به رونالدو گفتم داد نزن، حرفت را در زمین ثابت کن

دروازه‌بان خرم‌آبادی تیم ملی و پرسپولیس، با وجود درخشش در جام جهانی ۲۰۱۸، هنوز همان روحیه خوب، سادگی و صداقت قبل را دارد و همچنان می‌شود از شنیدن حرف‌هایش، لذت برد. گفت‌وگوی ایسنا با علیرضا بیرانوند را بخوانید. * از قبل از جام جهانی شروع کنیم. پیش از جام جهانی، تیم ملی حواشی زیادی داشت […]

2

دروازه‌بان خرم‌آبادی تیم ملی و پرسپولیس، با وجود درخشش در جام جهانی ۲۰۱۸، هنوز همان روحیه خوب، سادگی و صداقت قبل را دارد و همچنان می‌شود از شنیدن حرف‌هایش، لذت برد. گفت‌وگوی ایسنا با علیرضا بیرانوند را بخوانید.

* از قبل از جام جهانی شروع کنیم. پیش از جام جهانی، تیم ملی حواشی زیادی داشت و حتی نسبت به عملکرد خود تو هم انتقاداتی وارد بود. فکر می‌کردی با آن شرایط و حواشی در جام جهانی به عنوان دروازه‌بان فیکس بازی کنی؟

جام جهانی رویداد بسیار سخت و مهمی است. بسیاری از مردم به خاطر گروه سختی که در آن قرار داشتیم تصور نمی‌کردند در جام جهانی بتوانیم این گونه نتیجه بگیریم. آن‌ها فکر می‌کردند به جام جهانی می‌رویم و دو یا سه گل از هر تیم می‌خوریم اما با وجود کادر فنی خوبی که داشتیم و تلاش‌هایی که انجام دادیم، توانستیم نتایج خوبی بگیریم

* قبل از بازی برابر پرتغال و اسپانیا، کی‌روش در رختکن به شما چه گفت؟

او دائما به ما می‌گفت که باید برای بالا بردن پرچم کشورمان با جان و دل بجنگیم و همیشه سرمان بالا باشد و کاری کنیم که ملت ایران به ما افتخار کند. اگر خاطرتان باشد مهم‌ترین بازی ما دیدار برابر مراکش بود. ما زمان برای آنالیز این بازی داشتیم و در ادامه سه تا چهار روز زمان برای بازی با اسپانیا در اختیار داشتیم. هدف ما از همان ابتدا پیروزی برابر مراکش بود که بتوانیم در ادامه نتیجه خیلی خوبی در جام جهانی بگیریم. همه تلاش‌مان را کردیم که در بازی برابر مراکش پیروزی شویم و این اتفاق افتاد. می‌خواستیم کار بزرگی انجام دهیم و همه به ما افتخار کنند.

* پیش از دیدار برابر پرتغال، لحظه‌ای که در حال ورود به زمین بودید، زیر چشمی رونالدو را نگاه می‌کردی و حرف می‌زدی. در آن لحظه چه احساسی داشتی؟

رونالدو عادت دارد زمانی که در تونل است، داد بزند. ما هم که در تونل بودیم بازیکنان پرتغال بلند بلند با یکدیگر صحبت می‌کردند و رونالدو هم داد می‌زد. مربی‌شان هم کنارشان ایستاده بود و استرس خاصی در وجودش بود. رونالدو آن قدر داد می‌زد و صحبت می‌کرد که من به زبان فارسی گفتم “سرمان را بردی چقدر داد می‌زنی. اگر حرفی داری بیا در زمین مسابقه ثابت کن!” که در آن لحظه احسان حاج صفی و تعداد زیادی از بازیکنان شروع به خندیدن کردند. احسان می‌گفت علیرضا دوربین‌ها کنارت هستند و شاید صدایت را ضبط کنند.

* زمانی هم که داور در بازی مقابل پرتغال پنالتی اعلام کرد در ایران خیلی‌ها تصور می‌کردند این صحنه به گل تبدیل خواهد شد.

این که من توانستم پنالتی رونالدو را بگیرم اتفاقی بود که برای همه مردم ایران خوب شد. هر بازیکنی افتخاری کسب می‌کند. خداداد عزیزی گلی به استرالیا زد که برایش افتخارآمیز شد و حمید استیلی توانست یک گل زیبا به آمریکا بزند. من هم با مهار پنالتی رونالدو افتخاری برای خودم کسب کردم. این صحنه را مردم ایران همیشه به یاد می‌آورند و من را یاد خواهند کرد. قبل از بازی خاطرم است که خیلی از دوستانم با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند اگر چند گل هم از پرتغال خوردی لااقل از رونالدو گل نخور! من عادت بدی دارم که وقتی با تیمی بازی می‌کنم دوست ندارم روی مهاجمان حریف زوم کنم و به من بگویند فلان بازیکن این گونه شوت زنی می‌کند چون به من استرس وارد می‌کند. قبل از بازی استرس داشتم اما احساس می‌کردم اتفاق خوبی خواهد افتاد. خیلی‌ از دوستان صمیمی به من می‌گفتند چه می‌شود اگر ایران یک بر صفر پیش باشد و دقیقه ۹۰ یک پنالتی به سود پرتغال بگیرند و تو این پنالتی را مهار کنی و ایران به دور بعد صعود کند. اگر مهدی آن توپ را در آخرین لحظات گل می کرد، همین هم می‌شد.

* تو بازیکنی هستی که زمانی که به تو پیشنهاد قرارداد داده شد قراردادت را به صورت سفید امضا کردی و حتی مبلغ هم در آن درج نشده بود. از این که قراردادت ۵ ساله تمدید شد پشیمان نیستی؟

واقعا پشیمان نیستم. زمانی که قرارداد بستم نیامدم که فقط یک سال برای این تیم دروازه‌بانی کنم و طوری رفتار کنم که یک سال بعد هواداران بگویند این بازیکن باید جدا شود و برود. می‌خواستم طوری رفتار کنم که سال‌ها برای این تیم دروازه‌بانی کنم. زمانی که عملکرد خوبی در پرسپولیس داشتم باشگاه پیشنهادی به من داد که اعلام کردند می‌خواهیم قراردادت را تمدید کنیم و همان طور که خودت گفتی “می‌خواهم ۱۰ سال در پرسپولیس بازی کنم” فعلا ۵ سالش را تمدید کنیم. من هم بدون هیچ گونه چشمداشت و حرف و حدیثی قراردادم را تمدید کردم. واقعا به هواداران و پرسپولیس وابسته شده‌ام و چشم بسته قراردادم را تمدید کردم.