ایران‌ایر هم نیامد!

اسحق پاک نیا: برقراری خطوط هوایی یکی از بهترین روش‌های رونق گردشگری هرمنطقه‌ای در عصر حاضر است. فرودگاه دشت‌ناز که عنوان فرودگاه بین‌المللی را به یدک می‌کشد، نه تنها از پرواز بین‌الملی به غیر از ایام حج و عتبات‌عالیات( در اختیار سازمان حج و زیارت است) برخوردار نیست، بلکه از پرواز روزانه به پایتخت هم […]

اسحق پاک نیا: برقراری خطوط هوایی یکی از بهترین روش‌های رونق گردشگری هرمنطقه‌ای در عصر حاضر است. فرودگاه دشت‌ناز که عنوان فرودگاه بین‌المللی را به یدک می‌کشد، نه تنها از پرواز بین‌الملی به غیر از ایام حج و عتبات‌عالیات( در اختیار سازمان حج و زیارت است) برخوردار نیست، بلکه از پرواز روزانه به پایتخت هم محروم است. تنها پرواز مستقل و بین‌المللی این فرودگاه پرواز ساری به نجف بود که توسط یک آژانس هواپیمایی راه‌اندازی شده بود و می‌توانست در ورود گردشگران عراقی مثمرثمر واقع شود ولی آن هم به‌دلیل مخالفت حج و زیارت مازندران متوقف شد.

راه‌اندازی پروازهای روزانه تهران به ساری یکی از چالش‌های پروازی مسولان استان در دولت‌های مختلف بود. شرکت هواپیمایی ماهان با دریافت برخی امتیازات در بادله و ساحل ساری این خط‌هوایی را راه‌ندازی کرده بود ولی به دلایلی حدود یکسال است که پروازهای روزانه تبدیل به هفتگی شده بود و حدود دو هفته است که پرواز سیستمی ماهان تهران به ساری متوقف شده است.

 

* دامادی هم نتوانست

سوژه جدید راه‌اندازی پرواز روزانه تهران به ساری، هواپیمایی ایران‌ایر و قول محمددامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی است.

محمد دامادی سه‌شنبه چهارم آبان در جلسه بررسی مشکلات فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز ساری با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس، معاونان وزارت‌راه و استاندار وقت مازندران(ربیع فلاح جلودار) در فرودگاه ساری گفته بود که پرواز ساری – تهران به‌زودی به صورت روزانه رفت و برگشت توسط یک هواپیمای پسابرجامی راه‌اندازی خواهد شد.

دامادی هفته اول آذر ۱۳۹۶ در شورای اداری مرکز استان نیز از راه‌اندازی پرواز روزانه ساری به تهران خبر داده بود«پرواز تهران به ساری جمعه همین هفته افتتاح می‌شود و این تحول خوبی در بخش هوایی فرودگاه‌های استان خواهد بود»

از جمعه‌ای که دامادی گفته بود، 4 جمعه دیگر هم گذشت و از پرواز روزانه تهران به ساری توسط هواپیمایی ایران‌ایر خبری نشد. البته اسلامی استاندارمازندران نیز در نخستین روزهای فعالیت خود بااتکا به قول مسولان امر،  بصورت غیررسمی 15 آذر را زمان راه‌اندازی خط‌پروازی ایران‌ایر اعلام کرده بود که آن هم نشد.

* ماجرا چیست؟

واقعیت این است که شرکت‌های هواپیمایی نظیر ماهان و ایران‌ایر که نیمه دولتی هستند و تقریبا از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس حرف‌شنوی دارند، در جلسات و بازدیدها براساس درخواست و فشار و تهیه خوراک خبری فرد مورد نظر، اینگونه قول‌ها را می‌دهند و پس از همان جلسه نیز چون پیگیری موثری صورت نمی‌گیرد، آن قول اجرایی نمی‌شود. راه‌اندازی اینگونه پروازهای غیرچارتری که برای شرکت هواپیمایی موردنظر صرفه اقتصادی کامل ندارد، تنها با گرفتن امتیازات خاص یا خواست یک مقام ارشد دولتی امکان‌پذیراست. ماهان با دریافت امتیازاتی در ساحل ساری و روستای بادله پروازهای روزانه را راه‌اندازی کرده بود و مطمئنا ایران‌ایر هم در صورت دریافت اینگونه امتیازات از استانداری یا دیگرنمایندگان مجلس تن به راه‌اندازی این خط‌هوایی خواهد داد. بعنوان مثال پرواز سیستمی گرگان به تهران نیز با حمایت خاص و غیرمستقیم استانداری گلستان برقرار است و هر هفته شاهد راه‌اندازی پروازهای سیستمی به نقاط مختلف کشور هستیم.

 

* سنگ‌بزرگ علامت نزدن است

گویا موضوع افزایش پروازها به فرودگاه‌های مازندران دغدغه اسلامی استاندار مازندران نیز هست و خوشبختانه به اهمیت موضوع واقف است. اما سخنان 20 آذر وی در فرودگاه رامسر کمی مسئله را پیچیده کرده است؛« در تلاشيم تا خط‌هوايي مستقل مازندران را راه‌اندازي كنيم و با يك‌سرمايه‌گذار مازندراني در اين خصوص تفاهم كرده‌ايم و پيگير مجوز اين فعاليت هستيم.» احتمالا منظور استاندارمازندران از خط‌هوایی مستقل که در سایت استانداری نیز درج شده است، راه‌اندازی شرکت هواپیمایی می‌باشد. حتما ایشان شرایط راه‌اندازی یک ایرلاین را می‌دانند(از جمله داشتن هواپیما) و اگر بدبینانه بخواهیم به موضوع بنگریم، این طرح را باید به ضرب‌المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» حواله دارد. اما در خوشبینانه‌ترین حالت چون کاری نشد ندارد، شاید به دوران مدیریت استاندار فعلی ختم نشود.

به نظر می‌رسد استاندار مازندران بجای درگیرشدن در اینچنین طرح‌های بزرگ نظیر پالایشگاه، از ظرفیت‌ شرکت‌های هواپیمایی فعلی جهت راه‌اندازی پرواز بهره‌گیرد چون هم قابل اجرایی‌تر است و هم اینکه در مدت زمانی کمتری اجرایی می‌شود.