آیا مسئله این است؟
حرف آنلاین/ حمیدرضا روح اللهی کشتلی: در آستانه سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان مازندران در بیست و دومین سفر استانی، بحث معرفی منطقه آزاد در مازندران نیز افزایش یافته است. برخی نمایندگان شهرهای مختلف مازندران در مجلس با افزایش کارزار رسانه ای و اداری خود، در پی آنند که منطقه مورد نظر […]
حرف آنلاین/ حمیدرضا روح اللهی کشتلی: در آستانه سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان مازندران در بیست و دومین سفر استانی، بحث معرفی منطقه آزاد در مازندران نیز افزایش یافته است.
برخی نمایندگان شهرهای مختلف مازندران در مجلس با افزایش کارزار رسانه ای و اداری خود، در پی آنند که منطقه مورد نظر را در حوزه انتخابیه خود بنا کنند چراکه هر یک از آنها این امتیاز را حق منطقه خود می دانند.
استاندار مازندران به تازگی از تشکیل کارگروهی برای مطالعات ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان خبر داد و گفت: هنوز گزینه و منطقه خاصی برای این منظور مشخص نشده است و گزینه نهایی پس از مشورت با نمایندگان مجلس این موضوع مشخص خواهد شد.
ربیع فلاح جلودار افزود: امیدواریم با یک وفاق استانی بتوانیم طرح تبدیل مازندران به منطقه آزاد فناوری نفت و گاز را در سفر ریاست محترم جمهوری به مازندران نهایی کنیم.
به گفته مدیران ارشد استان، قرار است رئیس جمهور طی هفته های آتی به مازندران سفر کند و این طرح به سرانجام برسد؛ از این رو، با نزدیکتر شدن به این سفر، تحرکات برخی نمایندگان شهرهای مختلف استان در مجلس شورای اسلامی نیز برای کشانیدن این طرح به شهرها و حوزه های انتخابیه خود، به ویژه نوشهر، فریدونکنار، بابلسر، ساری، بهشهر (با محوریت بندر امیرآباد)، افزایش چشمگیری یافته است.نماینده مردم شهرهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی می گوید طرح توجیهی منطقه آزاد تجاری و گردشگری غرب مازندران آماده شده و به زودی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. قاسم احمدی لاشکی ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور در سفر خود به مازندران، منطقه آزاد تجاری نوشهر را تصویب کند. مدیران و مسئولان شرق مازندران نیز بیکار ننشسته اند و آنان نیز با برگزاری نشست هایی، مشکلات اقتصادي منطقه را بررسی و آمادگي خود و شهر بهشهر را براي تبديل به منطقه آزاد تجاري اعلام کرده اند. آنها هم می گویند که در بهشهر، نکا و گلوگاه ظرفيتهاي مناسب براي سرمايهگذاري وجود دارد بنابراین این منطقه، جای مناسبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است.مقیمی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش می کند تا موافقت های لازم را برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در بهشهر جلب کند.رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان مازندران هم گفت: بهشهر از نظر زيرساختها ميتواند پايگاه مناسبي براي توسعه اقتصادي استان باشد.مسئولان و مدیران استان درحالی هریک مناطق مورد نظر خود را شایسته ایجاد منطقه آزاد تجاری معرفی می کنند که اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد می گوید: ایجاد مناطق جدید آزاد درکشور منوط به پیشنهاد استانداری ها و بررسی و تصویب آن در شورای عالی مناطق آزاد است.مشاور رئیس جمهور همچنین گفت: استاندار مازندران نیز در حال بررسی مناطق است که پس از تأیید، اقدامات منطقه آزاد برای این استان شروع می شود.ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران یکی از جدی ترین خواسته های مازندرانی هایی است که امید زیادی به سفر رئیس جمهور به استانشان بسته اند. شاخص های مختلف و متعددی برای توسعه استان وجود دارد؛ وجود بیشترین راه های مواصلاتی، استقرار سه فرودگاه و وضعیت استثنایی استان از حیث حمل و نقل هوایی و همچنین وجود بنادر مهم (نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد)، مردم و مسئولان این استان را امیدوار کرده است.مردم امیدوارند با ایجاد چنین منطقه ای، پای بسیاری از کمپانیهای خارجی برای سرمایهگذاری در این مناطق باز و به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارزآوری از آن حاصل شود.تردیدی نیست با ایجاد منطقه آزاد تجاری، برخی مشکلات اقتصادی استان حل می شود اما پرسش اساسی این است که تا زمانی که وفاق مورد نظر استاندار حاصل نشود، اصولاً این طرح عملی خواهد شد؟آیا تا زمانی که طرح روشن و کارآمدی در این حوزه نباشد، این آرزو محقق می شود؟آیا ایجاد این منطقه تمام مشکلات استان را حل خواهد کرد؟ آیا در مناطق مختلف کشور که منطقه آزاد تجاری دارند، مشکلاتشان کاملا حل شده است؟ از اظهارات مدیران استانی چنین بر می آید که هنوز این طرح روشن وجود ندارد و یا دست کم برای مردم استان ملموس نشده است. استاندار هنوز اجرای برخی طرح ها ازجمله تکمیل راه های مازندران را الویت نخست سفر هیئت دولت به استان اعلام می کند.برای کسب موافقت های لازم از جمله پیش نیازهای راه اندازی منطقه آزاد در استان، ویژگی ها و شاخص هایی مانند قدرت اجماع و تصمیم گیری، استفاده از دیدگاه های کارشناسانه دقیق و هوشمند و همچنین نفوذ بالا در بدنه دولت و… لازم است. آیا این ویژگی ها در میان مسئولان و مدیران استانی دیده می شود؟به هرحال بنادر نوشهر و امیرآباد فعلاً اصلی ترین گزینه ها و دو قطب مطرح برای تبدیل به منطقه آزاد تجاری- صنعتی هستند؛ موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی در مازندران در حالی به یکی از سوژه های ماه های اخیر برای رقابت در استان تبدیل شده است که برخی افراد بدون توجه به زمینه ها و شرایط مناطق آزاد تجاری مطابق با اساسنامه تأسیس این مناطق، خود را به هر دری می زنند تا به این کامیابی برسانند.
رقابت های مسئولان این دو منطقه نیز به حدی زیاد است که به نظر می رسد از هدف بنیادی و اساسی خود که همان معرفی شایستگی جغرافیایی منطقه است، دور شده اند.آیا باید چنین پنداشت که تلاش برخی نمایندگان برای اجرای سریعتر این طرح در حوزه های انتخابی شان، تبلیغات زودهنگام انتخاباتی اسفندماه امسال است؟آیا بهتر نیست به جای پرداختن کامل به این موضوع، از ظرفیت های فراوان موجود در ستان استفاده و راه های برون رفت از مشکلات و رسیدن به توسعه اقتصادی استان را پیدا کرد؟
استاندار مازندران به تازگی گفته است: یکی از خواسته های مسئولان ارشد استان از رئیس جمهور در سفر پیش رو تاسیس منطقه آزاد تجاری از رامسر تا امیرآباد است. باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس جمهور به این درخواست استاندار مازندران پاسخ مثبتی خواهد داد و تقریباً تمام مازندران را منطقه آزاد اعلام خواهد کرد یا اینکه به درخواست یکی از این دو شهر پاسخ مثبت می دهد و یا هیچ یک از آنها؟
بندر در مازندران بر میگردد به صد سال پیش که در آن موقع هلندیها پس از بررسی سواحل مازندران دریافتند سواحل شرقی عمق لازم برای کشتیرانی را ندارد و ساحل بکر نوشهر را در سال ۱۳۰۰انتخاب کردند.اولین بار در سال ۱۳۱۷در گمرک نوشهر ترخیص شد.نزدیک ترین بندر به پایتخت بندر نوشهر میباشد.متاسفانه تنگ نظری مسئولین شرق مازندران باعث شد ضلع شمالی تالاب میانکاله را تبدیل به بندر امیراباد کنند که با لایروبی همه روزه و کندن بستر این بندر باز عمق لازم را ندارد فقط میانکاله تخریب شد و آب خلیج گرگان در حال خشک شدن است.نمیدانم چطور نماینده بهشهر دل بسته که وقتی شرق خلیج گرگان منطقه آزاد اینچه برون تاسیس شده است.غرب خلیج گرگان امیراباد هم منطقه آزاد شود
این لینک نقشه توپوگرافی کف دریای خزر است.مشخص است عمیق ترین ناحیه ساحل بندر نوشهر است.و سواحل شرق مازندران فاقد عمق لازم میباشد.این هم سندی بر حقانیت بندر صد ساله نوشهر است.مدیران شرق مازندران هر کاری کنند نمی توانند این عمق دریای غرب مازندران را در شرق مازندران درست کنند.شرمنده
http://www.fao.org/3/a-t5911e/T5911E48.gif
انسان دارای عقله.به دور از تعصبات کاملا مشهوده که بندر امیر آباد بهترین و به روزترین امکانات رو در اختیار داره امید وارم بر خلاف این چندین دهه اینبار حداقل حق مردم مظلوم شرق مازندران پایمال نشود.منطق این حکم رو میده.