توضیحات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص مرگ کودک 8 ساله در بیمارستان امام خمینی (ره) نور

ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی و تاسف فراوان با خانواده محترم کودک آرتین صالحی در خصوص گزارش های منتشر شده در فضای مجازی توضیحات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص مرگ این کودک 8 ساله در بیمارستان امام خمینی (ره) نور به شرح ذیل ارسال می گردد. « هموطنان عزیز مستحضر هستند نظام سلامت […]

ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی و تاسف فراوان با خانواده محترم کودک آرتین صالحی در خصوص گزارش های منتشر شده در فضای مجازی توضیحات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص مرگ این کودک 8 ساله در بیمارستان امام خمینی (ره) نور به شرح ذیل ارسال می گردد.
« هموطنان عزیز مستحضر هستند نظام سلامت کشور و استان همواره تمامی مساعی خود را برای ارائه بهترین و ایمن ترین خدمات بهداشتی و درمانی به هم میهنان عزیز به کار گرفته و می گیرد ، در همین راستا از دست رفتن حتی یک نفر از آحاد مردم برای مسئولین و کارکنان نظام سلامت بسیار دردناک و تاسف انگیز است .
در خصوص حادثه ناگوار از دست رفتن کودک 8 ساله آرتین صالحی در ماه گذشته در شهرستان نور ، به اطلاع مردم شریف استان می رساند: بیمار توسط والدین بامداد روز شنبه 9/10/96 با علائم بیماری دستگاه تنفسی به بیمارستان امام خمینی (ره) نور مراجعه و بلافاصله توسط پزشک اورژانس این بیمارستان ویزیت شده و درمان های اولیه انجام گردید و مرخص شد. با توجه به عدم بهبودی بیمار مجدداً توسط والدین به بیمارستان منتقل و توسط پزشک اورژانس ویزیت و پزشک آنکال کودکان به بیمارستان فراخوانده شد و ایشان پس از حدود 20 دقیقه (در مهلت قانونی مقرر) در بیمارستان حاضر و بر بالین کودک حضور یافت . پس از ویزیت کودک توسط پزشک متخصص کودکان دستور بستری در بخش کودکان صادر و طبق دستور ایشان بلافاصله اقدامات درمانی در بخش انجام گردید . متاسفانه پس از مدتی کودک بطور ناگهانی دچار ایست تنفسی شد و بلافاصله اقدامات احیا توسط تیم کد احیاء بیمارستان آغاز گردید اما اقدامات احیاء موثر واقع نشد و بیمار علیرغم تلاش تیم احیا فوت نمود.
شایان ذکر است پرونده های پزشکی بیمارستانی از دو منظر اصول فنی تخصصی پزشکی و ضوابط مدیریتی مورد بررسی قرار می گیرند . درفرآیند های مدیریتی زمان سنجی حضور پزشک وکادردرمانی طبق استانداردهای ابلاغی مورد بررسی قرار می گیرند .
در خصوص این حادثه نیز از همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش ، با توجه به نقش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، به دستور رئیس محترم دانشگاه تیم مدیریتی متشکل از معاونت های درمان ، بهداشتی و مدیریت بازرسی این دانشگاه جهت پیگیری و بررسی این مورد به شهرستان نور اعزام شدند و ضمن بررسی موضوع در محل حادثه ، پرونده در کمیته مرگ دانشگاه مطرح و همچنین جهت بررسی های فنی تخصصی به کمیسیون های مرتبط در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد که در حال حاضر نیز در دست بررسی می باشد. همچنین علت فوت توسط مراجع ذی صلاح از جمله پزشکی قانونی و نظام پزشکی در دست بررسی می باشد.
شایان ذکر است از آنجایی که در روند درمانی این کودک از فرآورده های تزریقی نیز استفاده گردید ، بلافاصله مراتب جهت انجام اقدامات پیشگیرانه بعدی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران به سازمان غذا و دارو کشور نیز اعلام گردید .
در خاتمه یاد آور می شود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عزمی جدی همه تلاش خود را تا روشن شدن علل این حادثه به کار خواهند بست و به طور قطع با متخلفین احتمالی این حادثه تلخ برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. »