تحلیل‌گران ارشد آمریکایی در مورد جنگ غزه چه می‌گویند؟

حرف آنلاین: تعارضات فلسطین و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پرتاب راکت از جانب غزه به‌سوی مواضع اسرائیل شدت یافته است. از زمان آغاز جنگ بیش از 1700 فلسطینی کشته شده‌اند. در این دوران اخبار غزه و حواشی آن بخش عظیمی از فعالیت‌های رسانه‌های جهانی را […]

حرف آنلاین:

تعارضات فلسطین و رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پرتاب راکت از جانب غزه به‌سوی مواضع اسرائیل شدت یافته است. از زمان آغاز جنگ بیش از 1700 فلسطینی کشته شده‌اند. در این دوران اخبار غزه و حواشی آن بخش عظیمی از فعالیت‌های رسانه‌های جهانی را به خود اختصاص داده است. تحلیل‌گران نیز هر یک از زاویه دید متفاوتی به موضع نگریسته و به تحلیل آن می‌پردازند.

اندیشکده آمریکایی بروکینگز یکی از مهم‌ترین موسسات مطالعاتی آمریکاست که نقش گسترده‌ای در تبیین خط‌مشی سیاست‌خارجی آمریکا دارد. در زیر به اختصار به دیدگاه‌های اندیشمندان این موسسه مطالعاتی در مورد جنگ غزه و آینده آن پرداخته می‌شود.

«خالد الکندی» کارشناس‌ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه موسسه بروکینگز و عضو موسس انجمن حقوقی آمریکا و مصر معتقد است که اگرچه هنوز مشخص نیست چه زمانی جنگ غزه پایان خواهد یافت، اما بازگشت به وضعیت قبلی بدون حل موضوعات مطرح شده، این جنگ را تبدیل به آتش زیر خاکستر می‌کند و منجر به بروز جنگ دیگری در سال‌های آینده خواهد شد. در نهایت نمی‌توان امنیت رژیم صهیونیستی را از واقعیت اشغال‌ سرزمین‌های فلسطین و محاصره غزه جدا کرد.

«جان مک‌لاگلین» پژوهشگر میهمان در مرکز امنیت و اطلاعات قرن 21 موسسه بروکینگز جنگ اخیر در غزه را ماهیتا متفاوت از تعارضات پیشین میان رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌داند. وی معتقد است که جنگ حاضر به‌نوعی همه کشورهای اطراف را در این معرکه درگیر کرده است. گذشت مدت زمان طولانی ممکن است شرایط آتش‌بس و آغاز  گفتگوهای صلح را فراهم آورد اما پیش از آن امکان ندارد که هیچ‌یک از طرفین برای مذاکره با طرف مقابل پیش‌قدم شود.

«دانیل بیمن» استاد مطالعات امنیت در دانشگاه جورج‌تاون و عضو کمیته یازده سپتامبر اقدامات رژیم صهیونیستی در مقابل حماس را از منظر بازدارندگی می‌نگرد. وی مدعی است که رژیم صهیونیستی قصد دارد با تشدید عملیات خود این پیام را به رهبران حماس مخابره کند که هر گونه حمله به این رژیم در آینده هزینه‌های بسیاری در پی خواهد داشت. رژیم اسرائیل به انزجاری که می‌تواند اقداماتش در میان کشورهای عرب ایجاد کند اهمیتی نمی‌دهد. وی رژیم صهیونیستی را بخاطر اتخاذ روش‌های خشونت‌آمیز سزاوار انتقاد می‌داند و رویه این رژیم را از اصل«تناسب» به‌عنوان مهم‌ترین مولفه دکترین جنگ عادلانه بسیار دور معرفی می‌کند. به عقیده بیمن رژیم صهیونیستی نتوانسته میان بازدارندگی و رعایت اصل تناسب، موازنه لازم را برقرار کند.

«سلطان برکات» استاد دانشگاه یورک و رئیس مرکز دوحه در موسسه بروکینگز نیز ضمن توجه به نقش مصر، دولت فعلی مصر را فاقد توان لازم در برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس می‌داند. وی در مقابل قطر را با توجه به پیوندهای گسترده آن با نیروهای حماس، واسطه‌ای قابل اتکا برای امضای توافق آتش‌بس خوانده است.

«استیون کولتای» پژوهشگر مهمان در موسسه بروکینگز و کارشناس توسعه بین‌اللملی اکوسیستم مدعی شده است که حماس نماینده مردم فلسطین نیست و در این فضا راه چاره ایجاد فضاییست که در آن غزه و کرانه باختری بتوانند تحت لوای یک کشور مستقل و متحد تجربه‌ای مشابه تجربه اردن داشته باشند( یعنی یک کشور مستقل که بتواند علی‌رغم همه تنش‌های حاضر به موجودیت مستقل خود ادامه دهد).