بازاریابی و بازارسازی،حرف اول و آخر در حوزه گردشگری

سرویس گردشگری حرف: شمارش معکوس برگهای تقویم خبرنزدیک شدن سال جدید را می دهد و مازندران که مهدگردشگران نوروزی در تمامی ادوار بوده است خود را مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی می کند بطوری که مسئولان حوزه گردشگری چنان عزم خود رابرای تدوین برنامه های خدمات سفرنوروز94جزم کرده اندکه 4ماه زودترجلسات خود رابرای هماهنگ سازی […]

سرویس گردشگری حرف: شمارش معکوس برگهای تقویم خبرنزدیک شدن سال جدید را می دهد و مازندران که مهدگردشگران نوروزی در تمامی ادوار بوده است خود را مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی می کند بطوری که مسئولان حوزه گردشگری چنان عزم خود رابرای تدوین برنامه های خدمات سفرنوروز94جزم کرده اندکه 4ماه زودترجلسات خود رابرای هماهنگ سازی حوزه های ذیربط در امر سفرآغازکرده اند.حال باید دیداین برنامه ریزی ها چقدرمی تواندعلاوه بر دادن خدمات بهتر به گردشگران،نوع نگاه مردم و مسئولان کشوری را به صنعت توریسم این استان بهبود بخشد و کالبداقتصاد بی رونق  و بی رمق مازندران را جانی تازه دهد..

البته این راهم باید مدنظرقرار داد که چه سطحی ازبرنامه های خدماتی-گردشگری می تواند در عین رونق بخشی به اقتصاد در حفظ زیست بوم های بکر مازندران کمک شایان نماید و نوعی فرهنگ سازی را درنحوه استفاده از مواهب طبیعی برای گردشگران نهادینه کند.برهمین اساس در گفت و گویی اختصاصی با دکتر رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشورو رئیس ستاد تسهیلات سفرکشور، حال روز گردشگری استان مازندران که براساس آمارها دارای بیشترین وروودی مسافر بخصوص در ایام تعطیلات است را از وی جویا شدیم.

*آقای دکتررحمانی،بنابه نظرکارشناسان حوزه گردشگری با توجه به پتانسیل های مازندران،این استان با بضاعت استانی در حدتوان ملی به گردشگران ارائه خدمات می دهد،به نظرشماچطورمیتوان از این مجموعه استانی با این توان،حمایت ملی صورت گیردتا بتوان به گردشگران بیشتری خدمات بهتری ارائه داد ومازندران  به مکانی ایده ال برای تورهای ایرانی  و خارجی بدل گردد؟

بایدگفت مازندران جایگاه ویژه ای در تمامی عرصه ها بخصوص در امرگردشگری را به خود اختصاص داده است و با توجه به آمارهای سالانه گردشگران و مسافران زیادی از همه استانها با توجه به علاقه ای که به آداب و رسوم،طبیعت،غذا و…مازندران دارند،این استان را برای اقامت و سفرخود انتخاب می کنند و این امرنشان دهنده جایگاه ممتاز و بالای این استان در امرگردشگری است.ذکراین نکته ضروری است که متناسب با خدماتی که استان مازندران به مردم سراسرکشور ارائه می دهد باید توجهات و برنامه ریزی های ویژه ای در سطح کلان در همه حوزه ها اعم از زیرساخت ها،راه ها،جنگل ها ،محیط زیست این استان داشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی حوزه سفر و گردشگری موظف است با توجه به همه این ظرفیت ها تمامی دستگاههای ذیربط را ملزم کند تا در عرصه ملی و استانی به سمت و سوی تقویت زیرساخت ها و منابع موجود دراستانهای دارای ظرفیت های گردشگری چون مازندران در سطح کلان پیش روند.

gardesh.rahmani

*ستادتسهیلات خدمات سفرچگونه می تواندبه ارتقای جایگاه گردشگری در مازندران کمک کند؟

با توجه به اینکه در بحث ستادخدمات سفرتمامی ارگانها و سازمانهای ذیربط در امرسفرحضور دارند می توان با مشارکت،هم افزایی و تجمیع امکانات و خدمات این سازمانها برای بهبودخدمت رسانی به مسافران استفاده بهینه کرد،مشکلات هرحوزه را بررسی کرده و نواقص و معظلات احتمالی را برطرف نمود تا استان مازندران بتواند جایگاه خود را در گردشگری ملی ارتقا بخشد.

*آیا دولت برای بهبودجایگاه زیرساختهای گردشگری در مازندران اعتبارات ویژه ای را با توجه به حجم گسترده مسافران در ایام سال به این خطه در نظرگرفته است؟

دراین خصوص می توان گفت ابتدا به ساکن بایدنگاه ها عوض شود و این جز از مسیرقانونی امکان پذیرنیست.این امر باید در برنامه ششم توسعه اتفاق بیفتد،یعنی استانی که در حوزه گردشگری خدمات شاخصی را به کل کشور می دهد قاعدتا بایدبه منابع و حمایتهای شاخصی نیزدسترسی داشته باشد.دربرنامه ششم توسعه بایددر حوزه توریسم نگاه کامل و جامعی به استانهای دارای پتانسیل های گردشگری داشت و استانهای محور و معین را تعیین نمود.فی الواقع در سطح ملی و کلان تقویت زیرساخت های مازندران باید جز اولویت های اساسی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری در این استان باشد.

*در بیشتر مواقع حضور گردشگران جز حجم بالای زباله و ترافیک چیز دیگری برای مردم مازندران درپی ندارد و رونق اقتصادگردشگری باتوجه به آمارهای بالای ورود مسافران  در این استان دیده نمی شود،چه راهکارهایی برای آمیزش مسالمت آمیز محیط زیست و  توسعه صنعت گردشگری وجود دارد؟

اگرما بتوانیم از گردشگری سازماندهی شده  در جوامع محلی استفاده کنیم قطعا پویایی اقتصادی را درکنارحفظ زیست بوم های طبیعی اشاهدخواهیم بوداما متاسفانه  چون گردشگری محلی ما عبوریست مشکلاتی از قبیل ترافیک و زباله حادث می شود پس ابتدا باید سازماندهی ویژه در ورودگردشگران صورت گیرد.

* علل عدم موفقیت استان مازندران در جذب گردشگران بین المللی چیست و چه راهکارهایی را می توان به تورگردانان ارائه داد تا نمودار ورود گردشگران خارجی به استان مازندران روندصعودی را طی کند؟

قطعا بازاریابی و بازارسازی در صنعت توریسم بخصوص توریسم بین المللی حرف اول و آخر را می زند،بایدمتناسب با ذائقه گردشگران خارجی بسترهای مناسب جذب توریست را توسعه داد.طبیعت بکر مازندران،اداب و رسوم،زیست بوم های محلی و غذاها همه باید بازارسازی و بازاریابی شودیعنی به دنبال کشورهایی  باشیم که  فاقدچنین بسترها،امکانات و جاذبه ها هستند وبا تبلیغات وسیع این گردشگران را جذب کنیم .به عنوان مثال مردم اروپا به دلیل زندگی در اقلیمی که تقریبا شبیه شمال کشورماست آنچنان تمایلی به سفربه استانهای شمالی را ندارند،کویر برای آنها دارای جاذبه های بیشماریست.باید امکان سنجی کرد؛روابط انسانی،افکار،ذائقه ها برای جذب گردشگران در حوزه بین المللی جز ارکان اساسی محسوب می شود لذا در این امر سرمایه گذارانی که از بطن مردم هستند باید هزینه های لازم رابرای ایجاد زیرساختهای لازم جهت جذب و اقامت  گردشگران خارجی مهیا سازند.

*پارک های جنگلی جز ثروت های گردشگری محسوب می گردد،اما یکی از بزرگترین پارکهای جنگلی کشوردر مازندران(پارک جنگلی نور)درگیرسیاست بازیهای مسئولان شده است و حال خوشی ندارد و مسئولان به دنبال سرمایه گذار برای بهبود حال این سرمایه طبیعی هستند.آیا در سطح کلان برنامه جامع ای برای حفظ و رسیدگی به این پارکها وجود دارد؟

کمیته ملی طبیعت گردی مصوب دولت که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز جز اعضای آن محسوب می شود در این چارچوب برنامه ریزی هایی را صورت داده است تا از این طریق بتواند معضلات و مشکلات پارک های ملی و جنگلی را برطرف نماید و امید است که تا پایان سال این برنامه ها به اجرا درآید.

درحوزه پارکهای جنگلی ما باید بتوانیم مدیریت نظام نامه سرمایه گذاری را مشخص کنیم،اینکه چه کسی مدیریت را به عهده گیرد (بخش خصوصی یا دولتی) مهم نیست،چطور و با چه نگاهی مدیریت کردن اهمیت دارد؛ طوری که هم مسائل زیست محیطی حفظ شود و هم خونی تازه به رگ های اقتصادگردشگری تزریق شود.

*برای فرهنگ  سازی درمورد نحوه استفاده ازجنگل و دریا دو عنصراز مهمترین جاذبه های طبیعی استان مازندران در سطح کلان چه برنامه هایی اندیشیده شده است؟

فرهنگ سازی با تبلیغات  و تبلیغات با رسانه ها رابطه مستقیمی دارد واین کار جزیکی از مسئولیتهای رسانه ملی یعنی صدا و سیماست.صدا و سیمای ملی بخصوص شبکه های استانی می توانند با ساخت برنامه هایی در امر فرهنگ  استفاده درست از زیست بوم های طبیعی کمک شایانی را انجام دهند و تاثیرگذارباشند بعلاوه ما این امر را در مصوبه نوروز94دربرنامه های سازمان گنجانده ایم ودر تلاش هستیم تا قبل از نوروز 94 فرهنگ سازی نحوه استفاده از جنگل و دریا را در طریق رسانه ملی اجرایی کنیم.