استمهال یا استیصال باغدار؟

سرویس اقتصادی – حسین زحمتکش : برف اخیر بار دیگر خسارت های زیادی را به پیکره تولید باغداران مازندران وارد کرد. خسارتی 1000 میلیارد تومانی که دولت با سه روش در پی حل مشکل است. یکی از این راهکارها استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده است که در هیئت وزیران مصوب و به استانداری ها نیز […]

سرویس اقتصادی – حسین زحمتکش : برف اخیر بار دیگر خسارت های زیادی را به پیکره تولید باغداران مازندران وارد کرد. خسارتی 1000 میلیارد تومانی که دولت با سه روش در پی حل مشکل است.

یکی از این راهکارها استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده است که در هیئت وزیران مصوب و به استانداری ها نیز ابلاغ شده است. همچنین بانک های رفاه، کشاورزی  صادرات بانک های عامل این مصوبه معرفی شده اند. یعنی آن دسته از باغداران خسارت دیده ای که سال 94 از سه بانک بیان شده تسهیلات کشاورزی دریافت کرده اند می توانند به تمدید قرار پرداخت معوقه خود اقدام کنند. این تصمیم دولت یقینا در بهبود شرایط باغداران تاثیر به سزایی دارد. نشر خبر موجب شد تا باغداران امیدوارانه  به شعب بانک های عامل رفاه، صادرات و کشاورزی گسیل شوند اما با جواب منفی بانک ها  در درخواست استمهال مواجه شدند. نکته قابل تامل اینجاست که برخی از فرمانداران شهرستان های استان، بدون آنکه خبری از اجرایی شدن نهایی این مصوبه داشته باشند باغداران خسارت دیده را به بانک های بیان شده برای استمهال تسهیلات معرفی می کنند.

این موضع را با سه بانک عامل در استان در جریان گذاشتیم و از یک منبع آگاه بانکی متوجه شدیم ابلاغ استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده هنوز به اجرا در نیامده است. وی با بیان اینکه شبکه بانکی با انجام استمهال تسهیلات مشکلی ندارد، اظهار کرد: بحث استمهال 48 ساعت پیش مطرح و مصوبه هیئت دولت به تازگی به استان ها ابلاغ شده است.

وی افزود: شعب بانک ها از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران به استانداری ها اطلاعی ندارند و رد  درخواست کشاورزان نیز درست بوده چون هنوز دستوری مبنی بر استمهال تسهیلات کشاورزان دریافت نشده است.

این مسئول با بیان اینکه ابلاغ مصوبه هیئت وزیران به استانداری ها و اجرایی شدن آن زمانبر است؛ تصریح کرد: یقینا این مصوبه به اجرا درخواهد آمد و شبکه بانکی تا به الان بارها به استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده مبادرت ورزیده و در صورت ابلاغ به سرپرستی های استانی، تا چند ورز آینده این مصوبه به شعب بانک ها فرستاده خواهد شد.

وی استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده را به صورت تلویحی مستند سازی نشده دانست و تاکید کرد: باید گفت که بحث استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده در سرپرستی بانک ها درحد یک شنیده است اما در صورت ابلاغ آمادگی تحقق این مهم از سمت بانک ها وجود دارد.

این مسئول گفت: باغداران باید تا چند روز آینده صبر کنند تا ابلاغیه استمهال تسهیلات آنان به بانک ها ارسال شود هرچند بانک ها از وجود این مصوبه آگاهی دارند.

با توجه به اینکه استان گلستان نیز درخواست های زیادی در استمهال تسهیلات باغداران خسارت دیده دارد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان از استمهال تسهیلات در چند روز اخیر خبر داده است به نظر میرسد این مطالب تا حدودی درست بوده و باید تا چند روزه آینده صبر کرد و منتظر نتیجه بود.

اما جای سئوال دارد چرا برخی از فرمانداران به جای توجیح درست، باغداران خسارت دیده را به شعب بانک ها معرفی می کنند و موجب ناراحتی و ناامیدی آنان می شوند؟ آیا به دنبال این هستند که باغداران خسارت دیده را مشغول بانک ها کرده تا دیگر سراغی از فرمانداری ها و مدیران مربوط نگیرند؟ یا از مصوبه های دولت و اتفاق های موجود در استان اطلاع درستی ندارند؟

بسیاری از باغداران خسارت های عمده ای در برف اخیر دیده اند لذا انتظار می رود در صورت ابلاغ مصوبه هیئت وزیران، نسبت به استمهال تسهیلات آنان سریعا اقدام گردد تا بخشی از مشکلات باغداران خسارت دیده حل شود.