهر برای تایید معاون به منظور در دست گرفتن امور تا زمان بازگشت شهردار شدند.

تأخیر در معرفی شرکت حسابرسی
در این نشست پس از مباحثه طولانی با موضوع وضعیت حضور جواد طالبی در مسند شهرداری ساری، تعدادی از پرونده‌های شهری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نایب رئیس شورای شهر ساری با اشاره به برخی مسائل مالی به جا مانده از سال‌های قبل در امر حسابرسی شهرداری ساری، بر لزوم معرفی شرکت حسابرسی تا پایان ماه جاری و استقرار حسابرس در شهرداری تاکید کرد و گفت: مطابق دستورالعمل مالی وزارت کشور روال بر این است که تا پایان شهریور حسابرس رسمی انتخاب و معرفی شود ، اما چند سال است که این اتفاق نمی‌افتد. امیدواریم تا پایان دی ماه حسابرس در شهرداری مستقر شود و با تهیه گزارش حسابرسی به مدیریت شهری در ترسیم چشم‌انداز مالی 1401 کمک کند.

سبحان بخشی افزود: انتظار داریم حسابرس تا پایان سال حسابرسی 6 ماه نخست 1400 را انجام دهد و تا 30 اردیبهشت سال بعد که شهرداری موظف است تفریغ بودجه اعمال کند حسابرسی نیمه دوم سال نیز انجام شود.

وی با تأکید بر این که باید کارگروهی بر اساس آیین‌نامه مالی ۱۴۰۰ تشکیل شود اظهار کرد: هنوز تفریغ بودجه سال قبل شهرداری به صحن شورا نیامد که این موضوع ممکن است تصویب بودجه سال آتی را با چالش مواجه کند.

نایب رئیس شورای شهر ساری همچنین بر ضرورت مطرح کردن برنامه‌های فرهنگی شهرداری در صحن شورا و به تصویب رساندن آن‌ها نیز تأکید کرد و گفت: رویدادهایی مانند جشن شونیشت یا جشنواره کئی‌پلا یا هر نوع برنامه مناسبتی و بویژه جشن‌ها که قرار است توسط شهرداری در ساری برگزار شود بهتر است در کمیسیون فرهنگی یا در صحن شورا مطرح شود و پس از تصویب طرح به مرحله اجرا برسد. در صورتی هم که فوریت زمانی برای این طرح‌ها وجود دارد، به صورت دوفوریتی مطرح شود تا سریع مورد بررسی قرار بگیرد.