امکان اجرای آنلاین آزمون غربالگری اتیسم برای کودکان

حرف آنلاین: سرپرست بهزیستی مازندران طی گفت‌وگویی با اشاره به سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم گفت: از طریق ورود به سامـانه  autism.behzisti.net امکان اجرای آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌های دارای کودک 2 تا 5 ساله با بالاترین دقت و کمترین زمـان و هزینه فراهم شده است. فریبا بریمانی با بیان […]

حرف آنلاین: سرپرست بهزیستی مازندران طی گفت‌وگویی با اشاره به سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم گفت: از طریق ورود به سامـانه  autism.behzisti.net امکان اجرای آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌های دارای کودک 2 تا 5 ساله با بالاترین دقت و کمترین زمـان و هزینه فراهم شده است.

فریبا بریمانی با بیان اینکه اتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی است ، گفت: این اختلال بر نوع ادراک فرد از جهان پیرامون تأثیر می‌گذارد و با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم این اختلال قبل از سه سالگی بروز می‌کند، افزود: تشخیص بهنگام و ارائه مداخلات مناسب می‌تواند از روند بیماری یا بروز علایم بیشتر جلوگیری کند بنابراین غربالگری کودکان 2- 5 سال از نظر اختلال طیف اتیسم ضروری می‌باشد.

سرپرست بهزیستی مازندران با اشاره به غربالگری اختلال طیف اتیسم ، ادامه داد: هدف از برنامه غربالگری اختلال طیف اُتیسم علاوه بر پیشگیری از روند پیشرفت بیماری یا بروز علایم بیشتر، کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها و جامعه و مداخلات به موقع توانبخشی می باشد.

دکتر بریمانی به اهمیت برنامه های آموزشی و توانبخشی برای کودکان دارای این اختلال اشاره کرد و گفت : نخستین مرکز آموزشی توانبخشی اختلال طیف اتیسم در سال 1388 راه اندازی شده است و در حال حاضر کودکان اتیسم تحت پوشش در محدوده سنی 2 تا 15 سال همه روزه خدمات تخصصی را از این مراکز دریافت می.کنند.

وی با بیان اینکه در سطح استان 5 مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم در شهرستان های چالوس، آمل، بابل و ساری فعال می باشند ، افزود : این مراکز با در اختیار داشتن پرسنل تخصصی و آموزش دیده به حدود ۲۲۰ فرد دارای اتیسم، ارائه خدمت می نمایند. 
 
سرپرست بهزیستی مازندران ادامه داد : در این مراکز پس از طی مراحل پذیرش و ارزیابی جامع توسط کارشناسان تیم درمان و توانبخشی، خدمات مختلف آموزشی و توانبخشی اعم از خدمات توانبخشی پزشکی، آموزشی، روانی – اجتماعی ، هنری و .. به فرد دارای اتیسم ارائه می گردد.  

بریمانی ارائه برنامه توانبخشی خانواده محور در اختلال طیف اتیسم را بسیار مهم دانست و بیان کرد : هدف این برنامه افزایش ضریب نفوذ خدمات توانبخشی و توانمندسازی خانواده می باشد که ضمن بهره  گیری از بسته آموزشی روزنه (ویژه مداخلات خانواده محور)، خانواده فرد دارای اختلال اتیسم، محور برنامه قرار می گیرند به طوری که با همراهی و حضور والدین در برنامه ها می توان اثربخشی خدمات مورد نظر را ارتقا داد.

وی خاطر نشان کرد: پس از برخورداری این کودکان از خدمات آموزشی و توانبخشی مورد نیاز در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اتیسم،  شاهد ترخیص موفق آنان از مراکز روزانه توانبخشی اتیسم و ورود آنان به مدارس عادی، استثنایی، مراکز حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی می باشیم. 
 
سرپرست بهزیستی مازندران به اجرای برنامه توانبخشی از راه دور(Tele Rehabilitation )  از سوی سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت : در این برنامه ضمن ارتباط دو سویه  توانخواهان و خانواده های آنان با کارکنان تخصصی مراکز از راه دور و با بهره گیری از بستر اینترنت و مخابرات،  آموزش‌های مختلفی اعم از آموزش مهارت های شناختی، مهارت های ارتباطی اجتماعی، مهارت های خودیاری، مداخلات حسی، حرکتی، گفتاری، مهارت های بازی و برنامه های کاربردی آموزشی ، توانبخشی مرتبط به افراد دارای اتیسم ارائه می گردد.

بریمانی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری  و تشخیص اختلال طیف اتیسم را یکی دیگر از خدمات سازمان برشمرد و افزود: از طریق این سامـانه ، امکان اجرای آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده های دارای کودک 2 تا 5 ساله با بالاترین دقت و کمترین زمـان و هزینه فراهم شده است بنابراین والدین می توانند با مراجعه به سامانه autism.behzisti.net  نسبت به تکمیل آزمون هیوا اقدام کنند.

وی ادامه داد : با توجه به رسالت های سازمان بهزیستی در راستای ارتقا کیفیت زندگی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اتیسم و خانواده های آنان خدمات مستمر و غیر مستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، کمک هزینه درمان ، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه، کمک هزینه تردد و کمک هزینه خدمات توانپزشکی ارائه می‌شود.