بازگشایی عمارت پهلوی به روی مردم

حرف آنلاین: کاخ انحصاری پهلوی اول در چالوس، دهم اسفند ماه امسال به روی مردم بازگشایی می‌شود. کاخ چای‌خوران چالوس با مساحت حدود ۴هزار مترمربع ۱۰۲ سال قبل به عنوان استراحت گاه اختصاصی پهلوی اول ساخته شد و در دوران پهلوی دوم نیز به عنوان تفرجگاه در انحصار این خاندان قرار داشت. این کاخ از یک […]

حرف آنلاین: کاخ انحصاری پهلوی اول در چالوس، دهم اسفند ماه امسال به روی مردم بازگشایی می‌شود.

کاخ چای‌خوران چالوس با مساحت حدود ۴هزار مترمربع ۱۰۲ سال قبل به عنوان استراحت گاه اختصاصی پهلوی اول ساخته شد و در دوران پهلوی دوم نیز به عنوان تفرجگاه در انحصار این خاندان قرار داشت.

این کاخ از یک طبقه و یک زیر زمین تشکیل شده است و به دلیل سبک معماری ایرانی و اروپایی در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۴۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

نجاتی سرمایه گذار بخش خصوصی می‌گوید: کاخ چای خوران در سال ۱۳۹۷ از طریق مزایده از صندوق احیای اماکن تاریخی به مدت یازده سال اجاره و در دو سال زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد.

او گفت: این کاخ تاریخی از دهم اسفندماه آماده پذیرای مردم خواهد بود.

کاخ چای‌خوران، در جنوب میدان معلم چالوس قرار دارد و به دلیل اینکه پهلوی اول در مسیر رفت وآمدش به شمال معمولاً سری به این کاخ می‌زد و زمان کمی به اندازه خوردن یک چای را در آن می‌گذراند به کاخ چای خوران مشهور است.

این بنا علاوه بر بالکنی که می‌گویند پهلوی اول در آن قدم می‌زد و در حال نوشیدن چای، سبیلش را تاب می‌داد سه تالار اختصاصی با تزییات گچ بری نیز دارد.

به گفته نجاتی قرار است در این عمارت از دهم اسفند ماه برنامه‌های فرهنگی برای گردشگران اجرا شود.

واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی بر اساس بند ‘ ز ‘ ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه کشور با تشکیل صندوق احیای بنا‌های تاریخی در سال ۱۳۸۴ در دستور کار قرار گرفت./باشگاه خبرنگاران