توسعه اقتصادی در گرو حمایت صنعت و تجارت

  معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با شاتا در خصوص شبهات مطرح شده در ارتباط با تضعیف بخش بازرگانی کشور در سال‌های اخیرگفت : حمایت متقابل صنعت و تجارت از یکدیگر منجر به بالندگی و رشد در هر دو عرصه و نهایتاً توسعه اقتصادی […]

 

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با شاتا در خصوص شبهات مطرح شده در ارتباط با تضعیف بخش بازرگانی کشور در سال‌های اخیرگفت : حمایت متقابل صنعت و تجارت از یکدیگر منجر به بالندگی و رشد در هر دو عرصه و نهایتاً توسعه اقتصادی می‌گردد.

یداله صادقی با بیان چگونگی وضعیت اقتصاد ، افزود : کمرنگ شدن مرزهای ملی کشور به علت پدیده جهانی شدن باعث گردیده که اقتصاد در هر کشوری در معرض تغییرات سریع و نوسانهای گوناگونی قرار گیرد.

وی تصریح نمود : هرچه ساختارها و بنیانهای قوی‌تری در یک کشور تعبیه شده باشد از شدت این نوسانات کاسته خواهد شد. مقایسه میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز موید همین مطلب است که عموماً کشورهای توسعه‌یافته در مقابل تغییر و تحولات محیط بین‌المللی آسیب‌پذیری کمتری دارند.

صادقی یاد آور شد : بدون تردید امروزه بسیاری از کشورها با صنعتی شدن از مرحله تولید انبوه عبور کرده‌اند. به عبارتی دیگر اگر در عصر انقلاب صنعتی موضوع تولید از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است در حال حاضر با افزایش تولید و اشباع بازارهای جهانی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید تبدیل به متغیری فرعی شده و مسایل و مفاهیمی نظیر فروش، توزیع، بازاریابی و … در اولویت‌ فعالیت‌های اقتصادی قرار گرفته‌‌اند.

وی در ادامه گفت : موارد مطرح شده در حوزه توزیع، فروش، بازاریابی و … از موضوعات اصلی بازرگانی هستند که هم‌اکنون از دغدغه‌های مهم در سرعت بخشیدن به ارتقای ظرفیت این بخش است. معاون امور اقتصادی و بازرگانی با اشاره به  بحث قابل تأمل ادغام وزارتین صنایع و معادن و بازرگانی و نزدیکتر شدن حوزه‌های سیاست‌گذاری در این دو بخش افزود ؛ بحث قابل تأمل ادغام ، شیوه طراحی ساختار سازمانی و چارت مدیریتی است ؛ چنانکه  تا از قِبَل آن تمامی اهداف بخش تولید و بازرگانی در وزارت متبوع توأماً تحقق یافته و باعث ایجاد هم‌افزایی لازم گردند تا در اقتصاد کشور بالاخص در حوزه صنعت، معدن و تجارت نوسانات بازارهای داخلی و خارجی تأثیرات منفی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد ننماید و هر تغییری در بازار داخلی و یا بین‌المللی منجر به ایجاد هزینه‌های گزافی نگردد.

وی گفت : دیدگاه قابل اجرا در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اعمال دیدگاه فرآیندنگر بود که  در نگرش فرآیندی (در مقابل دیدگاه وظیفه‌گرا) این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که تمامی فرآیندها در ارتباط با همدیگر بوده و از عملکرد یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. همچنین اهمیت ورودی‌ها در عملکرد مطلوب فرآیندها و نیز تأثیر آنها در خروجی‌های حاصله مورد بحث قرار می‌گیرد و تأکید بیشتر روی کارهای تیمی اهمیت ارتباط اجرا را در ایجاد محصولات  مناسب یادآور می‌سازد. وی با بیان دو فرآیند اصلی سیاست‌های تولیدی و سیاست‌های بازرگانی در دو معاونت به صورت مجزا افزود : در این راستا سیاست‌های تولیدی و سیاست‌های بازرگانی کاملاً هماهنگ با سیاست‌ها و راهبردهای کلان وزارت متبوع پیگیری گردید و  تمامی سیاست‌گذاری‌های مربوط به بخش بازرگانی در ارتباط با کلیه کالاها و خدمات به معاونت بازرگانی داخلی انتقال یافته و امور مربوط به صنایع تولیدی در معاونت امور صنایع پیگیری شد.

صادقی گفت :  ساختار تمامی انتظارات، رویکردها و نقاط ضعف و قوت دو بخش در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین و مورد تبادل قرار گرفت. لذا اصلاح و توسعه زیرساخت‌های نظام توزیع، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های توزیع، بهبود فضای کسب و کار و … از مطالبات معاونت امور صنایع از بخش بازرگانی و در مقابل بخش بازرگانی با تصویر اوضاع بازارهای داخلی و بین‌المللی و تبیین علل عدم موفقیت صنایع در بازار، بازنگری در شیوه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و کیفیت تولیدات را مطالبه می‌نمود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود : براین اساس ، تبادل اطلاعات بین دو بخش و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این منظور به عنوان مهمترین راهبرد در این ارتباط در برنامه‌های وزارت متبوع درج گردید.