بازاریابی آقای سفیر در مازندران!
گزارش حرف از جلسه سفیر جمهوری فنلاند با فعالان اقتصادی مازندران ؛ سرویس اقتصادی – حسین زحمتکش : سفیر جمهوری فنلاند قبلا سه بار به مازندران سفر کرده بود اما به صورت رسمی برای اولین بار 21 اسفند ماه در روزهای پایانی سال به مازندران آمد. سطح سفر یک مقام رسمی خارجی با هیئت همراه […]
گزارش حرف از جلسه سفیر جمهوری فنلاند با فعالان اقتصادی مازندران ؛
سرویس اقتصادی – حسین زحمتکش : سفیر جمهوری فنلاند قبلا سه بار به مازندران سفر کرده بود اما به صورت رسمی برای اولین بار 21 اسفند ماه در روزهای پایانی سال به مازندران آمد. سطح سفر یک مقام رسمی خارجی با هیئت همراه آن توجیح می شود، وقتی شخص سفیر جمهوری فنلاند با رایزن فرهنگی سفارت خانه به مازندران سفر کرد نشان می دهد که هاری کمرانین به دنبال مقاصد اقتصادی است. وی در سفر یک روزه خود به مازندران ابتدا در نشست با فعالان اقتصادی حضور یافت و سپس به دیدار استاندار رفت! این حرکت سفیر بسیار جالب و تامل برانگیز بود. در این نشست که برخی از فعالان اقتصادی حضور داشتند نکات جالبی بیان شده که حائز اهمیت است.
*به 90 درصد سطح روابط دست یافتیم
سفیر جمهوری فنلاند در تهران با بیان اینکه شناخت مناسبی از مازندران دارم، اظهار کرد: چند بار به مازندران سفر کرده ام اما امروز اولین سفر رسمی من یه این استان شمالی است. هاری کمرانین توانمندی های مازندران و فنلاند را در توسعه روابط صادراتی و تجاری زیاد دانست و تاکید کرد: توافق نامه هسته ای موجب شد تا سطح روابط با ایران بهبود بخشیده شود هر چند تا رسیدن به سطح عالی روابط فاصله داریم.وی تاکید کرد: سال گذشته به 90 درصد از سطح روابط در نظر گرفته شده دست یافتیم که نشان می دهد دو کشور علاقه مند به توسعه روابط تجاری با یکدیگر هستند. سفیر جمهوری فنلاند در تهران به سفرهای دیپلماتیک مقامات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزرای ارتباطات، نیرو، بهداشت و امورخارجه جمهوری اسلامی به فنلاند سفر داشته اند که این در پی سفر رئیس جمهور فنلاند و وزرای کشاورزی و محیط زیست جهوری فنلاند به ایران بوده است.
*فنلاند کشور جنگل ها!
کمرانین، فنلاند را کشور جنگل ها توصیف کرد و گفت: 70 درصد از کشور فنلاند پوشیده از جنگل است، مردم فنلاند بیش از 500 سال از جنگل، بهره های اقتصادی و تجاری می برند اما در این مدت حتی یک متر کاهش مراتع جنگلی نداشتیم و در برخی مواقع نیز شاهد افزایش سطح جنگلی نیز بوده ایم.وی دلیل این موفقیت را در استفاده درست از مراتع جنگلی دانست و تصریح کرد: فنلاند رتبه اول کیفیت تولید چوب را به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب دارد.سفیر جمهوری فنلاند در تهران خاطر نشان کرد: برخی از شرکت های فنلاندی فعال در این عرصه، سابقه ای بیش از 30 سال دارند. وی استفاده مجدد از آب زائد تولید شده در صنایع را دغدغه مهم ایران برشمرد و اظهار کرد: فنلاند دارای سبزترین صنایع دنیا است به گونه ای این کشور توسط یونسکو به عنوان سبزترین کشور دنیا شناخته شده است. کمرانین تاکید کرد: فنلاند دارای فناوری های زیادی در پاکسازی صنایع است که یقینا مور توجه فعالان ایرانی قرار خواهد گرفت.
*صادرات فناوری های سبز به 100 کشور
وی با بیان اینکه فناوری های سبز فنلاند به 100 کشور دنیا صادر شده است، اظهار کرد: فنلاند هوشمند ترین آسانسورهای دنیا را تولید می کند به گونه ای که 120 کشور دنیا از آسانسورهای فنلاندی استفاده می کنند. سفیر جمهوری فنلاند در تهران با بیان اینکه این کشور در زمینه آموزش های دانشگاهی از امکانات ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: دانشجویان ایرانی می توانند برای ادامه تحصیل از دانشکده های تخصصی فنلاند بهره ببرند. وی افزود: دانشکده های گردشگری فنلاند رشته های هتلداری و گردشگری را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. نکته قابل تامل این بود که رایزن بازرگانی سفارت خانه سه مرتبه مانند بازاریاب ها اقدام به توزیع بروشورهای تبلیغاتی در مورد شرکت های تولیدی و خدماتی فنلاند کرد. سفیر نیز بارها در مورد توانمندی های تجاری کشورش سخن به میان اورد، اشتهای او در بیان توانمندی تولیدکنندگان فنلاندی به حدی بود که چندین بار به فارسی زبان باز کرد!
* “به ما کمک کنید”
سخنان سفیر و تعریف های وی از ظرفیت های اقتصادی کشور فنلاند آنقدر هوشمندانه بود که همه ی اعضای جلسه را به ذوق آورده بود! به گونه ای که مدیران جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی در برابر فناوری های شگفت آور فنلاندی ها، ظرفیت های تولیدی مازندران را فراموش کرده بودند، جالب تر اینکه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران، برای استفاده از تکنولوژی روز فنلاندی ها در عرصه های خدماتی، چند بار کلمه ” به ما کمک کنید” را در میان سخنانش به زبان آورد!! اما نکته قابل تامل و افتخار برانگیز، موضع جالب مدیرکل گردشگری مازندران در برابر بازاریابی فنلاندی ها بود، بزرگ نیا با تعریف از ظرفیت های گردشگری مازندران گفت: 52 اثر ازصنایع دستی مازندران نشان کیفیت از سازمان یونسکو دریافت کرده اند و قابلیت صادراتی دارند.
*مازندران دارای جنگل های هیرکانی
بزرگ نیا افزود: اگر فنلاند دارای جنگل های سوزنی برگ است مازندران صاحب جنگل های پهن برگ هیرکانی با قدمت دو میلیون سال است که یقینا جذابیت گردشگری بیشتری نسبت به جنگل های فنلاند دارند. وی خواستار سرمایه گذاری فنلاند در توسعه زمینه های گردشگری مازندران شد و گفت: شهر رامسر و باغ تاریخی عباس آباد بهشهر در آستانه ثبت جهانی هستند.
این مسئول افزود: در ایجاد دهکده های جنگلی خواستار سرمایه گذاری مشترک فنلاندی ها هستیم. پس از بزرگ نیا؛ صابری؛ جوان مخترع و مبتکر در زمینه مواد شوینده نیز با بیان اینکه در تولید سبز توانسته گام های موثری بردارد، اظهار کرد: فعالیتم در حوزه تولید سبز مورد توجه اتاق بازرگانی ژنو قرار گرفته است و برای من دعوت نامه فرستاده اند. وی افزود: زمینه سرمایه گذاری در صنایع فنلاند برای تولید ابتکارتم وجود دارد لذا می خواهم با شرکت های فنلاندی ارتباط داشته باشم.
نصیری رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی مازندران نیز از سفیر فنلاند خواست که روی سرمایه گذاری مشترک تمرکز داشته باشند و تاکید کرد: بازار مشترکی می توانیم با صنایع فنلاندی در این زمینه داشته باشیم.مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه باید نیازمندهای دوطرف بررسی شود تا در تامین نیاز های متقابل پیش رفت، گفت: کریدور سبز آبی خاکی که از فنلاند شروع می شود زمینه مناسبی برای همکاری متقابل است.
*اطلاعاتی که برای واردات کامل بود!
نکته بسیار قابل توجه اطلاعات کامل سفیر در واردات خدمات به ایران بود اما اطلاعات او در حوزه صادرات اجناس ایرانی به فنلاند کامل نبود. کمرانین در برابر خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر معرفی شرکت های خریدار فنلاندی گفت: الان اطلاعات دقیقی در مورد شرکت های خریدار برخی اجناس ایرانی ندارم اما مرجع نوع صادرات به اتحادیه اروپا را به همراه دارم که در اختیار اتاق بازرگانی مازندران قرار خواهم داد. جالب تر اینکه رایزن بازرگانی در پایان این نشست گفت: هنوز در انتقال ارزی مشکل داریم و با برخی محدودیت ها مواجه هستیم اما امیدورایم در ادامه این مشکلات کمتر شود.
نوع برخورد فعالان اقتصادی با سفیر جمهوری فنلاند بسیار جالب بود، آن ها صراحتا در برابر بازاریابی کمرانین موضع گرفتند و خواستار سرمایه گذاری مشترک شدند. به نظر می رسد که تولید کنندگان و فعالان اقتصادی استان به خردی از درک حضور مقام ها و هیئت های تجاری خارجی رسیده اند که به جای توجه به کالاهای آنان باید روی سرمایه گذاری مشترک جهت انتفاع دو طرفه تمرکز کرد. این مهم نیز می بایست در سیاست ها و نگاه دولتمردان درسطح استان و کشور به وجود آید.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0