تجارت الکترونیک؛ راه تسهیل فرایندهای خرید و فروش
تغییر بنیادین و گذار تجارت سنتی به دیجیتال در ایران آنچنان بوده که سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) بتازگی کشور ما را با کسب جایگاه هفتاد و هفتم از نظر آمادگی در تجارت الکترونیکی، بین ۱۰ رتبه برتر آسیا و اقیانوسیه قرار داده است. تاریخ گذشته ایران پر است از گزارش های تجارت […]
تغییر بنیادین و گذار تجارت سنتی به دیجیتال در ایران آنچنان بوده که سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) بتازگی کشور ما را با کسب جایگاه هفتاد و هفتم از نظر آمادگی در تجارت الکترونیکی، بین ۱۰ رتبه برتر آسیا و اقیانوسیه قرار داده است. تاریخ گذشته ایران پر است از گزارش های تجارت افرادی که سختی های بسیاری را بر جان می خریدند تا کالایی را از شهر و دیار خود به دورترین نقاط جهان برده و نیازهای منطقه خود را از بازارهای دوردست به همراه آورند. آن زمان موفق شدن در تجارت مستلزم هموار کردن سختی های زیاد بود؛ از جلای وطن گرفته تا دشواری های راه، خطر راهزنان یا غرق شدگی. امروز، زمانه ای دیگر در دنیای مجازی فرارسیده که تجارت، خرید و فروش دستخوش تغییر بنیادینی شده است و برای فراهم آوردن همیانی پر از سکه و زر و موفقیت های تجاری، به جلای وطن و سیر آفاق و انفس نیازی نیست.اکنون بخش زیادی از تجارت، خرید و فروش به رایانه، رایانه تخت (تبلت)، تلفن همراه هوشمند، کارت بانکی و گوشه ای دنج نیاز دارد و دیگر ساعت ها وقت در ترافیک و شلوغی خیابان ها و مرکزهای خرید و فروش سپری نمی شود؛ زیرا با فشردن چند دکمه ساده انواع و اقسام کالا از فروشگاه های گوناگون در منزل یا محل کار به سفارش دهنده تحویل می شود.
** اهمیت و جایگاه کنونی تجارت الکترونیک در ایران
پیشرفت تجارت الکترونیک در ایران تا آنجا پیش رفته است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجم بهمن ماه امسال هنگام بهره برداری از ساختمان تجارت الکترونیک شرکت ملی پست گفت: اکنون تجارت الکترونیک در ایران روند خوبی یافته است و سال آینده کالاهای ایرانی با گسترش هرچه بیشتر این امر به همه جهان ارسال می شود.
پیش از آن نیز «حسین مهری» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: شبکه اینترنت در دولت تدبیر و امید رشد پنج تا هشت درصدی داشت و این امر سبب رونق و گسترش تجارت الکترونیک و ارایه خدمات مطلوبتر و سریعتر به مردم شده است. مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در دولت یازدهم تجارت الکترونیک رشدی ۸۰ درصدی را تجربه کرد و از این رو، مردم بیش از پیش از اینترنت برای خرید استفاده میکنند که این امر به کاهش حجم ترافیک کمک میکند.البته فرایند تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی از سال 1382 در شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران کلید خورد که سازمان سنجش به عنوان پیشگام خرید و فروش های اینترنتی، ثبت نام از متقاضیان را آغاز کرد. به گزارش ایرنا،در این زمینه معاون تجارت الکترونیک شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا توضیح بیشتری داد: در سال 1382 منطقه 16 پستی برای اجرای آزمایشی طرح خرید و فروش اینترنتی تعیین و مراحل نخستین طرح از آنجا آغاز شد.«زهرا کاظمی مطلق» ادامه داد: پس از مدتی کوتاه این طرح به سایر مناطق پستی گسترش یافت و سپس پنج استان کشور وارد این فرایند شدند. همچنین طرح خرید و فروش اینترنتی به برنامه چهارم توسعه راه یافت و مقرر شد زیرساخت های لازم برای توسعه این امر در سراسر کشور فراهم شود.این مسوول ادامه داد: در قالب برنامه چهارم، اعتباری برای خرید و فروش اینترنتی با هدف توسعه زیرساخت های لازم اختصاص یافت و در کنار آن مقرر بود پست لجستیک نیز ایجاد شود.کاظمی مطلق بیان کرد: با استقبال گسترده از این سرویس شمار شرکت ها و فعالان آن افزایش یافت. شرکت پست نیز بهمن ماه 1391 دروازه (گیت وی) تجارت الکترونیک را راه اندازی کرد.به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سامان دادن به فعالان این سرویس، مرکز تجارت الکترونیک و نماد اطمینان را ایجاد کرد.معاون مدیرکل تجارت الکترونیک شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون 2 هزار کاربر در بخش تجارت الکترونیک ایران فعالیت می کنند.وی ادامه داد: مقرر است بزودی کسب و کارهای اینترنتی در سامانه پست ساماندهی شوند.
** کلام آخر
سازمان توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) در گزارش تازه خود، به ایران از نظر آمادگی در تجارت الکترونیکی رتبه جهانی هفتاد و هفتم را منظور کرد و آن را میان ۱۰ کشور برتر آسیا و اقیانوسیه قرار داد. هرچند این جایگاه چندان مطلوب نیست اما تلاش های صورت گرفته برای توسعه این تجارت در کشور را نشان می دهد. توسعه تجارت الکترونیک در کشور هرچند با بسیاری نارسایی ها روبروست اما می تواند هنگام بروز بحران های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مانند تحریم ها، آلودگی هوا، اختلال در ارتباط های تجاری و… به کار آمده و نیازهای تجاری کشور را برآورده کند. فراهم سازی امکان ارتباط با بازارهای جهانی و جذب مشتری از کشورهای خارجی از دیگر مزیت های تجارت الکترونیک است که همسو با سیاست درونزایی و برون نگری اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می رود.از سوی دیگر، تجارت الکترونیک شفافیت در امور را به دنبال می آورد و مانع جدی در برابر کسانی است که تلاش دارند از بی سامانی های موجود درآمدهای هنگفت به جیب بزنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0