ارابه های مرگ در جاده های مازندران

امروز یک دستگاه اتوبوس تهران به گنبد کاووس دچار سانحه شد و تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان کشته و زخمی شدند.این اتوبوس که از تعاونی ٧ اعزام شده بود در منطقه دوگل در محور سوادکوه پس از دست دادن تعادل و برخورد به دیواره، از پهلو در جاده واژگون شد و بر اثر آن تعداد […]

امروز یک دستگاه اتوبوس تهران به گنبد کاووس دچار سانحه شد و تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان کشته و زخمی شدند.این اتوبوس که از تعاونی ٧ اعزام شده بود در منطقه دوگل در محور سوادکوه پس از دست دادن تعادل و برخورد به دیواره، از پهلو در جاده واژگون شد و بر اثر آن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند.

این چندمین بار است که شاهد واژگونی ،  سقوط اتوبوس مسافران به دره و تصادف در جاده های مازندران هستیم . با توجه به آمار این گونه از اتفاقات ضروری است که مسئولان امر علت اینگونه حوادث و سوانح را بررسی کرده و در جهت حل آن بکوشند .

دکتر صالح طبری رییس اورژانس مازندران گفت:در واژگونی اتوبوس تاکنون ۱۴ نفر کشته شده اند.

وی افزود: در این حادثه تا کنون ۲۴ نفر نیز مجروح شده اند.صالح طبری گفت: مصدومان این حادثه که ۹ نفر خانم و ۱۵ نفر آقا بودند به بیمارستان شهدای زیراب منتقل شدند.مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مازندران اعلام کرد: در ساعت ۱۸:۴۶ خبر این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام شد.

آمبولانس‌های پایگاه‌های اورژانس ورسک، پل سفید، زیراب، یک آمبولانس پشتیبان و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از ساری به همراه دو دستگاه آمبولانس از پایگاه‌های فیروزکوه و سه دستگاه آمبولانس از هلال احمر به محل حادثه در منطقه دوگل اعزام شدند.

سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران نیز گفت: اتوبوس تعاونی هفت در مسیر تهران به گنبد در منطقه دوگل سوادکوه به پهلو واژگون شد.وی افزود: علت سقوط اتوبوس به دره هنوز مشخص نیست ولی احتمال نقص فنی بسیار زیاد است چون به طول یک کیلومتر تا محل حادثه کنترل اتوبوس از دست راننده خارج شده بود.وی گفت : علت وقوع حادثه، میزان خسارت و تعداد مصدومان احتمالی این حادثه در دست بررسی است که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد .

*بازگشایی جاده سوادکوه

پلیس مازندران اعلام کرد : سرهنگ نیازی معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی مازندران به همراه سرهنگ صفرپور معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان با حضور در منطقه “دو گل” محور سوادکوه به بررسی اقدامات و فعالیت‌های پلیس و گروه‌های امداد ونجات جاده‌ای در کمک به مصدومان و انتقال آنان به مرکز درمانی پرداخت.وی در حاشیه این بازدید از بازگشایی جاده سوادکوه  و جمع آوری صحنه حادثه توسط کارشناسان پلیس راه و اداره راهداری خبر داد و افزود: علت تامه حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.

*اظهارات مصدومان حادثه

مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در محور سوادکوه پس از انتقال به بیمارستان شهید بهشتی بابل به نحوه واژگونی این اتوبوس در این محور اشاره کردند.یکی از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در محور سوادکوه پس از انتقال به بیمارستان شهید بهشتی بابل در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: ساعت 6 عصر بود که در حالت خواب و بیداری صدای جیغ و فریاد مسافران را شنیدم و از خواب بیدار شدم.وی افزود: پس از هوشیاری کامل متوجه برخورد ماشین‌ها با یکدیگر شدم و پس از آنکه اتوبوس واژگون شد دیگر چیزی متوجه نشدم.

یکی دیگر از مصدومان این حادثه نیز  گفت: در زمان این حادثه بیدار بودم که ناگهان ترمز ماشین کار نمی‌کرد و تلاش‌های راننده نیز بی‌نتیجه بود و نتوانست اتوبوس را نگه‌ دارد و در نهایت این سانحه به وجود آمد.

 

باقریان متخصص اورژانس بیمارستان شهید بهشتی بابل با اشاره به وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در سوادکوه، اظهار کرد: سه مصدوم خانم به این بیمارستان منتقل کردند که یکی از آنها با علائم ضایعات نخاعی بود.

وی افزود: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که مشکل این فرد ضایعه نخاعی نیست و حال عمومی مساعدی دارد. باقریان اظهار کرد: دو مصدوم دیگر نیز علائم حیاتی خوبی دارند اما با چندین شکستگی رو به رو هستند که حال هر سه آنها رو به بهبودی است.

* بستری بودن 19 مصدوم در 4 بیمارستان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تعداد فوتی‌های حادثه واژگونی اتوبوس تهران ـ گنبد 14 نفر است و اعلام آمار 15 کشته اشتباه است، به این دلیل که صبح امروز یک تصادفی غیرمرتبط با این حادثه در بیمارستان امام خمینی ساری فوت شد، استنباط آماری اشتباه صورت گرفت.

فرزاد گوهردهی در گفت‌وگو با فارس  درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس تهران  ـ گنبد  اظهار کرد: در این سانحه دلخراش، 25 نفر شامل 15 مرد و 10 زن مصدوم و به چهار بیمارستان استان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه از 25 مصدوم، اکنون تنها 19 نفر بستری هستند، تصریح کرد: تا صبح روزگذشته پنج نفر مرخص شدند.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: یک مصدوم نیز در همان ابتدا، با رضایت خود از بستری شدن در بیمارستان امتناع کرد.

*پیگیری قضایی حادثه تصادف محور سوادکوه

دادستان عمومی و انقلاب سوادکوه از پیگیری قضایی حادثه رانندگی در محور سوادکوه خبر داد. رسول محمدی، گفت: راننده این اتوبوس زنده است و دستور قضایی و تحقیقات برای مشخص شدن علت دقیق حادثه ادامه دارد.وی افزود: اتوبوس مورد نظر قدیمی بوده و در نزدیکی تونل ورسک خودرو کنترل خود را از دست داده است.

*شناسایی 11 جسد تا اين لحظه

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تعداد اجساد قربانيان واژگونی اتوبوس پس از بررسی و كارشناسی اجساد و قطعات تحويل داده شده به پزشكی قانونی را 13 تن اعلام كرد.علی عباسی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از بررسی قطعات و اعضای اجساد قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس محور سوادکوه در پزشکی قانونی شهرستان ساری، مشخص شد که قطعات موجود در دو کاور متعلق به یک نفر است، بنابراین تعداد اجساد به 13 نفر کاهش پیدا کرد.وی با بیان اینکه در خبرها تعداد قربانیان حادثه 14 تن اعلام شده بود، افزود: بر این اساس و پس از بررسی اجساد و قطعات دریافتی، پزشکی قانونی مازندران تعداد تلفات حادثه را 13 تن اعلام کرد.

*اسامی متوفیان

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، تعداد اجساد شناسایی شده حادثه واژگونی اتوبوس محور سوادکوه  11 تن اعلام کرد که اسامی آنان به شرح زیر است؛

1-  قربان توسن ، فرزند احمد 65 ساله

2-  حاجی آشور طاغن نافعی فرزند الله قلی 73 ساله

3-  محمد پاکروان فرزند رجب‌علی 31 ساله

4-  طاهره بی‌نظیر فرزند محمد 28 ساله

5-  ستیلا پاکروان فرزند محمد دو ساله

6-  سیدحمیدرضا حسینی فرزند حبیب‌الله 49 ساله

7-  زهرا ایمانی فرزند نجف 42 ساله

8-  علی‌اکبر دری‌شاهی فرزند داود 37 ساله

9-  غزوان خضیر عباس(تبعه عراق)

10- حسین ادیبی فرزند عبدالکریم 61 ساله

11- محمدامین ادیبی فرزند حسین 21 ساله