آواز نوروزی چلچله ها در مازندران

حرف آنلاین: با آنکه تا بهار روزهایی باقی مانده اما درختان شکوفه باران شده و آوای خوش چلچله ها و پرندگان هم بیشتر از دیگر ایام به شوغ بهاران شنیده می شود. بازهای مازندران هم کم کم رنگ نوروزی گرفته اند و بازار خرید نوروزی روبه گرمی است بوی عید و عطر ماهی در بازارهای […]

حرف آنلاین:

با آنکه تا بهار روزهایی باقی مانده اما درختان شکوفه باران شده و آوای خوش چلچله ها و پرندگان هم بیشتر از دیگر ایام به شوغ بهاران شنیده می شود.

بازهای مازندران هم کم کم رنگ نوروزی گرفته اند و بازار خرید نوروزی روبه گرمی است بوی عید و عطر ماهی در بازارهای نوروزی مازندران شور و شوق رسیدن به سال نو را بیشتر می کند.

اسفند و شوق رسیدن به بهار حال و هوای خاص خود را دارد، جنب و جوشی که برای استقبال از نوروز تمام مناطق را گرفته و همه در تب و تاب نوروز روزشماری کنند.

انگار روزهای پایانی اسفند زودتر از دیگر روزها می گذرد و شور و شوق نوروزی فضای بهاری را در واپسین روزهای زمستان رقم زده است و بازار میوه و تره بار مازندران کم کم از یخی زمستانه بیرون خارج می شود و میوه های عیدانه در پیشخوان مغازه ها و حجره ها قرار می گیرد.

بازار نوروزی بوشهر

مسلم نصراللهی جوان میوه فروش بازار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نرخ میوه ها می گوید: نرخ سیب اعلاء ۴۵۰۰ تومان، پرتقال ۴۰۰۰ تومان، خیر ۳۰۰۰ تومان، به ۵۰۰۰ تومان، کیوی ۳۰۰۰ تومان بفروش می رسد.

وی با بیان اینکه بازارهای نوروزی همچنان راکد است، بیان داشت: امیدواریم در روزهای باقیمانده تا شب عید، بازار فروش گرمتر شود.

مسئولان مازندران برای کنترل بازارهای نوروزی اقدام به برپایی نمایشگاههای بهاره کرده اند و این نمایشگاه با بیش از هزار و ۲۰۰ غرفه عرضه مستقیم کالا در ۱۰ شهرستان استان برپا شده است.

محمد محمدپور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران افزود : تعداد ۸۳۸ غرفه توزیعی و ۴۴۵ غرفه تولیدی در این نمایشگاه ها حضور خواهند داشت.

وی محل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا را شهر های بهشهر، ساری، قائمشهر، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، تنکابن، عباس آباد و رامسر اعلام و تصریح کرد: به تناوب این شهر ها زمان برگزاری نمایشگاه از تاریخ ۹۳/۱۲/۱۲ لغایت ۹۳/۱۲/۲۸ خواهد بود.

نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالا

تلخند قیمت ها به شهروندان مازندرانی

به اعتقاد برخی شهروندان مازندران نظارت بر نمایشگاههای نوروزی چندان رضایت بخش نیست و نرخ اجناس آن نیز چندان با بازار آزاد تفاوتی ندارد و نرخ گران پسته و آجیل نوروزی همچنان به رهگذران تلخند می زند.

گلایمندی شهروندان همچنان از نرخ بالای مرغ پابرجاست و نرخ این قلم کالا در بازار مازندران کیلویی ۸۱۰۰ تومان بفروش می رسد اما هوای بارانی مازندران سبب افت قیمت ماهی در روزهای اخیر شده است و ماهی سفید هر کیلوگرم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می شود و ماهی قرمز نیز این روزها در بازارهای مازندران در پیشخوان مغازه ها خودنمایی می کند و هر قطعه بین هزار تا ۵۰۰۰ تومان فروخته می شود.

سبزه های نوروزی سبز می شوند

سبزه نوروزی از رسم های بهاری خانوارهای مازندرانی است و کاشت سبزه در روزهای پایانی سال در مازندران آغاز می شود تا سفره های هفت سین به سبزه آراسته شود.

در آستانه نوروز برای خدمات دهی بهتر به مسافران نوروزی بیش از ۱۲ کمیته در ستاد تسهیلات سفرهای مازندران تشکیل شد و معرفی روستاهای هدف گردشگری مهمترین رویکرد این ستاد در سال جاری است.

 مهدی اسحقی رئیس میراث فرهنگی نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر  در حاشیه جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد تسهیلات سفر نوشهر با اشاره به قابلیت ها و جاذبه های بکر طبیعی و فرصت های سرمایه گذاری و توریستی این شهرستان گفت: آمادگی کامل برای حمایت از بخش خصوصی در راستای سرمایه گذاری گردشگری و توریسم وجود دارد و در این راستا برنامه های مدونی صورت خواهد پذیرفت.

بازار نوروزی بوشهر

مهدی اسحقی افزود: شهرستان نوشهر از یک سو بواسطه وجود قابلیت های منحصر بفرد طبیعی، سواحل آرام و دریا و مناطق دارای پوشش جنگلی، وجود بندر و فرودگاه، طبیعت گردی، اکوتوریسم و از سوی دیگر بدلیل برخورداری از پیشینه تاریخی چند هزار ساله در منطقه کجور فرصت های اقتصادی مطلوبی را برای سرمایه گذاری گردشگری فراهم کرده است.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر شهرستان نوشهر در بخشی دیگر گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر نوشهر در طول سال برنامه ریزی های لازم را برای بهبود شرایط سفر در این شهرستان انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه ایام نوروز و تابستان اوج کاری این ستاد است، افزود: خوشبختانه در شهرستان نوشهر آمادگی های لازم برای استقبال از مهمانان نوروزی وجود دارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات ستاد سفر نوشهر در ایام تعطیلات نوروزی گفت: با نصب بنرهای خوش آمدگویی، پی گیری شکایات مسافرین، ساماندهی چادرهای مسافرتی، تامین و ذخیره سوخت مورد نیاز، هماهنگی با بانک ها، نظارت بر توزیع ارزاق عمومی، راه اندازی گشت های ویژه زیست محیطی، استقرار پایگاه های امداد خودرو، راه اندازی کیوسک های مشترک اطلاع رسانی و … شهرستان بخشی از اقدامات صورت گرفته خواهد بود که با دستور فرماندار نوشهر به عنوان رئیس ستاد ابلاغ شده و این شهرستان آماده پذیرایی و استقبال از مهمانان نوروزی شده است.

وی درباره ایجاد سرویس‌های بهداشتی و اماکن اقامتی بین راهی در بخش کجور نوشهر یادآور شد: برای این منظور میراث فرهنگی آمادگی لازم را دارد و فقط نیازمند عرصه برای اجرای این طرح در بخش کجور نوشهر است.

رییس جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  نوشهر در پایان از آمادگی این شهرستان برای میزبانی مسافران نوروزی خبر داد.

گردشگری نوروز

تشکیل ۱۲ کمیته ستاد نوروزی

همچنین معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی مازندران، دخیل کردن روستاها در حوزه گردشگری روستایی را از جمله نیازها برشمرد و گفت: دو روستای استان بصورت پایلوت انتخاب می شود و همه ظرفیتها برای استقبال از مسافران در این مناطق فراهم می شود.

علیرضا یونسی تصریح کرد: زمينه حضور گردشگران را به روستاها باید فراهم کنیم زیرا جاذبه های بی بدیل گردشگری و طبیعی در استان وجود دارد که  معرفی تولیدات روستایی در فروشگاههای ایجاد شده از جمله برنامه هاست تا سفر را به روستاها نیز بکشانیم.

یونسی، استفاده از تجربیات سال های قبل و رفع نواقص و استفاده از فرم های نظرسنجی برای ارزیابی خدمات را از دیگر برنامه ها اعلام كرد و گفت: راه اندازی سامانه پیامکی برای معرفی جاذبه ها و رسیدگی به شکایات، ترویج برنامه های فرهنگی و هنری از دیگر کارهاست.

وی با بیان مصادف بودن نوروز با ایام فاطمیه تاکید کرد: برنامه های فرهنگی و هنری باید رنگ و بوی فاطمیه نیز داشته باشد و قداست این ایام حفظ شود.

نوروز ۹۳ حدود ۱۰ میلیون مسافر شب در مازندران اقامت کردند و این استان ظرفیت اقامت ۷۰۰ هزار مسافر شب را در شبانه روز دارد./مهر