بحران زباله در راه محمودآباد است

حرف آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد زباله شهرهای ساحلی را یک مشکل ملی اعلام کردو افزود: باید با همکاری و همدلی همه مسئولین بحران زباله را که در راه است، حل کنیم. فرهاد محمدی عصر سه شنبه در نشست مشترک این شورا با شورای اسلامی شهر سرخ رود که در سالن کنفرانس شهرداری محمودآباد […]

حرف آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد زباله شهرهای ساحلی را یک مشکل ملی اعلام کردو افزود: باید با همکاری و همدلی همه مسئولین بحران زباله را که در راه است، حل کنیم.

فرهاد محمدی عصر سه شنبه در نشست مشترک این شورا با شورای اسلامی شهر سرخ رود که در سالن کنفرانس شهرداری محمودآباد برگزار شد، با اشاره به حجم عظیم ورود گردشگر به مازندران و به خصوص شهرهای ساحلی اظهار داشت: زباله دیگر برای ما یک مشکل محلی نیست و باید به صورت ملی و استانی به آن نگاه کرد و حل آن نیز مستلزم همکاری مسئولین استانی و کشوری است.

محمدی روند تولید زباله را در جهان تشریح کرد و افزود: انسان امروز بیش از هر زمان دیگری زباله تولید می کند ولی در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد زباله بازیافت و در ایران ۸ درصد بازیافت می شود.

وی یکی از مشکلات زیست محیطی کشور را دفن غیر بهداشتی زباله عنوان کرد و افزود: دفن زباله به صورت کنونی آلودگی آب و خاک را به دنبال دارد و از سویی بدلیل عدم اجرای طرحهای تفکیک زباله و شیوه سنتی جمع آوری روزانه میلیاردها ریال حرف جمع اوری زباله می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد از افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ دفن زباله در آمل خبر داد و اظهار داشت: شورای شهر آمل هزینه دفن زباله در منطقه عمارت را ۴۰۰ درصد افزایش داد که از توان ما خارج است.

وی گفت: آنها معتقدند آمل سالها محل دفن زباله محمودآباد است و می خواهند به نوعی ما را به سمت شهرهای دیگر سوق دهند.

محمدی خواستار مداخله مسئولین استان در ماجرای زباله شد و گفت: مشکل زباله استانی و کشوری است و متعلق به آمل و نور و محمودآباد نیست، محمودآباد از دو سو شمال و جنوب محصور به دریا و زمینهای شالیزاری است و محلی برای دفن زباله ندارد و با توجه به گرم شدن هوا و نزدیک بودن تعطیلات در صورت عدم همکاری زباله دوباره به یک  بحران تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: نور و آمل مشکل دفن زباله ندارند، فقط شهرستان محمودآباد به خاطر اینکه جایی برای دفن زباله ندارد همواره در خطر بحران زباله قرار دارد.

محمدی این نشست مشترک را برای برای پیدا کردن یک راه حل و ایجاد همدلی و هم صدایی برای شهرهای محمودآباد و سرخ رود ذکر کرد و با اشاره به بخشنامه دولت که امسال هیچ نوع خدماتی نباید گران شود تصریح کرد: مصوبه شورای اسلامی شهر آمل خلاف این بخشنامه بوده و از مسئولین استانی می خواهیم در این مورد دخالت کنند.

عبدی رئیس شورای اسلامی سرخ رود با قدردانی از همکاری خوب مسئولین آمل در طول این سال­ها و با اشاره به مصوبه استانداری در سالیان گذشته اظهار داشت: محل عمارت را استانداری تهیه و در اختیار چند شهر شهرستان قرار داد، متأسفانه ما از نظرات دوستان آمل اطلاعی نداریم ولی این عمل آنها خلاف مصوبه استانداری بوده است.

آغاز طرح تفکیک زباله در سرخرود

عبدی از آغاز طرح تفکیک زباله در سرخ رود  خبر داد و گفت: طرح تفکیک زباله در سرخ رود اجرا می شود تا حجم زباله ارسالی به منطقه عمارت کمتر شود و امیدواریم مسئولین آمل همچون گذشته با حسن نیت همکاری خود را با ما تداوم دهند.

وی نیز زباله یک مشکل ملی دانست و گفت: نمی دانیم بر چه اساسی این قیمت را اعلام کردند و جلوگیری از دفن زباله در منطقه عمارت برای ما قابل قبول نیست در تعطیلات و تابستان با توجه به حجم گردشگر به طور قطع با این عمل دوستان آملی دچار بحران زباله خواهیم شد.

محمدرضا مهدوی نایب رئیس شورای اسلامی محمودآباد خواستار برگزاری جلساتی با دیگر شهرهایی شد که زباله را در منطقه عمارت تخلیه می کنند و اظهار داشت: در زمین منطقه عمارت محمودآباد هم سهیم است و مختص آمل نیست و لازم است استانداری در جلسات ما حضور داشته باشد، ظاهراً آمل هزینه زباله را می خواهد از شهرهای دیگر بگیرد.

مهدوی دپوی زباله در ساحل را غیر قابل قبول دانست و افزود: دپوی زباله در ساحل زیبایی شهر را خدشه دار خواهد کرد.

عبدالرضا خلیلی عضو شورای اسلامی شهر محمودآباد خواستار استفاده از تمامی ابزارها شد تا فرصت دوباره برای دفن زباله محمودآباد در اختیار قرار گیرد و افزود: باید به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت به این مشکل نگاه کرد ضمن اینکه مازندرانی و استانی به این مسئله باید نگاه کنیم پیشنهاد می کنم نور و محمودآباد مشترکا مشکل زباله را حل کنند.

وی افزود : اگر برای محمودآباد دغدغه محیط زیست وجود دارد باید این نگرانی برای شهرهای دیگر هم وجود داشته باشد.

وی خواستار و همفکری و هم صدایی تمامی مسئولین شهرستان شد و افزود باید تمام مسئولین شهرستان و استان پای به پای همدیگر برای حل این مشکل قدم بردارند.

خلیلی خواستار آگاه سازی شهروندان شد و افزود: باید شهروندان را آگاه و آنها را در جزئیات کار قرار دهیم تا مردم بدانند انفجار زباله در راه است تا در جهت تفکیک زباله حرکت کنند ضمن اینکه از دانشگاهها هم کمک بگیریم و بصورت ریشه­ای این مشکل را حل کنیم./مهر