افسون زیبای خفته در دل البرز مرکزی

حرف آنلاین: در جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر که برویم، نرسیده به شهر پل‌سفید سمت راست، یک جاده فرعی هست که شما را به دنیای شگف انگیز، بکر و متفاوت از آنچه عموم از شمال ایران می‌شناسند، میرساند. فقط در بکر ماندن منطقه و مبرا بودنش از زباله و نخاله های سفری یاری کنید […]

حرف آنلاین:

در جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر که برویم، نرسیده به شهر پل‌سفید سمت راست، یک جاده فرعی هست که شما را به دنیای شگف انگیز، بکر و متفاوت از آنچه عموم از شمال ایران می‌شناسند، میرساند. فقط در بکر ماندن منطقه و مبرا بودنش از زباله و نخاله های سفری یاری کنید تا این دشت و جنگل و دریاچه زیبا به جرگه تخریبگاه های انسان نپیوندد! اینجا ترکیب چشم اندازهای مختلف و متنوع از دشت، کوه، جنگل، جاده های پیچ در پیچ و مرتفع، دریاچه بزرگ، سد عظیم، رودخانه، دهکده های زیبا در دشت و دامنه تپه ها، اکوسیستمی از انواع حشرات رنگارنگ که به خوشی و خرمی در کنار هم زیست میکنند را داریم. به حق تابلوی جامع و خیره کننده ای از خالق هستی است. رنگها را برداشته و بر بوم زمین و آسمان به هنرمندی تمام پاشیده. وه که هر سوی ایران زمین و هر سوی شمال ایران اثار این هنرمندی است. لاکن تجربه سلیمان تنگه، سد آن، ارتفاعات افراچال و دشت فریم طعمی نو دارد.

قریب به اتفاق گردشگران برای بهره مندی از دریا ، پارک ها و مناطق جنگلی به مازندران سفر می کنند. در میان جاذبه های طبیعی مازندران، مناطقی هست که بسیاری از سفرکنندگان به این سامان، از وجود آن بی اطلاعند و حتی نامشان را نیز نشنیده اند. منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی در 40 کیلومتری جنوب ساری یکی از این نقاط است.
در این منطقه دیدنی شاهد هم نشینی شالیزارهای چشم نواز، رودخانه پرآب تجن، جنگل های بکر و انبوه، روستاهای زیبا و دریاچه عظیم سد شهید رجایی خواهید بود.
سلیمان تنگه جاذبه ای بی نظیر در ایران محسوب می شود که از این همه تنوع اکوسیستمی برخوردار است. سد شهيد رجايي در سال 1375 افتتاح شد. درياچه پشت اين سد بدليل واقع شدن در منطقه اي جنگلي ، از زيبايي منحصر به فردي برخوردار است . درياچه سد بسيار وسيع وگسترده است و شرايط مناسبي را براي تفريح هاي آبي فراهم ساخته است. در بالا دست دريا چه اسكله اي به نام شيرين رود واقع شده كه از آلاچيق هاي متعدد جنگلي براي حضور خانواده ها برخوردار است. براي برپا كردن بساط كباب هم نيازي به روشن كردن آتش در اين محيط پر درخت نيست. منقل هاي پايه داري در كنار آلاچيق ها نصب شده كه كار را راحت كرده است. هم براي شما هم براي هم طبيعت.

براي ورود به محوطه اسكله شيرين رود بايد ورودي پرداخت كنيد. خيالتان از بابت پاركينگ هم راحت باشد. اگر دلتان خواست از زيبايي خيره كننده درياچه و اطراف آن بيشتر بهره ببريد، پيشنهاد مي كنيم پدالو و قايق سواري را امتحان كنيد.تجربه اين لذت از 5 تا 20 هزار تومان آب مي خورد. نگران اقامت در سلیمان تنگه نباشید. درست در زیر سد و هجوار با آن مرکز تفریحی و اقامتی دهکده آرامش پذیرای شماست.
گردشگران علاوه بر مسير جاده هاي شمالي مي توانند از محورهاي استان سمنان به كياسر نيز به نقاط ديدني جنوب ساري سفر كنند . اگر اهل ماهيگيري باشيد حتما آوازه ماهي هاي منطقه سليمان تنگه را شنيده ايد. درياچه سد، ماهيان لذيذي همچون زرد پر ،كپور ، فيتوفاگ، كولي، ماهي سفيد رود خانه اي و قزل آلاي رنگين كمان را در خود جاي داده است . ماهي گيري با قلاب آن هم در منطقي اي آرام و جنگلي تجربه خاطره انگيزي است . ماهيگيران حرفه اي با سليمان تنگه و سد شهيد رجايي آشنايند. كافي است در اينترنت سري به سايت هاي برگزاركننده تورهاي ماهيگيري بزنيد تا به صحت اين ادعا پي ببريد.

براي رسيدن به سليمان تنگه و سد شهيد رجايي بايد از ساري به سمت منطقه دودانگه حركت كرد . از شهر ساري تا سد 40 كيلومتر راه است . البته اين مسير خود سراسر جنگلي است. در تمام طول مسير با رودخانه تجن و شاليزارهاي سنتي همسفر خواهيد بود . روستاهاي متعددي سر راهتان هست كه در دل تپه ها و ارتفاعات جنگلي خودنمايي مي كنند. وجود همين روستاها به مسير رونق بخشيده و لازم نيست نگران پمپ بنزين و حتي سوخت CNGباشيد. دهها مغازه فروش مواد غذايي نيز در طول مسير وجود دارد كه ميتوانيد نيازهايتان را تامين كنيد.
اماكن متبركه و مرقد امامزادگان جنوب ساري نيز بسيار با اقبال مردمان منطقه و مسافران رو به روست. اين اماكن در مناطق زيباي جنگلي واقع شده اند كه زيارت و سياحت را با هم توام كرده اند.