انتقال ۶ راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری به جزیره اشک پارک ملی ارومیه

شش گوزن زرد ایرانی از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری برای انتقال به جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه انتقال یافت.

به گزارش حرف آنلاین، دشت ناز ساری شاهد اتفاق جدیدی بود، یوسفی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی و کاویانی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص انتقال گوزن زرد ایرانی تاکید کردند که براساس پروتکل‌های زیست محیطی این انتقال انجام خواهد شد.

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی به منظور انتقال ۶ راس گوزن زرد ایرانی از مازندران به پارک ملی دریاچه ارومیه آذربایجان غربی به این استان سفر کرد و در این باره به حرف آنلاین، اظهار داشت: در راستای اجرای عمل گوزن زرد ایرانی به قصد ایجاد زیستگاه مناسب برای این گونه در نقاط مختلف کشور تا نسل این گونه از انقراض نجات پیدا کند.

یوسفی افزود: گوزن زرد ایرانی شدیدا در حالت انقراض و در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در رده‌های بالای EN یعنی در معرض خطر انقراض قرار دارد زیرا جمعیت آن در زیستگاه اصلی خود یعنی ایران روز به روز در حال کاهش است.

وی تصریح کرد: در پارک ملی دریاچه ارومیه زیستگاهی وجود دارد به نام جزیره اشک با مساحت ۱۳۰۰ هکتار که از ۱۳۵۶ الی ۱۳۶۸ هر سال ۲ الی ۳ گوزن زرد از دشت ناز ساری به آنجا منتقل شده و با توجه به اینکه این جزیره دارای شرایط مناسب زیستگاهی بود، این گوزن‌ها علاوه تصور می‌شد شرایط اقلیمی بر آنها تاثیر داشته باشد اما این گوزن‌ها توانستند در این جزیره تکثیر پیدا کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی، یادآور شد: جمعیت این گوزن‌های زرد در دهه ۸۰ چندان زیاده شده بود که اقدام به زنده گیری این گونه شد و به سایر استان‌ها با زیستگاهی مناسب انتقال یافت.

این مسئول گفت: در حال حاضر در حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه‌ای برای تکثیر گوزن زرد احداث شد و با توجه به اینکه تصمیم بر آن شد تا از گونه‌های گوزن زرد در منطقه ارومیه استفاده نشود به دلیل مسائل ژنتیکی، بنابراین برای جلوگیری از دخالت ژنتیکی از اینجا که گورن‌هایی با ژن خالص داشت استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: هدف اصلی‌مان از انتقال این ۶ راس گوزن زرد به منطقه ارومیه این بود که بتوانم درجه اول شرایط زیستی مناسب که برای این گونه است را حفظ کنید و برای تکثیر از گوزن زرد دشت ناز ساری استفاده کنیم و در درجه دوم با توجه به اقدامات مناسبی که سازمان محیط زیست اجرا کرده و ادامه دار است بتوانیم این گونه را از خطر انقراض قطعی نجات دهیم.

 

پناهگاه دشت ناز ساری 68 گوزن دارد

عطاالله کاویانی مدیرکل حفاظت از  محیط زیست مازندران نیز در گفت و گو با حرف آنلاین، درباره انتقال گوزن زرد از دشت ناز ساری به منطقه ارومیه، گفت: دشت ناز ساری دارای مجموعه ۵۵ هکتاری است که با هدف تکثیر و پرورش گونه گوزن زرد ایرانی برای اولین بار در سال ۱۳۴۳ در این تکثیر آن آغاز شد و پس از آن این مجموعه به منظور تکثیر اصالت گوزن زرد ایرانی علاوه بر تکثیر و پرورش، گونه‌هایی که در این منطقه تکثیر پیدا می‌کنند را به استان‌های دیگر منتقل می‌کند.

کاویانی تصریح کرد: این مجموعه ظرفیت زیستی آن حدود ۳۵ الی ۴۰ راس است که در حال حاضر ۶۸ راس گوزن در این مجموعه وجود دارد که ۶ راس آن با توجه به روش‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی داده است دو راس گوزن نر و ۴ راس ماده را زنده‌گیری کرده و طی فرآیندی به پارک ملی دریاچه ارومیه انتقال داده خواهد شد.