از ماهی و نفت تا جذابیت‌های مازندران برای سفیر- توریست نروژی

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: سفیر نروژ به مازندران سفر کرد و طی اقامت دو روزه خود در استان، بازدیدهای متعددی از واحدهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی مازندران داشت. این دیدارها در راستای سیاست دیپلماسی اقتصادی استانداری مازندران جهت معرفی توانمندی های اقتصادی استان است. سفیر جوان کشور نروژ  سه شنبه سوم بهمن ماه، در نشست فعالان […]

گروه اقتصادی-حسین زحمتکش: سفیر نروژ به مازندران سفر کرد و طی اقامت دو روزه خود در استان، بازدیدهای متعددی از واحدهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی مازندران داشت. این دیدارها در راستای سیاست دیپلماسی اقتصادی استانداری مازندران جهت معرفی توانمندی های اقتصادی استان است. سفیر جوان کشور نروژ  سه شنبه سوم بهمن ماه، در نشست فعالان اقتصادی استان که در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد شرکت کرد.

*ضرورت توسعه مشترکات مازندران و نروژ

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران در این نشست با بیان اینکه نروژ کشوری پوشیده از جنگل است، اظهار کرد: نروژ یکی از کشورهای تولیدکننده نفت است هر چند جزو کشورهای عضو اوپک نیست اما توانسته در این زمینه موفقیت های زیادی به دست آورد و روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت صادرات داشته باشد. عبدالله مهاجر با اشاره به اینکه مازندران می تواند در حوزه آبزی پروری همکاری خوبی با نروژ داشته باشد، اظهار کرد: نروژ یکی از کشورهای توانمند در تولیدات دریایی است و با توجه به ظرفیت های مناسب آبزی پروری در مازندران می توان همکاری مشترک خوبی در این زمینه داشت. وی چوب را دیگر زمینه مناسب همکاری مازندران و نروژ دانست و اظهار کرد: کیفیت چوب های تولیدی نروژ بسیار مناسب است اگر در این حوزه زمینه های همکاری ایجاد شود می توان ارتباط خوبی برقرار کرد. مهاجر حوزه دامداری و دامپروری را از مزیت های تولیدی مازندران دانست و اظهار کرد: در تولیدات دامی و صنعت دامداری و دامپروری، زمینه های بسیار مناسبی برای ارتباط تجاری دو طرف وجود دارد. وی با بیان اینکه مازندران در تولید 12 محصول کشاورزی رتبه های اول و دوم کشور را دارا است، تصریح کرد: در حوزه تولید طیور نیز مازندران استان توانمندی است و در بسیاری از چرخه های تولید رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رئیس پارلمان بخش خصوصی از مراودات پایین تجاری ایران و نروژ انتقاد کرد و گفت: در 4 ماهه ابتدایی امسال، میزان صادرات ایران به نروژ، شش میلیون دلار بوده و مازندران نیز هیچ صادراتی به این کشور نداشته است.

*نروژی ها با ظرفیت های اقتصادی مازندران آشنا شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مازندران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از حضور سفیر نروژ در مازندران، اظهار کرد: مازندران می تواند همکاری خوبی در حوزه های آبزی پروری به خصوص تولید ماهیان خاویاری با کشور نروژ داشته باشد. حسن خیریان پور خاطر نشان کرد: در مزرعه پرورش ماهیان خاویاری چپکرود سالانه 30 تن ماهیان خاویاری تولید می شود که هم اکنون قراردادی نیز با کشور ایتالیا در این زمینه منعقد شده است.  وی افزود: از سفیر کشور نروژ در تهران خواسته ایم که ظرفیت های اقتصادی مازندران را به تجار کشورش معرفی و آن ها را برای بازدید و سرمایه گذاری در استان ترغیب کند.

*از ماهی و نفت تا جذابیت های مازندران برای سفیر- توریست نروژی

سفیر جوان نروژ که از حضور فعالان اقتصادی متعجب شده بود، با تقدیر از مهمان نوازی مازندرانی ها، اظهار کرد: از شهریورماه به عنوان سفیر وارد ایران شدم و این اولین دیدارم با فعالان اقتصادی ایران است. «لارش نوردروم» با بیان اینکه چهار سال گذشته به عنوان توریست به ایران سفر کرده و از مازندران نیز دیدار داشته است، اظهار کرد: خوشحالم که بار دیگر به مازندران آمده ام، هدف سفر من تجاری است و می خواهم سطح روابط تجاری ایران و نروژ را افزایش دهم. نوردروم بهبود سطح روابط اقتصادی ایران و نروژ را اولین هدفش برای حضور در تهران معرفی کرد و گفت:  نروژ از برجام حمایت می کند تا با تکیه به این توافق بتواند تجار بیشتری را به مازندران و ایران هدایت کند.

وی همکاری های  نروژ در ایران را در چهار زمینه دانست و اظهار کرد:  نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری و کشتیرانی فعالیت های بارز تجار و فعالان اقتصادی نروژ در ایران هستند.  سفیر نروژ در ادامه به توانمندی های مرکز پرورش ماهیان خاویاری جویبار اشاره کرد و گفت:  دیداری از مرکز پرورش خاویاری قره برون داشتم که قابل تحسین است و یقینا توانمندی این مرکز را به تجار نروژی انتقال خواهم داد تا زمینه ارتباط تجاری ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه نفت و گاز ایران نیز حضوری فعال داریم به طوری که برای اکتشاف ذخایر نفتی جدید در دریای خزر با شرکت ملی نفت ایران قرارداد بسته ایم.  نوردروم با بیان اینکه در حوزه کشتیرانی در دریای خزر و خلیج فارس نیز یک شرکت نروژی در حوزه بیمه و کشتی سازی با ایران همکاری دارد، تاکید کرد: خیلی مشتاق هستم که در زمینه های تجاری، نروژ و مازندران همکاری بیشتری داشته باشند و این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش حرف مازندران، کشور 5 میلیون نفری نروژ یکی از جوامع موفق در شبه جزیره اسکاندیناوی است که توانسته درآمدی 200 میلیارد دلاری از تولید ناخالص ملی داشته باشد. این کشور با استفاده از فناوری های روز دنیا در حوزه های دریانوردی، آبزی پروری، اکتشاف و بهره وری سوخت و تولید و فرآوری چوب، توانسته گوی رقابت را از رقبای اروپای مرکزی بگیرد. یقینا همکاری و ارتباط تجاری مازندران با این کشور فواید زیادی خواهد داشت به شرط آن که نروژ نیز مانند دیگر کشورها مبدایی برای اعزام هیئت های تجاری و عدم پیگیری ها تجاری نشود.

هر چند مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران از پیگیری این نهاد در معرفی  توانمندی های کشاورزی و شیلاتی به تجار نروژی خبر داد و اظهار کرد: به عنوان نماینده وزارت امور خارجه در مازندران حتما پیگیر خواسته های فعالان اقتصادی مازندران از سفیر نروژ خواهیم بود.