ابتلای قوهای مهاجر به آنفلوآنزا تایید شد

طی روزهای اخیر تلفاتی در میان قوهای مهاجر در شالیزارهای سرخرود مازندران مشاهده و با توجه به شیوع به  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور از لاشه قوهای تلف شده جهت انجام آزمایش نمونه برداری شد. بر اساس نتایج آزمایشات صورت گرفته توسط دامپزشکی مشخص گردید که  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قوهای تلف شده […]

طی روزهای اخیر تلفاتی در میان قوهای مهاجر در شالیزارهای سرخرود مازندران مشاهده و با توجه به شیوع به  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور از لاشه قوهای تلف شده جهت انجام آزمایش نمونه برداری شد.

بر اساس نتایج آزمایشات صورت گرفته توسط دامپزشکی مشخص گردید که  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قوهای تلف شده مثبت است و این پرندگان به ویروس مذکور آلوده شده اند.

وجود ویروس  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در میان بیش از ده هزار قوی مهاجر می تواند به معضل بزرگی به لحاظ تلفات گسترده احتمالی در میان قوها و همچنین گسترش بیشتر بیماری از طریق این پرندگان در کشور تبدیل شود.

کلیه پروتکل هاى جهانی و کنوانسیون جهانی گونه های مهاجر (CMS) مشترکا بر تأمین امنیت مضاعف در زیستگاه های پرندگان مهاجر و ممنوعیت شکار و صید به عنوان مهمترین راههاى کنترل این بیمارى در حیات وحش تأکید دارند.

بدون تردید فشار کمبود غذا ریسک ابتلاى قوها به این بیمارى مرگبار را چندین برابر خواهد کرد و قوهاى ضعیف طبیعتا مقاومتى نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، تامین خوراک قوها به منظور حفظ آنها در محدوده امن و جلوگیرى از پراکنده شدن این پرندگان براى تغذیه در شالیزارهاى مملو از لاشه هاى آلوده و جلوگیری از گسترش این بیماری همیت بسزایى دارد.

*عامل شکار سه قوی مهاجر در گلوگاه دستگیر شد

هچنین در خبر دیگر نیروهای یگان محیط زیست شهرستان گلوگاه مازندران حین گشت و کنترل در آب بندان تیله نو یک شکارچی متخلف را دستگیر نمودند. از این متخلف لاشه سه قوی نابالغ کشف و ضبط و متهم جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قو معادل دوازده میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متخلفین می بایست مبلغ ۳۶ میلیون ریال به حساب دولت واریز نماید.