اعزام نماینده ویژه رییس جمهوری به مناطق سیل زده

به دنبال وقوع سیل در مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با دستور دکتر حسن روحانی عازم مناطق سیل زده شد. دکتر محمد باقر نوبخت با دستور رییس جمهوری در این سفر قرار است ضمن بررسی اوضاع مناطق سیل زده برنامه ریزی ها و دستورات لازم در […]

به دنبال وقوع سیل در مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با دستور دکتر حسن روحانی عازم مناطق سیل زده شد.

دکتر محمد باقر نوبخت با دستور رییس جمهوری در این سفر قرار است ضمن بررسی اوضاع مناطق سیل زده برنامه ریزی ها و دستورات لازم در راستای رسیدگی بهتر به سیل زدگان ارائه کند.

محمدباقر نوبخت ˈ را در این بازدید استاندار مازندران و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان بهشهر همراهی کردند.

فرستاده رییس جمهوری با حضور در ˈ فراش محله ˈ که بیشترین خسارت را بر اثر سیل سیزدهم خرداد متحمل شد ، از چند واحد مسکونی تخریب شده بازدید کرد.

وی همچنین با بازدید از مسیر رودخانه در این محله ، خرابی های زیرساختی ناشی از سیل اخیر و سیل های سال 91 و 92 را مشاهده کرد.

مسوولان شهرستان بهشهر در این بازدید گزارشی از سابقه وقوع سیل در شهرستان و علل آن و چگونگی جلوگیری از این بلای طبیعی به معاون رییس جمهوری ارائه کردند.

عدادی از ساکنان فراش محله نیز در حضور فرستاده ویژه رییس جمهوری از این که خرابی های سیل سال 91 در این محله هنوز به صورت کامل ترمیم نشده گله کردند.

آنها تاکید کردند که در دولت گذشته برای اجرای طرح های زیرساختی با هدف جلوگیری از وقوع دوباره سیل وعده های زیادی داده بودند ولی به خاطر عمل نکردن به آنها بهشهر هر سال شاهد وقوع سیل است.

معاون راهبردی رییس جمهوری هم در این بازدید گفت : باید ریشه سیل در مازندران برای همیشه خشک شود تا بیشتر از این شرمنده مردم نشویم.

نوبخت افزود : دولت خیلی تلاش می کند تا این مشکل را حل کند و به همین خاطر نمی خواهد فقط به دادن خسارت به مردم اکتفا کند.

وی ادامه داد : باید طرح های آبخیزداری و دیگر طرح های زیرساختی مورد نیاز در منطقه اجرا شود تا ریشه سیل برای همیشه خشکیده و تکرار نشود.

سیل چهارشنبه هفته پیش بر اساس اعلام فرماندار بهشهر بیش از 170 میلیارد ریال به منازل مسکونی ، بخش کشاورزی و زیرساختی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گفته ˈ محمدتقی نورزاد ˈ در جریان این سیل بیش از 150 واحد مسکونی دچار خسارت هایی از 30 تا 100 درصد شد و به حوزه راه سازی و زیرساخت های مربوط به آن هم بیش از 40 میلیارد ریالی خسارت وارد شد.

سیل بهشهر که به خاطر بارش 80 میلی متر باران در کمتر از سه ساعت در روز چهارشنبه گذشته جاری شد همچنین به گفته فرماندار خسارات زیادی هم به زیرساخت های مربوط به بخش برق ، آب ، کشاورزی ، گاز و خدمات شهری وارد کرد .

فرماندار بهشهر ساخته نشدن یکی از دو سد سرشاخه گیر مصوب در دولت گذشته در بالادست شهر بهشهر را علت جاری شدن سیل اخیر و وارد آمدن خسارت فراوان به شهروندان دانست.

وی گفت : تا زمانی که این سازه در بالادست ساخته نشود، بارش هر بارانی می تواند موجب جاری شدن سیل در بهشهر و وارد کردن خسارت های بیشتر به شهروندان شود .

شهر بهشهر سال 91 نیز شاهد جاری شدن سیلی بود که دستکم 12 کشته و دهها زخمی بر جای گذاشته و میلیاردها ریال خسارت به بخش های مختلف وارد کرده بود.

سال 92 نیز سیل دیگری در بهشهر جاری شد که اگر چه تلفاتی در پی نداشت و خسارات زیادی به بخش های مختلف از جمله خانه های مردم وارد کرده بود.

شهر بهشهر که در دامنه کوه قرار دارد به خاطر داشتن هفت آبراهه و اجرا نشدن طرح های زیرساختی مورد نیاز با هر بارندگی شدیدی در معرض سیل قرار می گیرد.