تپههای نامرئی در جاده مرگ
جاده گهرباران شهرستان میاندورود که به جاده مرگ شهرت دارد همه ساله تصادفات بیشماری به خود میبیند که منجر به مرگ و یا نقص عضو بسیاری از افراد میشود. در این حوادث هم عوامل انسانی و هم عوامل جادهای مقصر بروز حوادث و مرگ و میر هستند اما بهنظر میرسد در جاده گهرباران کفه ترازوی […]

جاده گهرباران شهرستان میاندورود که به جاده مرگ شهرت دارد همه ساله تصادفات بیشماری به خود میبیند که منجر به مرگ و یا نقص عضو بسیاری از افراد میشود. در این حوادث هم عوامل انسانی و هم عوامل جادهای مقصر بروز حوادث و مرگ و میر هستند اما بهنظر میرسد در جاده گهرباران کفه ترازوی علت حوادث این محور بهسمت عامل «جاده» سنگینی میکند.
از چاله چولههای بزرگ گرفته تا آسفالتهای ترک خورده و دستاندازهای غیراستاندارد موجب شده تا رانندگان در تاریکی شب و حتی روشنی روز، راه را به بیراهه کج کنند و تصادفات ناگواری بهوقوع بپیوندد.
دستاندازهای غیر استاندارد همرنگ جاده که فاقد علائم هشدار دهنده هستند، رانندگان را عاصی کرده و فقدان روشنایی را میتوان به آن اضافه کرد که در شب تپهای نامرئی مقابل رانندگان ظاهر میشود.
ایجاد دستاندازهای استاندارد بهعلت عرض کم، فقدان شانه خاکی، تردد بیشمار تریلرهای سنگین و فقدان نیوجرسی جداکننده در جاده مرگبار گهرباران ضرورت دارد اما دستاندازهای غیراستاندارد بدون علائم هشدار دهنده و همرنگ بودن آن با جاده پذیرفتنی نیست و حتی این سهلانگاری و بیسلیقگی مسؤولان مربوطه میتواند ایجاد حوادث رانندگی را در این محور تشدید کند.
سرعتگیر در کاهش تصادف و سوانح رانندگی در صورتی میتواند موثر واقع شود که علاوه بر داشتن استاندارد لازم به درستی جانمایی شده و دارای رنگآمیزی و تابلوی هشدار دهنده برای اطلاع رانندگان خودروها باشد اما در جاده سهراه اسلامآباد به چهارراه ورکلا و محور گهرباران چنین استانداردهایی رعایت نمیشود و حتی این سرعتگیرها صدمات و خساراتی به وسایل نقلیه و رانندگان آن وارد میکند. از سوی دیگر لازم است هنگام نصب سرعت گیر ضوابط و استانداردها مورد توجه قرار گیرد . نادیده گرفتن این امر باعث ناکارآمدی این دسته از تجیزات ترافیکی شود .
به گزارش فارس، این سرعتگیرها یا همان تپههای آسفالت بهدلیل همرنگ بودن با جاده بهعنوان سکوی پرش خودروها عمل میکنند که شایسته است مسؤولان اداره راه و شهرسازی شهرستان میاندورود با توجه با حادثهخیر بودن محور گهرباران نسبت به ایمنسازی آن اقدام کنند.
به گزارش ایمن ترافیک ، انواع سرعت گیر ترافیکی بر دو نوع سرعت گیر و سرعت کاه می باشد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد.طبق استاندارد حداکثر ارتفاع سرعت گیر نباید بیشتر از 30 سانتیمتر باشد . سرعت گیر معمولا در مکان هایی که سرعت ماشین ها کمتر از 15 کیلومتر است مانند مراکز خرید و پارکینگ ها استفاده می شود . مدل دیگر به نام سرعت کاه یا سرعت گیر ملایم در خیابان ها و جاده ها نصب می شود .
استفاده از سرعت گیر و سرعت کاه جهت آرام سازی و کنترل ترافیک ضروری است . لازم است قبل و بعد از محل نصب علائم و تابلو ها ترافیکی در فاصله های استاندارد جهت هشدار به رانندگان نصب شود . در غیر اینصورت وجود این موانع ترافیکی ممکن است موجب تصادف و بروز مشکلاتی در رفت و آمد و حمل و نقل شود .
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0