بستر سازی برای توسعه سرمایه گذاری خارجی در مازندران

ساری – خبرنگار حرف: استاندار مازندران عزم دو کشور ایران و قزاقستان را برای توسعه همکاری های تجاری خوب توصیف کرد و گفت: معتقدم مفاد تفاهم نامه همکاری بین مازندران و قزیل اودای قزاقستان قابلیت اجرایی دارد. ربیع فلاح جلودار  با بیان اینکه در سطح سران دو کشور تفاهم های خوبی منعقد شده است، اظهار […]

ساری – خبرنگار حرف: استاندار مازندران عزم دو کشور ایران و قزاقستان را برای توسعه همکاری های تجاری خوب توصیف کرد و گفت: معتقدم مفاد تفاهم نامه همکاری بین مازندران و قزیل اودای قزاقستان قابلیت اجرایی دارد.

ربیع فلاح جلودار  با بیان اینکه در سطح سران دو کشور تفاهم های خوبی منعقد شده است، اظهار کرد: ایران و قزاقستان به عنوان دو کشور دوست همکاری های سیاسی خوبی دارند که به همان میزان سطح مراودات تجاری نیز باید افزایش یابد.

وی حجم مراودات تجاری مازندران با استان قزیل اودای قزاقستان را کم دانست و تاکید کرد: دو استان می توانند در بخش های ترانزیت کالا، خدمات فنی و مهندسی، تولیدات کشاورزی و گردشگری همکاری های خوب و تعامل سازنده ای داشته باشند. فلاح بسترسازی برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی را از وظایف دولتمردان برشمرد و خاطر نشان کرد: بخش سرمایه‌گذاری گذاری خارجی در اداره کل اقتصاد و دارایی مازندران آماده پذیرش و حمایت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان قزیل اودای قزاقستان است. استاندار مازندران با بیان اینکه باید بر نحوه اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه بین مازندران و استان قزیل اودای قزاقستان نظارت داشت، اظهار کرد: پیشنهاد می کنم دو ماه دیگر نشستی با حضور معاونان دو استانداری برگزار شود تا از میزان اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه آگاهی یابیم و چالش ها و مشکلات پیش رو را برطرف کنیم.

* از ابتکارات سازنده ایران در منطقه حمایت می کنیم

استاندار قزیل اودای قزاقستان با بیان اینکه تحولات اخیر منطقه و داخلی ایران نشان میدهد مردم این کشور وحدت ملی خود را حفظ می کنند، اظهار کرد: قزاق نیز پس از استقلال وبا رهبری نظر بایف به پیشرفت و آبادانی خوبی رسید.

کرشر بایف بیک زاده با اشاره به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورش، تصریح کرد: قزاقستان در بین کشورهای استقلال یافته شوروی سابق رتبه اول cis را به دست آورده است و امروز به عنوان عضو غیر دائمی شورای امنیت شناخته می شود. وی افزود: در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای به همراه چین و روسیه از ابتکارات سازنده ایران در منطقه حمایت می کنیم. بایف برنامه ریزی و استراتژی دو کشور را بر اساس سطح بالای تفاهم سران دو کشور دانست و تاکید کرد: اکنون نوبت استان های ایران و قزاقستان است تا بسته به این تفاهم خوب و سازنده تعملات اقتصادی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.وی با بیان اینکه برنامه ریزی کرده ایم تا در چند مرحله سطح روابط را افزایش دهیم، اظهار کرد:  در نظر داریم ابتدا تجار، سپس استادان دانشگاه و بعد گردشگران و مروم عادی قزاقزستان را به ایران بیاوریم.

وی از ایجاد یک بندر جدید در قزاقستان خبر داد و اظهار کرد: ایجاد این بندر فرصت و بستری مناسب برای افزایش تبادلات تجاری دو استان مازندران و قزیل اودا خواهد بود.استاندار قزیل اودا قزاقستان گفت:  فرصت های مناسب و بسترهای لازم برای توسعه همکاری ها در بخش کشاورزی به خصوص دامداری و کشت برنج در قزیل اودا وجود دارد که امیدوارم این ظرفیت ها کمکی به بخش خصوصی دو طرف باشد. بایف با بیان اینکه من به تمدن کهن ایران احترام می گذارم، تاکید کرد: اتاق بازرگانی استان قزیل اودای قزاقستان یقینا از حضور و فعالیت تجار مازندرانی حمایت خواهد کرد.