از برخورد شهاب سنگ تا حفاری غیر مجاز منطقه باستانی

انفجار شی نامشخص حوالی نیمه شب یکشنبه در منطقه سمنادشت قائمشهر علاوه بر ایجاد لرزش شدید در بسیاری از مناطق این شهر حفره ای به عمق 40 سانتی متر در وسعتی سه متر مربع در آسفالت محل انفجار ایجاد کرد. اولین گمانه زنی در فضای مجازی در باره این انفجار ، سقوط شهاب سنگ بود […]

2

انفجار شی نامشخص حوالی نیمه شب یکشنبه در منطقه سمنادشت قائمشهر علاوه بر ایجاد لرزش شدید در بسیاری از مناطق این شهر حفره ای به عمق 40 سانتی متر در وسعتی سه متر مربع در آسفالت محل انفجار ایجاد کرد.

اولین گمانه زنی در فضای مجازی در باره این انفجار ، سقوط شهاب سنگ بود و استدلال مطرح کنندگان این گمانه زنی هم صدا شدید انفجار بوده است که در تمامی مناطق شهری قائمشهر شنیده شد. برخی از افراد نیز از احتمال ترک برداشته شدن خود به خودی آسفالت ، انفجار نارنجک و دیگر مواد انفجاری سخن به میان آوردند ولی شاهدان عینی که بلافاصله در محل حضور یافتند اعلام کردند که هیچ اثری از شی منفجر شده مشاهده نکردند .گمانه زنی در باره ارتباط انفجار با محوطه باستانی گردکوه تازه ترین شایعه ای است که در قائمشهر رواج یافته است و در صورتی که مسئولان به سکوتشان ادامه دهند ، گمانه زنی های بعدی از راه خواهد رسید.

*انفجار به خاطر حفاری غیر مجاز تکذیب شد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قائمشهر وقوع انفجار براثر حفاری غیر مجاز در منطقه گردکوه این شهر را تکدیب کرد .برخی از شبکه های اجتماعی  انفجار شدید شب گذشته در منطقه سمنادشت قائمشهر را به حفاری غیر مجاز برخی افراد برای رسیدن به آثار باستانی تپه گردکوه در این منطقه نسبت دادند .

محسن باستانی به ایرنا گفت : هیچگونه حفاری غیر مجاز و استفاده از مواد انفجاری برای این منظور در تپه گردکوه صورت نگرفته است . وی ادامه داد : تمامی مطالبی که در این خصوص در فضای مجازی منتشر شد شایعه است و خبری از حفاری در این منطقه نیست . رئیس اداره میراث فرهنگی قائمشهر در پاسخ به این پرسش که شبکه های مجازی ادعا کردند که حفاری غیر مجازی نیز اخیرا در این تپه انجام شد ، اظهار داشت : هیچگونه حفاری دیشب و یا هفته ها و ماهها قبل در این منطقه انجام نشد.وی اضافه کرد : تیم حافظت از آثار باستانی به صورت مداوم و شبانه روزی از تپه باستانی گردکوه مراقبت و حفاظت می کنند تا آثار باستانی احتمالی در این منطقه مصون بماند . نخستین کاووش تپه باستانی گردکوه در سال 1387 انجام شد که در آن مرحله اسکلت ، ظروف و اشیای متعلق به هزاره سوم در محل کشف شده بود . کارشناسان میراث فرهنگی در آن زمان قدمت آثار کشف شده در این تپه را بیشتر از پنج هزار سال برآورد کردند ، آثاری که به گفته باستانی بعد از انجام کاووش به دلیل نبود موزه ای در قائمشهر ، به گنجینه ساری منتقل شد .