اجرای طرح بسیج فعال واکسیناسیون در مازندران

حرف آنلاین: رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که طرح بسیج فعال واکسیناسیون با هدف افزایش تزریق واکسن و کمک به دسترسی بهتر اقشار مختلف جامعه به واکسن در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفته است. دکتر فرهاد غلامی روز پنجشنبه در مراسم معارفه خود و تکریم دکتر سید عباس موسوی رئیس […]

حرف آنلاین: رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که طرح بسیج فعال واکسیناسیون با هدف افزایش تزریق واکسن و کمک به دسترسی بهتر اقشار مختلف جامعه به واکسن در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفته است.

دکتر فرهاد غلامی روز پنجشنبه در مراسم معارفه خود و تکریم دکتر سید عباس موسوی رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: در حال حاضر مشکل و مساله اصلی که با آن مواجه هستیم کرونا و پیک ششم این بیماری است و برای کمک به کنترل وضعیت از روزی که مسئولیت را به عهده گرفتم اجرای طرح بسیج فعال واکسیناسیون در مازندران به طور جدی مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

وی افزود : در طرح بسیج فعال واکسیناسیون، تزریق واکسن توسط همکاران ما در روستاها به صورت خانه‌به‌خانه و در شهرها با تمرکز بر حضور تیم واکسیناسیون در مراکز پرتجمع، ادارات و کارگاه‌ها انجام می‌شود تا ضریب نفوذ واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم در جامعه را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که کانون‌های سلامت محله را نیز فعال کنیم تا شرایط برای کاهش پیک و افزایش قدرت مقابله با کرونا فراهم شود.

این مسئول ضمن تشریح برخی اهداف و برنامه‌های مد نظرش برای بهبود عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌ها، اظهار کرد: فلسفه اصلی و پایه‌ای که برای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوره مدیریتی جدید تعریف شد اعمال مدیریت جامع کیفیت در همه بخش‌های بهداشت و درمان است.

غلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم بر مبنای علم سیستم‌ها و میکروسیستم‌ها و توجه به فرآیندها در همه حوزه‌ها رشد خوبی را در عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران شاهد باشیم. در این مسیر رشد و ارتقای مدیران را مد نظر داریم و تلاش بر این است نیروهایی تربیت کنیم که تعهد، دانش، مهارت و کارآفرینی از ویژگی‌های آن‌ها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در معاونت آموزشی حرکت در مسیر رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که طی سال‌های اخیر در این دانشگاه آغاز شده را ادامه می‌دهیم. در حوزه بهداشت نیز تقویت و بهبود عملکرد پزشک خانواده و تکمیل پرونده الکترونیک شهروندان از اولویت‌های مد نظر است.

وی ادامه داد : تمام تلاش ما این است که رضایت منطقی خدمات‌گیرندگان را با تغییر رفتار سازمانی مبتنی بر مدیریت جامع کیفیت جلب کنیم و در مسیر اجرای گام دوم انقلاب و تمدن اسلامی قدم برداریم. این انتظار نیز وجود دارد که برای تقویت نیروها و افزایش انگیزه در آن‌ها اعتبارات لازم نیز تخصیص یابد.

جذب ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه بهداشت و درمان مازندران

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این مراسم مختصری از اقدامات انجام شده توسط این دانشگاه در چهار سال اخیر را بیان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۶ که مسئولیت این مجموعه را پذیرفتم تلاش کردم که هر سال برنامه‌های توسعه بر اساس اسناد از پیش تعیین شده اجرا شود. خوشبختانه با کمک همه همکاران توانستیم در بسیاری از شاخص‌ها پیشرفت داشته باشیم.

دکتر سید عباس موسوی با اشاره به چالش‌های ناشی از کرونا در استان طی نیمی از دوران ریاست او بر دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: در حوزه کرونا با این که زود درگیر شدیم اما با تلاش مستمر همکاران در همه حوزه‌ها و شاخص‌ها بین سه دانشگاه برتر کشور هستیم و اکنون نیز در واکسیناسیون دز سوم استان اول کشوریم. طبق آمارهای وزارت بهداشت میزان مرگ و میر کرونایی استان نسبت به بستری‌ها دو تا سه درصد کمتر از میانگین کشور است.

وی با بیان این‌که طی دوران مسئولیتش اولویت را بر تلاش برای گسترش زیرساخت‌های درمانی قرار  داد، گفت: اکنون در حوزه اورژانس‌های استان نسبت چهار سال پیش وضعیت بسیار مطلوب‌تری داریم. تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: در این چهار سال بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع برای حوزه سلامت استان جذب شد و تعداد تخت‌های بیمارستانی استان با افزایش یک‌هزار و ۶۳ تخت و رشد ۲۵ درصدی به بیش از ۵ هزار تخت رسید که عمدتا در دوران کرونا محقق شد. اگر این گسترش زیرساخت‌ها نبود در دوران کرونا قطعا شرایط به مراتب سخت‌تری داشتیم.

ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

وی با اشاره به برخی موفقیت‌های کسب شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رشد شاخص‌های این دانشگاه طی چهار سال اخیر گفت: در این مدت تعداد دانشجویان دانشگاه از هفت هزار نفر به حدود هشت هزار نفر و تعداد دانشکده‌ها از ۱۰ دانشکده با اضافه شدن دانشکده فناوری‌های نوین و پردیس پزشکی و پیراپزشکی رامسر به ۱۲ دانشکده افزایش یافت. در تعداد اعضای هیئت علمی از ۴۴۳ نفر به ۵۳۵ نفر رسیدیم، ۱۲۱ ارتقاء رتبه اعضای هیئت علمی را داشتیم و با ورود به عرصه بین‌المللی و کسب رتبه نخست بین دانشگاه‌های کشور در رنکینگ‌های معتبر بین‌المللی دانشگاه مازندران به عنوان یک قطب در کلان‌منطقه تثبیت شد و در مسیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم قرار گرفتیم.

موسوی تصریح کرد: در حوزه پژوهش با رشد شاخص‌های پژوهشی و افزایش ساختارهای تحقیقاتی اتفاق‌های مهمی برای دانشگاه افتاد و از بین دانشگاه‌های تیپ۲ با رشد مقالات در جمع دانشگاه‌های تیپ یک قرار گرفتیم.

وی به رشد زیرساخت‌های آموزشی و رفاهی دانشگاه برای دانشجویان نیز اشاره کرد و افزود: در همه ابعاد فعالیت‌ها سعی کردیم عدالت را لحاظ کیم و غرب تا شرق استان را مد نظر قرار دهیم. پردیس پزشکی و داروسازی رامسر سال‌ها بود که در ساختمانی استیجاری مستقر بود و خوشبختانه طی این دوره به بهره‌برداری رسید. سرانه خوابگاهی ما ۳ متر بیشتر شد و مساحت زیرساخت‌های ورزشی دانشگاه از ۱۳ هزار متر مربع به ۲۱ هزار متر افزایش یافت.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران در عین حال به محقق نشدن برخی برنامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با وجود همه این اقدامات هنوز کارهای زیادی باید توسط دانشگاه علوم پزشکی در مازندران انجام شود. به ویزه این که طی دو سال اخیر کرونا بسیاری از برنامه‌های ما را تحت‌الشعاع قرار داد. مثلا در شناسایی جمعیت دارای فشار خون دچار افت شدیم. یا در نسبت بیمار دیالیزی به دستگاه دیالیز افت داشتیم و پایین‌تر از میانگین کشور هستیم.

موسوی از نیمه‌تمام ماندن تعداد زیادی از زیرساخت‌های متعلق به این دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: بالغ بر ۲۷۱ هزار متر بنای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در انتظار تکمیل است که امیدواریم در دوره دکتر غلامی به سرانجام برسد.

لزوم ایجاد مراکز درمانی تجمیعی در مازندران

وی یکی از الزامات تحقق توزیع عادلانه خدمات درمانی در مازندران را حرکت به سمت نقشه درمان استان و ایجاد واحدهای بزرگ بهداشتی و درمانی در مازندران بیان کرد و افزود: اگر به سمت ایجاد واحدهای بزرگ بهداشتی درمانی حرکت نکنیم و هر مسئول و مدیری بخواهد در شهر و روستای خودش پیگیر ایجاد مرکزی بهداشتی و درمانی شود در آینده دچار چالش می‌شویم.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر این که مراکز بهداشتی و درمانی باید به سمت تجمیعی شدن پیش بروند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ بیمارستان در استان داریم. اما اگر ۶ بیمارستان بزرگ و تجمیعی با دسترسی مناسب داشتیم هم امکان ارائه خدمات بیشتر و هم هزینه‌ها کمتر بود.

موسوی اظهار کرد: لازمه تحقق این برنامه در مسیر توزیع عادلانه خدمات درمانی و بهداشتی، ایجاد سیستم مدرن انتقال بیمار است. نباید این‌طور باشد که یک شهروند ساکن منطقه‌ای نزدیک به بیمارستان با یک تاکسی و در زمانی کوتاه به خدمات درمانی دسترسی داشته باشد، اما کسی که در روستاها ساکن است برای دریافت همان خدمات ناچار به پرداخت هزینه‌های جانبی بیشتر شود.