تولید قطعات خودرو هم زیرپلّه‌ای شد

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: از نظر آماری نمی توان درباره میزان قطعات بی کیفیت عددی ارائه کرد اما درصد بالایی را شامل می شوند و بررسی ها نشان داده است که قطعه سازان زیرپله ای هم هستند که در سطح شهر قطعات بی کیفیت تولید می کنند. نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: […]

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: از نظر آماری نمی توان درباره میزان قطعات بی کیفیت عددی ارائه کرد اما درصد بالایی را شامل می شوند و بررسی ها نشان داده است که قطعه سازان زیرپله ای هم هستند که در سطح شهر قطعات بی کیفیت تولید می کنند.

نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: بی کیفیتی قطعه، خودرو، سوخت و روغن دست به دست هم داده است و متاسفانه خروجی خوبی از تعمیرگاه بیرون نمی آید. نیک آیین افزود: قطعاتی که در داخل تولید می شود متاسفانه کیفیت لازم را ندارند که البته شامل بخشی از قطعات می شود.وی در پاسخ به سوال رئیس هیات مدیره قطعه سازان درباره کیفیت قطعات گفت: ماشین آلاتی که بکارگرفته شده اکثرا قدیمی و کهنه است و قطعاتی که در این کارخانجات فرسوده تولید می شود پایین تر از حد استاندارد و بی کیفیت است.رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تصریح کرد: از نظر آماری نمی توان درباره میزان قطعات بی کیفیت عددی ارائه کرد اما درصد بالایی را شامل می شوند و بررسی ها نشان داده است که قطعه سازان زیرپله ای هم هستند که در سطح شهر قطعات بی کیفیت تولید می کنند.

امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه دو  نقد یکی به رسانه و دیگری به وزرات صنعت درباره فروش و خدمات پس از فروش خودرو وجود دارد گفت: اگر بررسی ها دقیق صورت بگیرد مشخص می شود که تنها 40 درصد از خدمات پس از فروش تحت آن چیزی است که ادعا می شود و بخش عمده ای از این سیستم کاملا سنتی است و در سیستم آماری ماشین های سنگین لحاظ نمی شود، تا زمانی که بخش عمده ای از خدمات پس از فروش خارج از سیستم رسمی قرار بگیرد، سیستم ها هرگز کارآمد و اقتصادی نمی شوند.

وی با تاکید براینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید کلیت موضوع خدمات پس از فروش را ساماندهی کند افزود: در حال حاضر یک بی اعتمادی کلی نسبت به خدمات پس از فروش از جانب مصرف کننده وجود دارد.کاکایی در این حال گفت: مردم به حق و حقوق خود آشنایی ندارند، اگر مردم به بخش طرح و توسعه مراجعه و مشکل را بازگو کنند تا آخرین مرحله به مشکلشان رسیدگی می شود و مدت زمان رسیدگی یک هفته است و نام آن واحد رسیدگی به شکایات است.

این استاد دانشگاه افزود: هیچ داروخانه ای حق ندارد که دارو را بدون نسخه بدهد اما درباره قطعات خودرو هیچ ضابطه ای وجود ندارد و عملا سواد این کار را هم ندارند.وی با بیان اینکه هم اکنون وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده است که سیستم مالی کشور مشکل دارد اضافه کرد: از این رو قصد ندارم در خصوص قیمت محصولات داخلی صحبت کنم اما در این سال ها به توسعه سواد در این حوزه توجهی نشده است و مشکلات ما نیز مانند گذشته نیست. بطور مثال تعمیر گیربکس اتوماتیک(جعبه دنده) که عملا تخصصی برای تعمیر آن وجود ندارد اما تعمیرکاران ادعای تعمیر آن را دارند.

قطعه معیوب به خودروساز نمی‌دهیم

از طرف دیگر ، رئیس هیات مدیره قطعه سازان اظهار می کند: ما قطعه سازان با خودروسازان شناسنامه و اسناد مهندسی داریم که قطعه کنترل شده باشد و در واقع قطعه از مسیر قطعه ساز، معیوب به دست خودروساز نمی رسد.

به گزارش تسنیم، رضا رضایی افزود: البته تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را داشته باشد هرچند خودرو پس از تولید نیز چک می شود تا به دست مصرف کننده برسد و اگر قطعاتی که بسته می شود کنترل شود، مشکلات قطعات معیوب هم شناسایی می شود.وی گفت: متاسفانه قطعه ما وارد بازار می شود سپس قطعات بی کیفیت داخل آن می گذارند و به تعمیرگاهها می دهند. وی با بیان اینکه شکایت در طراحی و استفاده قطعه در خودروی ال 90 کمتر است اضافه کرد: کیفیت از پلت فرم شروع می شود که باید با قطعات با تعریف کیفیت مشخص، خودرو ساخته شود.رئیس هیات مدیره قطعه سازان گفت: کیفیت تعیین شده است و برای هر قطعه شناسنامه داریم کیفیت بالاتر رفته، مهارت افزایش یافته اما قیمت بر اساس شرایط تورم افزایش یافته است.