تاثیر مثبت کاهش نرخ سود برای شرکتهای بورسی

رییس سازمان بورس با مثبت دانستن تاثیر کاهش نرخ سودی بانکی بر بازار سرمایه گفت: این موضوع کمک می کند شرکت های بورسی سود آور شوند و در عین حال باعث تقویت سودآوری بانک های پذیرفته شده در بورس نیز می شود. شاپور محمدی  در جمع خبرنگاران در خصوص بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به بانکها […]

رییس سازمان بورس با مثبت دانستن تاثیر کاهش نرخ سودی بانکی بر بازار سرمایه گفت: این موضوع کمک می کند شرکت های بورسی سود آور شوند و در عین حال باعث تقویت سودآوری بانک های پذیرفته شده در بورس نیز می شود.

شاپور محمدی  در جمع خبرنگاران در خصوص بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به بانکها در خصوص کاهش نرخ سود و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: ابزارهای مالی در مقابل سود سپرده ها رقابت پذیر می شود و هزینه تامین مالی شرکت های بورسی کاهش می یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین این موضوع کمک می کند شرکت های بورسی سود آور شوند و در عین حال باعث تقویت سودآوری بانک های پذیرفته شده در بورس می شود.وی در ارزیابی از نخستین دوره لیگ ستارگان بورس نیز اذعان داشت: برگزاری این لیگ کمک می کند افراد بتوانند شغل و آینده بهتری را انتخاب کنند و از سوی دیگر نوعی آموزش کاربردی در بورس هم تلقی می‌شود و این نوع فرهنگ سازی را در آینده از روش‌های دیگر دنبال می‌کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه سازمان بورس بر عملکرد بازار سرمایه نظارت دارد، اظهار امیدواری کرد که برگزاری لیگ بتواند به اشاعه سرمایه گذاری در کشور کمک کند.وی تصریح کرد: از طریق ابزار مشتقه به دنبال ایجاد سودهای بالا برای افراد هستیم و امیداریم این ابزار تشویق شود. سفته بازی برای ایجاد تعادل در بازارها مناسب است و از این طریق می توان حرکت ایجاد کرد.

*نرخ سود تسهیلات هم پس از نرخ سپرده باید کاهش یابد

همچنین رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه ایران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی در کشور گفت: با کاهش نرخ سود بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و بانکها در تامین نقدینگی فعالین اقتصادی و مردم نقش بیشتری ایفا کنند.

ابراهیم جمیلی افزود: بانکها در گذشته علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی برای ارائه تسهیلات نداشتند اما باید توجه داشت که برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با سایر کشورها باید نرخ سود کاهش یابد. ایران در حالی با نرخ سود 18 درصدی صادرات دارند که این رقم در کشور ترکیه 3 درصد است برای پیوستن به wuto باید این مسائل را حل کنیم.

وی گفت: در 4 ماهه نخست امسال 13.5 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که بخش عمده این صادرات تنها به 15 کشور صورت گرفته است. جغرافیای صادراتی ما باید افزایش یابد و تلاش کنیم محدوده  صادراتی جدیدی برای خود ایجاد کنیم تا در آینده نه چندان دور شاهد افزایش صادرات کالاهای ایرانی باشیم.